Hoppa till sidinnehåll
Expertpanel

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Publicerad:2019-10-18
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna. 

Jenny Edvardsson.

Ska man läsa klassiker? Måste man läsa klassiker? På de frågorna svarar jag ja. Jag tänker att man både ska och måste – men inte bara och hela tiden. Stöd för detta finns både i grundskolans kursplan och gymnasieskolans ämnesplan. Eleverna ska ”få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen”, lyder det i kursplanen för grundskolan. Sedan görs preciseringar i det centrala innehållet för åk 1-3, 4-6 och 7-9. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet står det att eleverna ska utveckla ”kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang”.

Vad är då klassiker? För mig är klassiker litteratur som är tidlös, som kan roa och väcka engagemang och som behandlar allmänmänskliga frågor. Klassiker ger en bild av ett dåtida samhälle och av människorna som levde i det. Den skapar förståelse för de förändringar som samhället genomgått och den ger mig som läsare en bild av hur litteraturen genom tiderna har förändrats.

Att introducera klassiker i skolan är inte alltid så lätt. Många elever förknippar klassiker med gamla böcker och gamla böcker med tråkiga böcker. Riktigt så behöver det dock inte vara. Läs dessa inledningar. Inte är väl de tråkiga? Jag skulle snarare säga att de väcker ett intresse.

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt”. (Franz Kafka, Förvandlingen)

”Han kom som ett yrväder…” (Selma Lagerlöf, Hemsöborna)

”Alla barnen, utom en, växte upp (JM Barrie, Peter Pan)

Vad har hänt med Gregor Samsa? Vem är det som kommer som ett yrväder och vad är ett yrväder egentligen? Vilket barn är det som inte växer upp? Det är bara några av de frågor som jag direkt börjar fundera över. Och givetvis vill jag läsa vidare. Vill inte du?

Om man då har bestämt sig för att läsa klassiker med eleverna, hur ska man få tag i dem? Här kommer några tips!

  • Gå till www.litteraturbanken.se. Här finns framför allt äldre svenska och finlandssvenska klassiker. Du hittar verk av Edith Södergran, August Strindberg, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg för att bara nämna några.
  • Gå till www.nordeniskolen.org. Här kan du hitta texter från våra nordiska grannländer exempelvis sagor av HC Andersen och Asbjørnsen & Moe. Själva plattformen är på svenska men många av texterna är på originalspråk.
  • Gå till www.runeberg.org. Här finns äldre texter av svenska och utländska författare exempelvis Shakespeares dramer, Charles Dickens romaner och Homeros klassiska verk.

När du väl hittat den eller de texter du vill läsa med eleverna är det dags att fundera över hur arbetet ska gå till. Både i Litteraturbanken skola och i Norden i skolen kan du ta del av färdiga lärarhandledningar och material kopplat till olika texter. Du kan också ta hjälp av mitt tidigare inlägg på Skolporten: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen.

Lycka till!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANELbestår av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferensför dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev