Hoppa till sidinnehåll
Fritidshem

”Fritidshemmen behöver mer kunskap i didaktik”

Publicerad:2017-05-05
Uppdaterad:2023-08-31
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Ann S. Pihlgren.

Hej Ann S Pihlgren, fil. dr i pedagogik, du inleder Skolportens konferens om fritidshemmen i oktober. Vad tänker du prata om?

– Om fritidshemmens lärandeuppdrag som har förtydligats i de nya reviderade styrdokumenten för fritidshemmen.

Vad innebär det här för fritidshemmen?

– Att fritidshemmens verksamhet ska planeras, struktureras och utvärderas utifrån ett lärandeuppdrag. Många fritidshem arbetar redan på det här sättet, oftast tack vare duktig personal och de tror jag uppfattar de nya riktlinjerna som en bekräftelse på att de jobbar på rätt sätt. Men det finns också fritidshem som kommer att behöva förändra sin verksamhet en hel del.

Har verksamheterna kunskap och resurser för att möta de nya kraven?

– Både ja och nej. Generellt behöver fritidshemmen mer kunskap i framför allt didaktik – hur gör man för att få till en bra och spännande verksamhet utifrån ett lärandeperspektiv? Glädjande nog ser jag många positiva tecken på att kommuner och skolhuvudmän tar initiativ till detta.

Läs mer & boka plats

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev