Karin Berg: ”Vi är många lärare som är extremt oroade”
Sedan Karin Bergs debattartikel “Jag kommer aldrig att kunna arbeta i Sverigedemokraternas skola” publicerades i slutet av augusti har den fått över 65 000 visningar. Såväl Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister, som Feministiskt initiativ har skrivit om den på Twitter och den har också delats flitigt i sociala medier.
– Texten tar väldigt tydligt ställning och jag tror att den sätter fingret på något som många tänkt på men inte formulerat, säger Karin Berg, som arbetar som gymnasielärare i Göteborg och driver podden Skolsverige med läraren Jacob Möllstam. Hon är också krönikör i Skolportens forskningsmagasin.
I sin debattartikel diskuterar Karin Berg Sverigedemokraternas politik – bland annat den 47 punkter långa motionen “En skola i världsklass” som lades fram hösten 2017.
– Vi är många lärare som är extremt oroade över vad som skulle hända om Sverigedemokraternas politik blev verklighet. Jag funderade på varför jag blev så vansinnigt arg när jag läste deras texter. Sverigedemokraterna talar om “nationstanken” och partiet bygger sin politik på den. Därför ville jag reda ut vad denna nationstanke handlar om och var de hämtat idén ifrån, man måste förstå den för att förstå SD, menar Karin Berg.
Hon säger att det hon läste var mycket värre än hon hade kunnat föreställa sig.
– Det gav mig en ofantlig olust och obehagskänsla. Sverigedemokraterna vill tillbaka till ett samhälle där den “svenska” majoriteten har all makt. De menar att demokratin hotas av mångfald. Att vi ens behöver diskutera demokratins förutsättningar år 2018 är en absurd upplevelse. Men jag tror vi måste sätta oss ner och diskutera detta – att vi inte längre kan ta demokratin för givet.
Karin Berg säger att hon gärna skulle vilja ha ett samtal med Sverigedemokraterna:
– Jag vill fråga dem vad det är för samhälle de vill skapa. När man börjar skrapa på ytan så inser man att jag som lärare i Sverigedemokraternas skola kommer att bli det yttersta verktyget för att bygga en “svenskhets-fabrik”, där all undervisning handlar om att förstärka det ”svenska” och undertrycka alla andra kulturella uttryck.
– Som lärare skulle jag användas för att fostra och assimilera alla elever in i denna SD-definierade svenskhet – och jag vill inte vara det verktyget. Då finns det inget annat sätt för mig än att sluta som lärare. Och vi är ganska många som har tänkt den tanken.
Skolporten har 4/9 kontaktat Sverigedemokraterna med ett erbjudande om att inkomma med en replik, men har hittills inte fått något svar.