”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”
Hallå där, Maria Refors Legge, jur.dr. i utbildningsrätt. Du kommer att tala på Skolportens konferens Rektor i förskolan.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Jag kommer att tala om juridiken i förskolan som skiljer sig från vanlig skoljuridik. Den är speciell i jämförelse med den vanliga skoljuridiken därför att den berör små barn och det gör att det finns väldigt komplexa juridiska frågor som man behöver hantera. Det kan vara problematiskt att få en uppfattning kring exempelvis kränkningar. Ett barn som kränker ett annat barn ska ju ha insikt om att man faktiskt begår en kränkande handling. Och det blir väldigt speciellt om man har att göra med en tvååring jämfört med en femtonåring. Rent utvecklingspsykologiskt har små barn inte kommit så långt i utvecklingen att man är kapabel att leva sig in i hur andra upplever saker och ting.
– Förskolan är också speciell eftersom personalen har ett så stort tillsynsansvar över barnen, man åtar sig egentligen vårdnadshavarens ansvar för barnens säkerhet. Och tillsynen måste i princip vara konstant och det leder till frågor som till exempel personaltäthet.
Hur ser det ut när det gäller kunskapen om förskolejuridik bland rektorerna?
– Jag har undervisat på rektorsutbildningen i Uppsala och Stockholm och min upplevelse är att undervisningen i juridik är väldigt inriktad på grundskolan. Men specifikt förskolejuridik är undervisningsmässigt ganska bristfälligt på utbildningarna. Det är möjligen så att obalansen går tillbaka till gamla attityder kring status och förhållandet mellan skola och förskola.
– Jag tror samtidigt att många rektorer är kapabla att applicera vanlig skoljuridik på förskolan. Mycket är samma, men det som behövs är utrymme att prata om det som är specifikt för förskolan.
Vilka är de vanligaste frågorna som du får om förskolejuridik?
– Den vanligaste frågan rör arbetsmiljön i förskolan. Det handlar till exempel om vårdnadshavare som lämnar sjuka barn. Vad är det som gäller? Vad kan man kräva av vårdnadshavarna? Och det här med viloutrymmen och möbler för förskolepersonalen är också en återkommande fråga. Jag får också en hel del frågor om orosanmälan för små barn.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att rektorerna får med sig djupare juridiska kunskaper som rör förskolan och ny kunskap som de kan reflektera över. Jag hoppas också att rektorerna hittar tid för att föra vidare kunskapen till sin personal. Ofta är förskolepersonalens kunskaper i juridik knapphändiga, men det är den som i slutänden måste ta ansvar för om exempelvis en orosanmälan ska göras.
Du kan lyssna till Maria Refors Legge, på Skolportens konferens Rektor i förskolan den 2-3 februari!
Konferensen berör bland annat:
- Barn som flytt – hur kan förskolan ge ett gott stöd?
- Juridiken i förskolan – så kan du hantera rättsliga dilemman
- Lärande för hållbar utveckling – börja med maten!
- Hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan – rektors ansvar och möjligheter
- Så skapar du ett hållbart ledarskap!
- Att leda digitalisering i förskolan
- Pedagogiska möjligheter i mångfaldens förskola