Hoppa till sidinnehåll

Vård- och omsorgsprogrammet

Webbkonferens

Vård- och omsorgsprogrammet

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar på vård- och omsorgsprogrammet! Här kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Konferensen vänder sig till lärare i vård- och omsorgsämnen på gymnasiet och i vuxenutbildningen.

Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av åtta föreläsningar när det passar dig under konferensens öppettid. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning. 

Uppskattade upplägget och tyckte att programmet hade en bra röd tråd och en bra balans mellan teori och praktik. Det här var verkligen en konferens som jag hade konkret nytta av att gå på.

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Gy 25 och allt du vill veta om reformen, betygssättning och lärares tolkningsutrymme.
  • Så kan Motiverande samtal användas för att ta upp känsliga frågor, i utbildningen och i yrket.
  • Digitala verktyg, simuleringar och AI i vårdutbildningen – kreativa arbetssätt och inspiration.
  • Workshop om Tecken som stöd – användbar kunskap för dig och för eleverna i deras yrkesliv.
  • Konkreta metoder för språkutvecklande arbetssätt i integrerad språk- och yrkesutbildning.
  • Hantera frågor om hedersrelaterat våld och förtryck i undervisning och yrkesliv.
  • Välfärdsteknik i äldreomsorgen – vad används redan nu och vad väntar runt hörnet?
  • Ökad kvalitet i APL med trepartssamtal, språkutveckling och samarbeten.

Medverkande

Eva Bida

LÄRARE

Susanne Friman

LÄRARE

Maria Krafft Helgesson 

UTBILDARE, FÖRFATTARE

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Issis Melin

SAMORDNARE, CENTRUM MOT HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

Liria Ortiz

PSYKOLOG, PSYKOTERAPEUT, FÖRFATTARE

Marcus Persson

DOCENT

Linn Piros

PROJEKTLEDARE

Anna Stenkula

LÄRARE

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Gy25 och VO-programmet – vad ändras och varför? 

Den 1 juli 2025 införs som bekant Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras ivårdämnena och vad de innebär för dig i din yrkesroll. 

  • Hur kan du förhålla dig till betygssättning generellt och vilket tolkningsutrymme finns? 
  • Vad ändras i ämnesplanerna för vård- och omsorgsämnena, och varför? 
  • Hur påverkas bedömning och betygssättning? 
  • Hur kommer övergången från kursbetyg till ämnesbetyg att gå till och hur kan du som lärare förbereda dig på bästa sätt? 

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).

2. Språkutvecklande och verklighetsbaserad undervisning i vård och omsorg  

För många elever kan vård- och omsorgsutbildningen innebära stora utmaningar, både innehållsmässigt och språkligt. Det teoretiska innehållet kan vara svårt att förstå och koppla till den verklighet eleverna senare ska möta inom yrket.  

Ta del av en föreläsning som presenterar erfarenheter från en kombinationsutbildning på Åsö Vuxengymnasium (numera Komvux Södermalm) i Stockholm. I det gemensamma uppdraget integreras svenska (sfi och svenska som andraspråk grundläggande) med kurser i vård- och omsorgsutbildningen. Föreläsningen berör följande: 

  • Hur kan vi konkretisera undervisningen och röra oss från teori till praktik?  
  • Hur kan undervisningen bli mer verklighetsbaserad?   
  • Hur kan vi stötta eleverna i processen att utveckla både skolspråk och yrkesspråk?   

Anna Stenkula

LÄRARE

Anna Stenkula är legitimerad lärare i svenska som andraspråk och spanska med erfarenhet av att arbeta på sfi och svenska som andraspråk grundläggande. Anna arbetar på Komvux Rosenlund i Stockholm och är författare till läromedlet Lönnstigen (Sanoma). 

Susanne Friman

LÄRARE

Susanne Friman är legitimerad yrkeslärare i vård och har lång erfarenhet som biträde och undersköterska inom geriatrik och palliativ vård. Susanne arbetar på Komvux Södermalm i Stockholm och är författare till läromedlet Lönnstigen (Sanoma). 

3. Arbeta med hedersrelaterat våld och förtryck i vård och omsorg 

Sedan den 1 juli 2022 ingår det i gymnasieskolans läroplan och vuxenutbildningens jämställdhetsuppdrag att arbeta systematiskt med att motverka strukturer kopplade till hedersrelaterat våld och förtryck (HRV).  

Elever/studenter på Vård- och omsorgsprogrammet kan leva i familjer där hedersnormer förekommer, vilket kan innebära en vardag präglad av hot, våld, kontroll och isolering. Samtidigt förväntas de på sina kommande arbetsplatser dela det förhållningssätt som är satt av arbetsgivaren, samt bemöta patienter i samma situation. Ta del av en föreläsning om 

  • Vilket ansvar har du som lärare att förebygga, upptäcka och agera mot HRV? 
  • Hur kan du bemöta motstående värdegrunder och gå tillväga när du identifierar utsatta elever/studenter?  
  • Hur kan du undervisa om patientsäkerhet och patientbemötande i HRV-frågor? 

Issis Melin

SAMORDNARE, CENTRUM MOT HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

Issis Melin är samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som verkar i Västmanland. Hon har lång erfarenhet av arbete med HRV-frågor, och har även varit sakkunnig på Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som har regeringsuppdraget att motverka och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning.

4. Att ställa känsliga frågor med hjälp av Motiverande samtal 

Motiverande samtal (MI) är en evidensbaserad samtalsmetod som passar i alla sammanhang där man vill stimulera en annan person att förändra sitt beteende. Alla som arbetar med utbildning eller vårdrelaterade frågor har nytta av MI för att kunna motivera och ställa känsliga frågor.

I föreläsningen utforskar vi varför vissa frågor känns svåra att ställa, samt vad som händer inom oss när vi möter motstånd. Du får konkreta verktyg för att skapa trygghet och öppenhet i samtalet, vilket gör det lättare att nå fram. Du får också kunskaper om hur du kan hantera både dina egna känslor och andras, med målet att skapa ökad trygghet i känsliga samtal.  

Liria Ortiz

PSYKOLOG, PSYKOTERAPEUT, FÖRFATTARE

Liria Ortiz är leg. psykolog, psykoterapeut, föreläsare och författare. Hon har skrivit flera böcker inom MI och är MINT-certifierad MI-tränare (MINT står för MotivationalInterviewingNetworkofTrainers.) 

5. Digitala verktyg och AI som stärker VO-undervisningen 

Genom att integrera digitala verktyg på genomtänkta sätt i vård och omsorgsämnena kan vi skapa en mer dynamisk, effektiv och interaktiv undervisning, som möter elevernas behov och förbereder dem för framtiden. Digitala verktyg kan bland annat användas för strukturerad dokumentation och interaktiva simuleringar. Rätt använd kan teknologin öka elevernas engagemang och förståelse för ämnena. 

Föreläsningen utforskar praktiska tillvägagångssätt för att integrera digitala verktyg i VO-undervisningen, med fokus på följande huvudområden: 

  • kunskapsinhämtning 
  • dokumentation 
  • simuleringar 
  • värdeskapande lärande  

Eva Bida

LÄRARE

Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje som lärare i på VO-porgramet samt i biologi, kemi, naturkunskap och idrott och hälsa. Hon har också ett uppdrag som IKT-pedagog för samtliga Södertäljes gymnasieskolor. 2023 mottog Eva lärarpriset Guldäpplet för sitt arbete med inkluderande digitala verktyg i undervisningen.

6. En utbildning för framtidens äldreomsorg?

Digital teknik implementeras idag på bred front i äldreomsorgen med målet att effektivisera och höja kvaliteten. Men nya tekniska verktyg skapar behov av nya arbetssätt och kompetenser. Dessa kompetenser rör inte enbart den praktiska förmågan att göra tekniken relevant för de äldre, utan även personalens känslor inför ny teknik, samt förmågan att hantera verktygen på ett etiskt sätt utan att äventyra de äldres integritet. 

Just begränsad kunskap hos personalen pekas idag ut som ett centralt hinder för att tillvarata den digitala teknikens potential inom äldreomsorgen, vilket i sin tur ställer nya krav på vård- och omsorgsutbildningen.

Föreläsningen ger

  • exempel på digital teknik som används inom äldreomsorgen idag 
  • en spaning om AI och annan digital teknik vi kan vänta oss framöver.
  • en diskussion om vilka kompetenskrav som användning av digital teknik ställer på personalen – praktiskt, etiskt och känslomässigt.

Marcus Persson

DOCENT

Marcus Persson är docent i sociologi och verksam vid Linköpings universitet. Han har mångårig forskningserfarenhet om digitaliseringens effekter på arbetslivet. Specifikt arbetar Marcus med frågor kopplade till digital teknik i äldreomsorgen och dess betydelse för personalens arbetssätt och kompetensbehov. Därtill arbetar han som redaktör för tidskriften Sociologisk Forskning.

7.Pedagogiska nycklar och samarbeten för stärkt APL 

Att det arbetsplatsförlagda lärandet är välstrukturerat och håller hög kvalitet är avgörande för att eleverna ska bli väl förberedda på sitt yrke liksom för att utveckla en yrkesidentitet. I planeringen för APL i förhållande till målen för vård- och omsorgsutbildningen finns flera utmaningar som rör samarbete och kommunikation, men också många möjligheter.

Föreläsningen berör elevens, handledarens och lärarens roll under APL och ger konkreta förslag på 

  • hur vi kan öka samarbetet med externa partners.
  • pedagogiska nycklar för trepartssamtal med kvalitet
  • hur vi kan arbeta för ökad språklig stöttning under APL 
  • hur handledarutbildningen kommer att påverkas av Gy25.

Linn Piros

PROJEKTLEDARE

Linn Piros är legitimerad yrkes- och gymnasielärare och har arbetat som förstelärare med fokus på APL-utveckling på vård- och omsorgsprogrammet. Nu arbetar hon som projektledare på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad, med uppgift att utveckla vård- och omsorgsutbildningen samt skapa ökad samverkan mellan skola och arbetsliv.

8. Att skapa en kommunikativ miljö med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) 

Hur kan vi bidra till att säkerställa alla människors möjlighet att uttrycka sig och att bli förstådda? Hur kan vi skapa en mer kommunikativ och kognitivt tillgänglig värld med Tecken som AKK? Ta del av en praktiskt inriktad föreläsning där du får lära dig tecken samtidigt som du får konkreta råd och förslag på sådant som är bra att tänka på, både i den egna verksamheten, i utbildningssyfte och i dina elevers framtida möte med sitt yrke.  

Maria Krafft Helgesson 

UTBILDARE, FÖRFATTARE

  

Maria Krafft Helgesson är utbildare, författare och inspiratör inom kommunikation och tillgänglighet. Hon genomför utbildningar, föreläsningar och handledning inom Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och Tecken som AKK (TAKK), dels via sin egen utbildningsportal och även i vodden/podden Maria inspireras av… .Maria har erfarenhet av arbete i bland annat förskola, skola, LSS-verksamhet och äldreomsorg. 

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    2–23 apr 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 495,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-11-29
    3 495,00 kr
  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-02-25
    3 895,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-23
    4 595,00 kr

I priset ingår 8 föreläsningar samt dokumentation.

Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025! 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev