Hoppa till sidinnehåll
Läromedel

Läromedel ett viktigt instrument

Publicerad:2021-04-27
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

De flesta lärare, 86 procent, menar sig inte kunna köpa in de läromedel eleverna behöver. Samtidigt anser 9 av 10 elever i högstadiet och gymnasieskolan att läromedel är viktiga. Det visar en undersökning som Läromedelsförfattarna gjort.

När Skolportens magasin år 2017 intervjuade Tim Oates, en av världens främsta experter på läromedel, sade han att läromedel av hög kvalitet är viktiga instrument. Inte bara som ett stöd för eleverna, utan också för lärarna, som får hjälp med att strukturera undervisningen och kan ägna mer tid åt den professionella utvecklingen.

År 2014 visade han i rapporten Why textbooks count att läroböcker av god kvalitet är avgörande för studieresultaten i högpresterande skolsystem som Singapore och Hongkong. Dessutom visade det sig att de bästa lärarna i dessa system är mest positiva till böckerna. Men det betyder inte att de följer dem slaviskt – tvärtom lägger de gärna till egna aktiviteter, frågor och prov.

– I andra skolsystem, där vissa lärares ämneskunskaper inte är så starka som de borde vara, så kanske man är mer beroende av böckerna. Men det betyder ändå att alla barn får ta del av noggrant förberedda aktiviteter och material, sade Tim Oates, som är forskningsledare för Cambridge Assessment Group.

På många håll är böckerna också ett medel för att omsätta läroplanerna i praktisk undervisning.

– Vi säger inte att läroböcker är det enda sättet att förmedla den nationella läroplanen på, men det är tydligt att de är ett viktigt instrument. Om ett land inte tänker på hur det bäst kan uppmuntra högkvalitativa läroböcker så går man miste om det instrumentet.

Syftet med rapporten var att uppmärksamma den låga användningen av läroböcker i den brittiska skolan och att få de egna läromedelsproducenterna att bli mer kvalitetsmedvetna. Men Tim Oates ser betydande likheter mellan Storbritannien och Sverige.

– Det första ni behöver göra är att lyfta blicken och jämföra er med andra högpresterande system. Sedan får ni ta ställning till vilka skillnader som är befogade och vilka som behöver åtgärdas. Det är vad vi har gjort i Storbritannien och det är vad jag skulle rekommendera för Sverige, sade han.

SOM STÖD FÖR ALLA som vill genomgå en sådan process publicerade han The Cambridge approach to textbooks, en lång förteckning över de egenskaper som utmärker världens bästa läroböcker. Där lyfts bland annat genomtänkta inlärningsmodeller, fokus på de viktigaste begreppen och tydliga mål med läroboken fram.

Av Staffan Eng


Fotnot. Artikeln är ett något redigerat och kortat utdrag ur artikeln ”Det våras för läroboken” i Skolportens magasin nr 2/2017

Skolporten nr 2/2017.

Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad!

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev