Förstärk lärandet!
Att testbaserat lärande är en effektiv inlärningsstrategi för att befästa kunskap har varit känt i över hundra år, och metoden har också ett starkt stöd inom vetenskapen. Principen är enkel: det handlar om att stärka minnesspåren i hjärnan genom att aktivt plocka fram information under själva inlärningsprocessen. Det kan ske med hjälp av exempelvis frågesport eller att eleverna får skriva ner allt de kommer ihåg från lektionen innan.
Strategin är bevisat effektiv för elever i alla åldrar och med olika kognitiva förutsättningar. Trots detta är det mycket vanligare med andra metoder för att lära sig nya saker – som att läsa en text om och om igen, eller att läraren repeterar något i klassrummet. Men skolan och eleverna skulle kunna vinna mycket på att arbeta mer systematiskt med just testbaserat lärande, menar Bert Jonsson, docent i psykologi och professor i beteendevetenskapliga mätningar vid Umeå universitet, som intervjuas i Skolportens stora temaartikel om testbaserat lärande.
I det här numret har vi också träffat Christian Eidevald, förskoleforskaren som menar att förskolan står inför sin värsta kris sedan 1990-talet. Förskolan i dag är mer slimmad i sin organisation och personalen på landets förskolor kan inte springa fortare, säger han. Missa inte!
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
Skolportens magasin nr 3/2024 – ute nu!
Tema: Testbaserat lärande
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!
*Endast för nya prenumeranter
PrenumereraPrenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play