Lär av Nybyggeskolans arbete!

Foto: Wouter Veenstra
Flest niondeklassare med underkänt i det nationella provets läsförståelsedel i hela Sverige. Så såg läget ut för omkring två år sedan på Nybyggeskolan i Västerås – en skola som ligger i ett av polisen klassat särskilt utsatt område, och där majoriteten av eleverna har ett annat språk än svenska som modersmål.
Det blev startpunkten för ett helhetsgrepp för att stötta elevernas språkutveckling. Bland annat sattes intensiv läsförståelseträning in för de elever som riskerade underkänt. Dessutom satsade ledningen på ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, Skua, där fokus ligger på språklig stöttning i alla ämnen, något som gynnar både språkutvecklingen och elevernas ämneskunskaper.
NYBYGGESKOLAN lyckades vända den nedåtgående spiralen, våren 2024 fick omkring 90 procent av avgångseleverna godkänt i läsförståelse. Men trenden i landet generellt är illavarslande: var fjärde svensk niondeklassare saknar grundläggande läsförståelse enligt den senaste Pisaundersökningen – och läsklyftorna ökar. Läs mer om Nybyggeskolans arbete och om läskrisen i det nya numret av Skolporten!
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
PS: Jag har lämnat Twitter/X. Följ mig istället på Bluesky!
PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr för prova-på-priset 99 kr*!

Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här!
*Endast för nya prenumeranter.
Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!
Skolportens magasin
Läs merSvenska som andraspråk

Andraspråksutveckling i förskolan
