”Elever bör få faktagranska själva”
Dan Larhammar är ordförande i Kungliga Vetenskapsakademien och cellbiologiprofessor vid Uppsala universitet. I höst ska han föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi.
Vad handlar din föreläsning om?
– Jag ska tala om faktakontroll och källgranskning, och hur man kan använda pseudovetenskapen i undervisning. Det är tre områden som jag tänker ta upp: alternativmedicin och vaccinationsmotstånd, kreationism och global uppvärmning, säger Dan Larhammar, som forskar inom neurobiologi och evolution.
Hur kan lärare arbeta praktiskt med de här frågorna?
– Det finns en intressant aspekt med att arbeta med pseudovetenskap i undervisningen, nämligen att elever själva får göra faktagranskningar av källor till påståenden med hjälp av checklistor med tumregler. Om eleverna på egen hand får göra sökningar på internet kan de ta reda på hur informationen sprids, vilka som ligger bakom och om det finns några kommersiella eller ideologiska syften. I synnerhet när det gäller vaccinfrågan finns det flera fanatiska och envisa motståndare mot vaccinationer.
– Och så ska jag tala om hur svårt det kan vara att bemöta felaktiga påståenden och uppgifter. Man ska ta diskussionen – men man måste vara försiktig så att personen inte går in i försvarsställning, utan det är bättre att försöka lirka fram en konstruktiv dialog.
Av Moa Duvarci Engman
Du kan lyssna till Dan Larhammar på Skolportens konferens Fortbildning i biologi, den 28 september i Stockholm.
Om konferensen och boka plats
Konferensen berör:
• Antibiotikaresistens och evolutionsteorin – stärk elevernas förståelse med hjälp av digitala simuleringar.
• Epigenetik och hur forskningen ser på samspelet mellan arv och miljö på molekylnivå.
• Fältstudier – inspiration och praktiska verktyg för lustfylld undervisning och ökad miljömedvetenhet.
• Språkutvecklande arbetssätt i biologi – stötta dina elever att ta till sig vetenskapliga texter.
• Faktaresistens och vetenskapliga myter – så kan du använda dig av pseudovetenskap i undervisningen.