Katja Vinulv: ”Lärarnas tålamod har ökat”
Vad är inkludering för er?
– Inkludering är när varje elev upplever sig vara delaktig i ett sammanhang och har en naturlig plats i skolans verksamhet. En vanlig missuppfattning är att alla barn ska vara med i klassrummet hela tiden, men det handlar i stället om att anpassa verksamheten efter eleverna, så att de inte upplever sig exkluderade.
Vad har ni gjort för att skapa inkluderande lärmiljöer?
– Vi har definierat begreppet tillsammans med hela personalen och sett över organisation, schemaläggning, läromedel, undervisningsmetoder, elevhälsoarbetet och kontakten med elevernas vårdnadshavare.
– Vi försöker lyssna förutsättningslöst och arbeta med och tillsammans med eleven.
Vilka resultat har ni sett?
– Vi har sett en ”synvända” hos personalen. Nu talar de om elever som har problem eller svårigheter, inte att eleven är ett problem. Lärarna bemöter eleverna med ett annat tålamod och en annan förståelse.
– Skolledningen har blivit mer lyhörd för elevens upplevelse av skolan och vardagen.
– Under projektets gång har vi utvecklat en observationsmall, ett verktyg med kvalitetsindikatorer för inkluderande lärmiljöer, som vi har använt för att få syn på förbättringsområden och på vad som redan fungerar.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, beställ ditt ex här!