Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?
Hallå där, Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Läraren i yrkesämnen. Vad ska din föreläsning handla om?
– Jag har varit delaktig i ett nyligen avslutat forskningsprojekt om yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag som jag kommer att tala om. Vår utgångspunkt i projektet var att studera yrkesämnen och se vilken roll de här ämnena kan spela för skolans uppdrag att fostra kritiskt tänkande medborgare.
– I min föreläsning tänker jag ta fasta på det här med kritiskt tänkande. Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande? Vad är det för något? Och varför är det viktigt? Jag kommer att visa på exempel från klassrumsundervisning där vi tycker att vi hittar öppningar för kritiskt tänkande på yrkesprogrammen liksom likheter och skillnader samt utvecklingsmöjligheter.
Fanns det något resultat i forskningsprojektet som förvånade dig?
– Ja, det skulle jag säga. I tidigare studier har man ofta belyst en brist på kritiskt tänkande i yrkesprogram. Vårt projekt ger en mer komplex bild. Vi studerade tre olika typer av yrkesprogram, Fordon- och transportprogrammet som traditionellt domineras av män, Restaurang- och livsmedelsprogrammet som är mer blandat och Vård- och omsorgsprogrammet som i huvudsak kvinnor läser.
– På generell nivå, om man tar tillgång på kritiskt tänkande, så hittade vi det på alla yrkesprogrammen på olika sätt, men också stora skillnader. Skillnaderna kunde i stor utsträckning kopplas till ämnesinnehållet, men även till hur man bedrev undervisningen. Detta är alltså något som man som lärare kan påverka i stor utsträckning.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Yrkesämnena är ofta osynliggjorda när det kommer till skolans demokratiska uppdrag och aspekter som kritiskt tänkande. I stället är fokus nästan alltid på allmänna ämnen som svenska och samhällskunskap. Men yrkesämnena är viktiga här. De är en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag i gymnasieskolan. Det är både rimligt och fullt möjligt att i mycket större utsträckning tänka och diskutera de här ämnena i ljuset av skolans uppdrag.
– Det är jätteviktigt för eleverna att de lär sig få syn på och lär sig förhålla sig till maktaspekter som klass, kön och etnicitet via APL och yrkesämnesundervisning. Här kan skolan uträtta vad den har i uppdrag att göra: att ge eleverna möjligheten till att själva få vara med och utforma samhället i större grad i framtiden.
Du kan lyssna till Mattias Nylund på Skolportens webbkonferens Lärare i yrkesämnen 15 februari – 5 mars 2021!
Om konferensen och boka plats
Konferensen berör:
- Hur kan demokratiska värderingar och kritiskt tänkande tillämpas inom yrkesämnen?
- Yrkeslärarens dubbla identiteter och dolda expertis – så kan den tas till vara.
- NPF och APL – förbered dina elever med funktionsnedsättning för arbetsmarknaden.
- Hur kan vi skapa undervisning som stöttar språkutvecklingen i yrkesämnen?
- Så kan kön, normer och yrkesidentitet hanteras på flick- och pojkdominerade program.
- Effektivare trepartssamtal – Skolverkets råd och verktyg för att organisera APL.
- Systematiskt utvecklingsarbete utifrån Skolinspektionens rapport om yrkesprogrammen.
- Praktiska verktyg för att utveckla det entreprenöriella lärandet i yrkesämnen.