Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?
Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet.
Hallå där, Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet. Du ska tillsammans med Karin Fröding, Specialpedagogiska skolmyndigheten, tala på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik i grundskolan.
Vad ska er föreläsning handla om?
– Vi kommer att berätta om resultaten från den systematiska översikt som vi sammanställt tillsammans. Den undersöker hur lärare i ämnet idrott och hälsa kan arbeta för att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever, med eller utan funktionsnedsättningar, som möter svårigheter i det sociala samspelet. Vi har tittat på internationell forskning men även svensk forskning ingår i översikten.
Hur kan man använda översikten och resultaten?
– Vi vill att man ska kunna ta hjälp av forskningsöversikten och att den ska vara ett inspiration- och diskussionsunderlag. Framför allt i sammanfattningen har vi ett avsnitt om att just tillämpa resultaten med hjälp av frågor.
– På Skolforskningsportalen.se kan man lyssna på våra intervjuer med lärare om hur de arbetar utifrån det här materialet. Vi har dessutom en podd, Skolforskningspodden, i vilken vi samtalar om tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa.
Vad vill ni att konferensdeltagarna får med sig från er föreläsning?
– Vi vill att deltagarna får med sig ett stöd i det man kanske redan arbetar med eller det man kan arbeta mer med. Forskningssammanställningen ska skapa trygghet i att lärarnas undervisning sker på vetenskaplig grund.
Av John Miller
Du kan lyssna till Alva Appelgren och Karin Fröding på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan den 18–31 maj 2021!
Webbkonferensen berör:
- Digitala verktyg för en tillgänglig lärmiljö i matematik.
- Elever med Downs syndrom som läser enligt grundskolans läroplan – hur fungerar det?
- Engelskundervisning för elever med dyslexi och språkstörning.
- Idrott och hälsa för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet – så kan lärmiljön anpassas.
- Så kan skolan stötta elever med en introvert personlighetsläggning.
- Specialpedagogens och speciallärarens roller i ett synkroniserat elevhälsoarbete.
- Tre diagnoser i skolan – erfarenheter ur elev- och pedagogperspektiv.