Hoppa till sidinnehåll
Autismspektrumtillstånd (AST)

”Förväntan håller uppe motivationen”

Publicerad:2020-01-13
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Anna Tebelius Bodin.
Anna Tebelius Bodin.

Anna Tebelius Bodin är pedagog, föreläsare och författare, och utbildad vid Harvard universitet. Hon ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i höst.

Vad ska du föreläsa om?

– Fokus i min föreläsning kommer att vara på dopamin, en väldigt central signalsubstans i hjärnan som vi behöver för att vi ska kunna vara uppmärksamma, nyfikna och engagerade. På savannen utsöndrades dopamin vid upptäckten av något nytt för att vi skulle överleva, men i dag får vi en kick hela tiden av att vi flyttar vår uppmärksamhet. Hela scrollningsfunktionen på internet stimulerar dopaminet, tanken “vad kan det finnas för nytt” skapar förväntan.

– Men om man har brist på dopamin, som elever med adhd till exempel ofta har, då söker man stimulans. Det skapar en rastlöshet och ett sug vilket kan leda till konflikt. Läraren kan tycka att det är märkligt att eleven kan spela tv-spel i flera timmar men inte kan fokusera i 20 minuter under en lektion.

Kan du ge något konkret förslag på hur man som lärare kan tänka för att skapa motivation?

– Ja, jag menar inte att lektionerna ska bli dataspel, utan vi behöver istället försöka få upp dopaminet på andra sätt. De gör vi bland annat genom att skapa förväntan. Till exempel kan man hinta i början av lektionen vad man ska avsluta med – något som man vet att eleverna kan triggas av. Då kommer förväntningen om belöningen att ge dopamin.

Av Moa Duvarci Engman


Du kan lyssna till Anna Tebelius Bodin på Skolportens konferens Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder 2-3 sep i Göteborg samt 17-18 sep i Stockholm.

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Studiemotivation – hur elever stimuleras att vilja tänka.
  • ”Läsklar” – en läsinlärningsmetod som gör skillnad för barn i riskgrupper.
  • Talrädsla – bakomliggande faktorer och framgångsrik stöttning.
  • Pluggkultur för alla – så får vi fler pojkar att lyckas i skolan.
  • Matematiksvårigheter – att skapa meningsfullhet och förståelse för lågpresterande elever.
  • Elever med särskild begåvning – vilka är de och hur bemöter vi dem?
  • Elever med NPF-diagnoser – fördjupad kompetens och pedagogiska strategier
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev