Hoppa till sidinnehåll
Forskning

”Gemensamt ansvar för att lyfta lärandet”

Publicerad:2016-02-08
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Stockholms stad, Kunskapsskolan, Helsingborgs stad, Academedia och Nacka kommun – alla är de nu partners i forskningsinstitutet Ifous. Ambitionen är att driva skolutveckling tillsammans och att vara skolans röst i debatten. 

Det fristående forskningsinstitutet Ifous har fler än hälften av alla Sveriges kommuner som medlemmar, men även fristående skolhuvudmän och andra organisationer. Nu har Ifous tagit initiativet till att bjuda in partners, och hittills har tre kommunala huvudmän och två fristående huvudmän valt att vara med.

– Det kommer att möjliggöra att Ifous får en ännu större palett i verksamheten med mötesplatser, kunskapsunderlag och riktade FoU-projekt, säger Karin Hermansson, som är FoU-ansvarig på Ifous.

Ett skäl till att Helsingborgs stad ville bli partner i Ifous är för att verksamheten i ännu högre grad än i dag ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet:

– Det är vårt uppdrag, och något som vi måste få in i vardagen med eleverna. Då måste vi leva närmare forskarsamhället som finns runt lärandet och få i gång ett samarbete, säger Ing-Marie Rundwall, utbildningsdirektör i kommunen.

På Academedia, Sveriges största utbildningsföretag, tror man också att partnerskapet i Ifous kan stärka undervisningen genom att verksamheten får tillgång till mer forskning och fler beprövade metoder.

Marcus_Stromberg_IngMarie_Rundwall
Marcus Strömberg och Ing-Marie Rundwall.

Att få möjlighet att samverka med andra stora huvudmän är en annan viktig del i sammanhanget:

– Vi menar att huvudmännen är alltför tysta i den offentliga debatten om utbildning och skola. Vi måste i stället för att passivt lyssna ta ett gemensamt ansvar för att höja lärandet och måluppfyllelsen inom svensk skola och se till att likvärdigheten ökar, säger Marcus Strömberg, vd för Academedia.

I en tid när samhället står inför lika stora utmaningar som möjligheter är det viktigt att huvudmännen samlas och stärker forskningen, anser han.

– Vi måste omsätta erfarenheter till beprövade erfarenheter. På det sättet kan vi både utveckla undervisningen och bli en trovärdig röst i debatten, säger han.

Ing-Marie Rundwall berättar att Helsingborgs stad har goda erfarenheter av att ha deltagit i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram, och hon hoppas på både inspiration och utmaningar i samarbetet med de övriga fyra skolhuvudmännen:

– Vi har haft ett möte och det gav mig jättemycket att lyssna till hur de andra tänker. Hur ska vi organisera lärandet så att det verkligen gör skillnad i elevens vardag?

Av Moa Duvarci Engman

Fotnot:
Forskningsinstitutet Ifous, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola, är ett medlemsdrivet och icke-vinstdrivande företag. Ifous bildades år 2011 som ett stöd för huvudmännen och ägs av Skolporten AB.

 

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev