Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Hur kan man tänka kring språkriktighet i svenskundervisningen?

Publicerad:2022-02-18
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Lena Lind Palicki. Foto Pia Nordin

Hallå där, Lena Lind Palicki, fil.dr och universitetslektor. Du kommer att tala på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Den ska handla om klassiska språkriktighetsfrågor som lärare brottas med i svenskundervisningen. Det handlar exempelvis om varför eleverna inte kan skilja på ”de” och ”dem” eller på ”sina” och ”deras”. Jag ska sätta in det i ett historiskt perspektiv och gå tillbaka och titta på hur det har sett ut tidigare. Stämmer det verkligen att det är en försämring? Jag tänker också ta upp dagens frågor som rör till exempel normkritiskt språk. Hur gör vi om eleverna vill skriva ”en” i stället för ”man” eller om de inte vill använda ”han” och ”hon” utan bara ”hen”?

Hur ser svensklärarnas inställning till språkriktighet ut?

– Jag kan inte riktigt svara på hur deras inställning ser ut, men jag tror att inställningen till språkriktighet kan se olika ut på olika stadier, att lärarna har större krav på språkriktighet ju högre upp i åldrarna eleverna kommer. Sedan tror jag att det också handlar om personliga preferenser vad gäller hur noga man är med vissa saker. Jag upplever att det är väldigt många blivande svensklärare som själva kan vara osäkra på till exempel ”de” och ”dem”. Hur ska man då lära ut till eleverna och är det ens viktigt? Och sedan är det så att det hela tiden kommer nya språkriktighetsfrågor. Engelska har exempelvis ett stort inflytande på svenska språket. Jag tror också att inställningen skiljer sig åt i olika delar av landet då storstadsregioner är snabbare att anamma till exempel normkritiskt språk. Sedan är det förstås så att om man undervisar många elever som har svenska som första språk så är det andra typer av frågor man tampas med än om man har en klass med många elever som har ett annat språk än svenska som modersmål.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

Jag vill att deltagarna ska få med sig fler sätt att tänka kring det här med språkriktighetsfrågor, att de får något att fundera över. Jag kommer att problematisera och sätta in saker i ett lite längre historiskt spann så att man ska förstå varför man bland annat inte kan skilja på ”de” och ”dem”. Det kanske inte beror på att folk är okunniga, det kanske helt enkelt är en språklig förändring som skett naturligt.

Av John Miller

Du kan lyssna till Lena Lind Palicki på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Romanläsning i praktiken – handfasta verktyg till din litteraturundervisning.
  • Vilken funktion fyller spelfilm i svenskundervisningen?
  • Vad är egentligen korrekt svenska? De vanligaste språkriktighetsfrågorna i klassrummet.
  • Så väcker du elevernas skrivlust med kreativa skrivövningar.
  • Vägar till det vetenskapliga skrivandet – så förbereder du eleverna inför framtida studier.
  • Språkstörning – svårigheter, behov och lösningar för svenskundervisningen.
  • Grammatik – svenskämnets språk.
  • Hur förhåller vi oss till läsning i den uppkopplade skolan?

 

 

 

Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev