Bedömning för lärande ett kraftfullt verktyg
Elevers sjunkande resultat är en tydlig trend. Socioekonomiska faktorer brukar omnämnas som en av orsakerna. Men skillnaden i resultat är störst mellan klasser – inte mellan skolor. Och det beror på läraren.
Det säger Andreia Balan, matematik- och fysiklärare på gymnasiet, som disputerade år 2012 med en avhandling om bedömning för lärande i matematik.
– Frågan jag ställde mig var: Vad kan jag som lärare göra? Forskningen som gav de rätta verktygen var just bedömning för lärande, säger Andreia Balan.
– Bedömning för lärande är ett av de mest kraftfulla verktygen för att höja elevers resultat. Och det är de svaga eleverna som förbättrar sina resultat mest, visar min studie.
En viktig strategi i bedömning för lärande är att läraren förtydligar vilka mål och kriterier som eleverna ska uppnå.
Kamratbedömning har visat sig vara en annan framgångsrik strategi.
Andreia Balan överraskades av att eleverna upplevde att de lärde sig så mycket när de satt och gav kamratrespons i grupper.
– De sa att det hade öppnat sig en helt ny värld. I och med diskussionerna upplevde de att de hade fått en bättre förståelse för de matematiska begreppen, säger hon.
Andreia Balan är i dag anställd som lektor på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg, där hon arbetar med utvecklingsfrågor.
Hon föreläser om sina forskningsresultat på Skolportens konferens “Bedömning för och av lärande” i Stockholm den 6 februari 2014.