Fredrik Plahn: ”Vi stöttar barnen tidigare”
Vad är inkludering för er?
– Inkludering är upplevelsen av att vara delaktig i det sociala och kunskapsmässiga sammanhanget, hela dagen. Så långt som möjligt ska detta ske i den skola man vill gå i och i det klassrum där ens klasskamrater sitter.
Vad har ni gjort för att skapa inkluderande lärmiljöer?
– Vi har haft ett tydligt fokus på tidiga insatser, dels genom att stimulera barns språkliga medvetenhet via språklekar, dels screeningar för att identifiera behov, och dels träning i ett tidigt skede, till exempel hos en specialpedagog.
– Vi anpassar också den fysiska miljön utifrån elevernas individuella behov. Det kan vara allt ifrån placering i klassrummet och att skapa rum i rummet, till att säkerställa att barnen har de kompensatoriska hjälpmedel som gör dem inkluderade.
Vilka resultat har ni sett?
– Innan vi gick med i projektet var fler elever i behov av specialpedagogiskt stöd i äldre åldrar.
-– Inledningsvis tänkte jag mer att inkludering handlade om barn i behov av särskilt stöd, men jag ser nu att det handlar om alla barn och vuxna i skolan. I dag upplever vi att acceptansen hos både barn och vuxna är stor för att skoldagen inte ser likadan ut för alla barn.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, beställ ditt ex här!