Elever som är exceptionella – på två sätt
Pia Rehn. Foto Julia Donka Thormann.
Hallå där, Pia Rehn, författare till boken När det enkla ändå blir svårt. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning ska handla om 2E-elever, dubbelt exceptionella elever. Det är en elevgrupp som har en ovanligt hög intellektuell förmåga, men som samtidigt har en funktionsnedsättning som autism eller adhd. Funktionsnedsättningen medför att det kan vara svårt för 2E-eleverna att komma till sin rätt i lärandesammanhang och i det sociala samspelet i skolan.
– Eleverna har ofta otroligt höga krav på sig själva men upplever ständiga misslyckanden. I förlängningen riskerar de att drabbas av psykisk ohälsa i synnerhet så länge de bär på känslan av att de är defekta på något sätt – att det är något fel på dem. En elev jag mötte inför skrivandet av boken beskrev sig själv som en levande paradox, och paradoxer är intressanta, men kan upplevas obegripliga innan man förstår dem.
Hur stöttar man en elev med 2E-diagnos bäst?
– Det beror lite på ålder, men det allra viktigaste är att skolan hittar de här eleverna med ovanligt ojämna förmågor. Först då kan man börja trygga lärmiljön så att de vet att det är ok att ta sig an utmaningar även om det inte går som de tänkt sig. Man måste skapa trygghet och stödstruktur runt dem som gör att de vågar prova. Känner man att man hittat det i samspel med eleverna så kan arbetet börja med att erbjuda intellektuell stimulans på rätt nivå. Och det kan handla om flera år över förväntad nivå för åldern vad gäller utmaning.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att konferensdeltagarna släpper föreställningen om att elever antingen är resursstarka eller i behov av stöd. Det ena utesluter inte det andra. De kan vara oerhört resursstarka samtidigt som de är i behov av stöd. Utgå inte ifrån att det du ser är hela eleven.
Du kan lyssna till Pia Rehn på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan i Stockholm den 25-26 april eller i Göteborg den 17-18 maj!
Konferensen berör bland annat:
- Handleda ett kollegialt lärande som påverkar både lärare och elever.
- Konsten att hantera övergångar – hur kan skolan stödja?
- Matematikundervisning och elever med språkstörning – hur ökar vi förutsättningarna för elevernas lärande?
- Specialpedagogisk kompetens och specialpedagogens roll i en lärande organisation.
- När det enkla ändå blir svårt – särskilt begåvade elever med adhd eller autism.
- Extra anpassningar, särskilt stöd – hur gör vi i praktiken för fungerande stöd till eleverna?