Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Publicerad:2021-08-31
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Jenny Samuelsson, logoped och doktorand.

Hallå där, Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskola.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag kommer att tala om forskningsprojektet KomLoss, KOMmunikationsstödd Läs- Och skrivundervisning i Särskola, som är ett samarbete mellan forskare vid Linköpings universitet, Göteborgs universitet samt DART vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. I projektet undersöker vi hur användandet av två olika appar i undervisningen kan hjälpa elever på grund- och gymnasiesärskolan att utveckla sin läsförmåga. Metoderna som vi tittar på är förståelsebaserad inlärning och fonemisk inlärning.

– Vi håller just nu på att analysera data som samlats in under drygt ett år. Och min förhoppning är att resultatet ska kunna presenteras för konferensdeltagarna. Jag ska även redogöra för resultaten från våra intervjuer med lärare som har varit med i projektet och genomfört undervisningen. Jag tänker att det kan ge en bredare inblick i hur projektet har upplevts och fungerat.

Digitala hjälpmedel innebär många möjligheter för läs-och skrivundervisningen i särskolan. Men hur står det till med den digitala kompetensen bland lärarna?

– Det största problemet är inte alltid kompetensen hos lärarna. Det kan snarare handla om att det saknas digitala verktyg till alla elever eller tekniskt stöd till lärarna. Lärarna har inte alltid möjlighet att styra innehållet i läsplattan och kan då inte använda de appar de vill använda. Här finns absolut utvecklingsmöjligheter, menar jag. Det är inte heller alltid så att ett digitalt hjälpmedel per automatik stöder elevens läsutveckling. Det är viktigt att läraren arbetar aktivt tillsammans.

Vad vill du att konferensdeltagarna ska få med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att min föreläsning ska inspirera lärarna att tro på deras elevers möjligheter att lära sig att läsa. Och jag ser också gärna att deltagarna ska våga prova olika läsinlärningssätt, där de digitala verktygen kan ses som ett komplement i läsundervisningen.

Av John Miller

Du kan lyssna till Jenny Samuelsson på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan i Stockholm, den 19–20 oktober 2021!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör:

  • Hur kan vi stödja språkutvecklingen hos elever som läser med inriktning ämnesområden?
  • Inkluderande undervisningsmiljöer för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
  • Hur främjar vi närvaro i grund- och gymnasiesärskolan?
  • Kommunikationsstödd läs- och skrivundervisning i särskolan.
  • Hur ser internetanvändning och digital delaktighet ut hos ungdomar och unga vuxna med IF?
  • Varför undervisa eleverna i hem- och konsumentkunskap?
  • På vilket sätt kan fysisk aktivitet bidra till att förbättra elevernas lärande?
  • Träna och stötta vardagsplanering – vad fungerar?

 

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev