Hoppa till sidinnehåll
Inkludering

Christina Lindblad: ”Konflikterna i klassen har minskat”

Publicerad:2016-01-09
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Christina Lindblad
Christina Lindblad är rektor på Gunnarsbo­skolan i Mullsjö. Foto: Tommy Hvitfeldt.
Vad är inkludering för er?  – Att eleven inte bara är i samma rum, utan känner sig som en del av en större gemenskap och känner tillhörighet och delaktighet under hela skoldagen. Vad har ni gjort för att skapa inkluderande lärmiljöer?  – Vi har arbetat med elevens hela skoldag. Vi upplevde att många konflikter uppstod på rasten och togs med in i skolan. I dag har vi fler pedagoger ute på rasterna och erbjuder lärarledda rastaktiviteter. – Nästa steg var att fokusera på klassrummet och börja titta på våra pedagogiska lärmiljöer för att främja ett maximalt lärande för alla elever. Några exempel är bildstöd över dagen till eleverna, stödmallar med ord och begrepp, en ”ren” whiteboard med lärandeobjektet i fokus. Vilka resultat har ni sett? – I dag lägger vi inte längre ansvaret på eleven eller föräldrarna, utan på vad vi i skolan kan göra annorlunda i vårt bemötande eller i undervisningen. Rastaktiviteterna har minskat konflikterna. De tas inte med in i klassrummet, vilket fredar lektionstiden. När det gäller våra pedagogiska lärmiljöer ser vi bland annat en stor förändring i form av en tydligare uppstart på lektionerna. Av Eva Barkeman
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, beställ ditt ex här!

Skolporten_omslag_2_2016_stor

Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute 21 mars!

Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6