Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Från exkludering till tillgängligt lärande

Publicerad:2018-11-05
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Patrik Forshage
Patrik Forshage.

Nio särskilda undervisningsgrupper. Därtill ett stort antal elevassistenter, varav många av dem var väldigt unga personer. Så såg läget ut när Patrik Forshage, utbildningschef i Täby, började arbeta i Täby kommun.

Det berättade han när han talade på Skolportens konferens om inkludering i september under rubriken Tillgängligt lärande i Täby.

– Vi hade inga strukturer för stöd. Vi hade bara byggt upp exkluderingsstrukturer.

Något som ”Fallet Oscar” – en granskning av Sveriges Radios Ekot – var en tydlig konsekvens av: En utåtagerande elev i en av Täbys grundskolor som vid upprepade tillfällen blev fasthållen på golvet av tre elevassistenter i 20 minuter. Detta trots att fasthållningar kan vara farliga och i värsta fall leda till dödsfall.

Med anledning av mammans anmälan och Skolinspektionens frågor fördjupade sig Patrik Forshage i ärendet med eleven ”Oscar” som hade inträffat innan han själv tillträdde, och kom fram till att hanteringen av eleven hade varit orimlig – och farlig.

– Jag träffade pojken och vårdnadshavaren sedan för att be om ursäkt. Det var en ringa tröst för dem, konstaterade Patrik Forshage.

Under de senaste fyra åren har Täby kommun genomfört ett intensivt förändringsarbete för att göra lärandet tillgängligt för alla elever, även för de elever som är i behov av särskilt stöd eller är särbegåvade.

Långsiktigt och strategiskt har kommunen byggt upp gemensamma stödstrukturer, bland annat inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.

Bland annat har man i dag en centralt placerad elevhälsa som skolenheterna köper tjänster från, man bedriver bara utvecklingsarbete som är i linje med tillgängliga lärmiljöer och man organiserar en obligatorisk utbildning för alla som börjar i kommunen.

Resultat: I dag trivs 95 procent av eleverna i Täbys kommunala grundskolor och kunskapsresultaten har ökat.

– Vi är väldigt glada över förändringen, och förbättringen. Det är inte tillräckligt, men vi är på väg.

Av Moa Duvarci Engman


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Psst! Du vet väl att du kan köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev