Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Därför är visuella representationer viktiga i kemiundervisningen

Publicerad:2023-03-15
John Miller
Skribent:John Miller
Emelie Patron

Hallå där, Emelie Patron, lektor vid Linnéuniversitetet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Kemi 20–21 april 2023.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Föreläsningen kommer att handla om visuella representationer och deras roll i skolans kemiundervisning. Visuella representationer är något som är väldigt viktigt inom alla naturvetenskapliga ämnen. Jag har fokuserat specifikt på kemiämnet just för att det handlar om saker som vi inte kan se med blotta ögat och därför behöver man fundera på hur man visualiserar det i sin undervisning på bästa sätt.

Vad ska man tänka på som lärare när man väljer vad man ska använda för representationer?

– Min avhandling handlar bland annat om vad man använder för visuella representationer i undervisningen, men också hur man använder dem. För lärarna är det självklart vad en kemisk representation symboliserar eftersom de är en del av kemidisciplinen, men för eleverna är det inte lika självklart och då behöver representationerna förklaras. Ofta räcker det inte med en muntlig förklaring utan läraren behöver ofta använda andra visuella representationer som synliggöra kritiska aspekter som inte är synliga i den disciplinära representationen. Exempelvis används ofta strukturformler av kemister då de är enkla och smidiga att kommunicera med, men för en elev kan det bli svårt att få en helhetsförståelse då varken tredimensionella strukturer eller molekylernas rörelser synliggörs explicit med strukturformler. Då kan man behöva lägga till ytterligare representationer som synliggör de aspekterna.

Är lärare generellt medvetna om hur viktiga visuella representationer är i undervisningen?

– Jag tror att kemilärarna vet att de är viktiga. Många av de lärare som jag pratat med menar att det inte skulle gå att undervisa utan att använda sig av visuella representationer. Går man lite mer på djupet så kan de inte alltid formulera varför de använder vissa representationer. Jag tror det är viktigt att man kan sätta ord på det och kan motivera för sig själv varför man visualiserar på ett visst sätt.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att när lärarna går igenom sina lektioner nästa gång, att de lägger lite extra fokus på de visuella representationerna och ser dem med nya ögon. Jag hoppas också att lärarna får fler verktyg att reflektera kring visuell kommunikation än vad de har idag.

Av John Miller

Du kan lyssna till Emelie Patron på Skolportens konferens Kemi 20–21 april 2023!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Sjukdomsbekämpning och möjligheten till evigt liv – hur kan kemin bidra?
  • Den senaste utvecklingen inom svensk batteriforskning.
  • Hur sköts kemiinstitutionen på ett säkert och organiserat sätt?
  • Öka motivationen med elevaktiva experiment och kemiklubb.
  • Särskilt begåvade elever och NPF-diagnoser i kemiklassrummet.
  • Arbeta med samhällsfrågor i kemi på ett motiverande sätt.
  • Problematisering av laborationernas roll i undervisningen.
  • Forskningens råd om hur visuella representationer bör användas.
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev