Hoppa till sidinnehåll
Sfi

Här är vuxenutbildningen lika viktig

Publicerad:2021-05-18
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Försteläraren Arezo Wågström och utvecklingschef Maria Hildefors arbetar för att vuxenutbildningen ska genomsyras av ett systematiskt utvecklingsarbete.

TROLLHÄTTAN

Förstelärare, elevhälsa och samsyn i arbetslagen. I Kunskapsförbundet Väst har vuxenutbildningen samma ställning som gymnasieskolan.

– Vi gör ingen skillnad. Vuxenutbildningen är en fantastisk och viktig skolform, det ser vi inte minst under pandemin, säger utvecklingschef Maria Hildefors.

Utvecklingen av arbetet inom sfi i Kunskapsförbundet Väst påbörjades redan år 2017. Försteläraren Arezo Wågström fick, tillsammans med en kollega, uppdraget att leda det.

– Vi sökte en form, en arbetsgång och en systematik som kunde utgå från pedagogernas erfarenheter. Vi såg att det brast i likvärdighet hos oss, både i undervisningen och bedömningen, berättar hon.

Elevgrupperna på sfi hade då ökat kraftigt på grund av flyktingströmmen från Syrien, samtidigt som möjligheten fanns att skapa något annorlunda inom relativt nybildade Kunskapsförbundet. Där samlas all gymnasie- och vuxenutbildning i Trollhättan och Vänersborg, med sammanlagt 6 000 elever i fyra skolor i egen regi.

En så kallad Kifa-mall skapades som verktyg för utvecklingsarbetet och har sitt ursprung i aktionsforskning. Förkortningen står för: Kartläggning, identifiering, frågeställning, aktioner. Fokus hamnade på skriftspråksutveckling eftersom det var ett område som behövde förbättras. Lärarna enades om en ”aktion”, ett konkret arbetssätt som var annorlunda, att prova ut i klassrummet och undersöka om det gav bättre resultat. Arbetet observerades och dokumenterades. Efter det kom steget som Arezo Wågström lyfter fram som det viktigaste:

– Analysen och reflektionen. Man är inte så van som lärare att analysera resultat kollegialt, men det är så viktigt. Det kan leda till insikten om hur man ska gå vidare.

VINSTEN MED Kifa-mallarna blev en gemensam arbetsgång och en öppenhet kolleger emellan.

– Det gav en transparens i arbetet. Alla kände igen sig och kunde ta del av varandras mallar och diskutera utmaningarna.

Efter nära två års arbete med fler Kifa-omgångar i varje arbetslag, var lärarlagen redo för nästa steg: ett helhetsperspektiv i hela sfi-utbildningen. Det nya spåret blev därför en kollegial samsyn på styrdokument, planering, undervisning och bedömning. Pedagogerna har även fått handledning och föreläsningar från några professorer och adjunkter vid Högskolan Väst som en del i kompetensutvecklingen. Alla arbetslag arbetar utifrån samma form av planering nu och det systematiska kvalitetsarbetet ska ske på alla nivåer i organisationen, förklarar Arezo Wågström.

– Nu kan vi säga till en nyanställd att ”så här jobbar vi på sfi”. Det kunde vi inte göra för några år sedan, då var det mycket mer spretigt. Vi har en större samsyn.

ALLT DETTA HAR fungerat eftersom sfi har fått samma förutsättningar till utvecklingsarbete som all annan verksamhet inom Kunskapsförbundet, slår utvecklingschef Maria Hildefors fast.

– En nyckel till framgång är att vi inte har behandlat vuxenutbildningen annorlunda. Vi har hela tiden problematiserat kvaliteten och följer upp resultaten, precis som på gymnasiet.

Maria Hildefors lyfter även fram elevstödet som en viktig funktion, som de har infört även för vuxeneleverna, trots att skollagen inte kräver det.

– Vi satsar på det eftersom det gör stor skillnad för elevernas möjlighet att fullfölja sina studier.

FAKTA/Marias och Arezos tips till andra huvudmän inom vux

  • Behandla inte vuxenutbildningen som något apart eller mindre viktig skolform!
  • Inkludera den fullt ut och ställ lika höga krav på den med ett systematiskt utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
  • För en levande dialog med ledarskapsteamen inom vuxenutbildningen, men se till att lärare har ansvar och förutsättningar för att utveckla undervisningen.
  • Så länge inte alla elever lyckas – gör antagandet att ni måste göra något annorlunda.

Artikeln är en del av en temaartikeln Det våras för komvux ur Skolportens magasin nr 3/2021. 

Av Enikö Arnell-Szurkos

Foto Kent Eng


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 3/2021 – ute 14 maj!

Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad!

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev