Vård- och omsorgsprogrammet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar på vård- och omsorgsprogrammet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.
Konferensen vänder sig till lärare i vård- och omsorgsämnen på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
Uppskattade upplägget och tyckte att programmet hade en bra röd tråd och en bra balans mellan teori och praktik. Det här var verkligen en konferens som jag hade konkret nytta av att gå på.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör
- Gy 25 och allt du vill veta om reformen, betygssättning och lärares tolkningsutrymme.
- Så kan Motiverande samtal användas för att ta upp känsliga frågor, i utbildningen och i yrket.
- Digitala verktyg, simuleringar och AI i vårdutbildningen – kreativa arbetssätt och inspiration.
- Workshop om Tecken som stöd – användbar kunskap för dig och för eleverna i deras yrkesliv.
- Stärk arbetslivsrelevansen för elever med svenska som andraspråk.
- Hantera frågor om hedersrelaterat våld och förtryck i undervisning och yrkesliv.
- Välfärdsteknik i äldreomsorgen – vad används redan nu och vad väntar runt hörnet?
- Ökad kvalitet i APL med trepartssamtal, språkutveckling och samarbeten.
Medverkande

Eva Bida
LÄRARE

Lisa Gannå
UTVECKLINGSKOORDINATOR

Maria Krafft Helgesson
UTBILDARE, FÖRFATTARE

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Issis Melin
SAMORDNARE, CENTRUM MOT HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK

Liria Ortiz
PSYKOLOG, PSYKOTERAPEUT, FÖRFATTARE

Marcus Persson
DOCENT

Linn Piros
PROJEKTLEDARE
Program, dag 1
08.20 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Gy25 och VO-programmet – vad ändras och varför?
Den 1 juli 2025 införs som bekant Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i vårdämnenea och vad de innebär för dig i din yrkesroll.
- Hur kan du förhålla dig till betygssättning generellt och vilket tolkningsutrymme finns?
- Vad ändras i ämnesplanerna för vård- och omsorgsämnena, och varför?
- Hur påverkas bedömning och betygssättning?
- Hur kommer övergången från kursbetyg till ämnesbetyg att gå till och hur kan du som lärare förbereda dig på bästa sätt?

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
10.45 Kaffepaus
11.15 En arbetslivsrelevant undervisning inom vård och omsorg (Nyinsatt föreläsning)
För många elever med svenska som andraspråk kan vård- och omsorgsutbildningen innebära stora utmaningar, både innehållsmässigt och språkligt. Innehållet kan vara svårt att förstå och svårt att koppla till situationer eleverna kommer möta under apl och senare i yrkeslivet.
Föreläsningen fokuserar på hur vi kan stärka arbetslivsrelevansen i undervisning och bedömning för elever som lär på sitt andraspråk. Konkreta exempel på undervisning kopplas till Gy25 och de nya ämnesplanerna för vård- och omsorgsutbildningen, samt sva på grundläggande nivå.

Lisa Gannå
UTVECKLINGSKOORDINATOR
Lisa Gannå arbetar på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) . Hon har varit delaktig i att ta fram ett stödmaterial för en språk-och yrkesintegrerande didaktik på uppdrag av Skolverket. Stödmaterialet är framtaget för kombinationsutbildningar men är relevant för olika typer av undervisning där språk och yrke behöver utvecklas samtidigt.
12.15 Gemensam lunch
13.15 Arbeta med hedersrelaterat våld och förtryck i vård och omsorg
Sedan den 1 juli 2022 ingår det i gymnasieskolans läroplan och vuxenutbildningens jämställdhetsuppdrag att arbeta systematiskt med att motverka strukturer kopplade till hedersrelaterat våld och förtryck (HRV).
Elever/studenter på Vård- och omsorgsprogrammet kan leva i familjer där hedersnormer förekommer, vilket kan innebära en vardag präglad av hot, våld, kontroll och isolering. Samtidigt förväntas de på sina kommande arbetsplatser dela det förhållningssätt som är satt av arbetsgivaren, samt bemöta patienter i samma situation.
Ta del av en föreläsning om:
- Vilket ansvar har du som lärare att förebygga, upptäcka och agera mot HRV?
- Hur kan du bemöta motstående värdegrunder och gå tillväga när du identifierar utsatta elever/studenter?
- Hur kan du undervisa om patientsäkerhet och patientbemötande i HRV-frågor?

Issis Melin
SAMORDNARE, CENTRUM MOT HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK
Issis Melin är samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som verkar i Västmanland. Hon har lång erfarenhet av arbete med HRV-frågor, och har även varit sakkunnig på Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som har regeringsuppdraget att motverka och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning.
14.15 Fikapaus
14.45 Att ställa känsliga frågor med hjälp av Motiverande samtal
Motiverande samtal (MI) är en evidensbaserad samtalsmetod som passar i alla sammanhang där man vill stimulera en annan person att förändra sitt beteende. Alla som arbetar med utbildning eller vårdrelaterade frågor har nytta av MI för att kunna motivera och ställa känsliga frågor.
I föreläsningen utforskar vi varför vissa frågor känns svåra att ställa, samt vad som händer inom oss när vi möter motstånd. Du får konkreta verktyg för att skapa trygghet och öppenhet i samtalet, vilket gör det lättare att nå fram. Du får också kunskaper om hur du kan hantera både dina egna känslor och andras, med målet att skapa ökad trygghet i känsliga samtal.

Liria Ortiz
PSYKOLOG, PSYKOTERAPEUT, FÖRFATTARE
Liria Ortiz är leg. psykolog, psykoterapeut, föreläsare och författare. Hon har skrivit flera böcker inom MI och är MINT-certifierad MI-tränare (MINT står för Motivational Interviewing Network of Trainers.)
15.45 Avslutning dag 1
Program, dag 2
09.00 Digitala verktyg och AI som stärker VO-undervisningen
Genom att integrera digitala verktyg på genomtänkta sätt i vård och omsorgsämnena kan vi skapa en mer dynamisk, effektiv och interaktiv undervisning, som möter elevernas behov och förbereder dem för framtiden. Digitala verktyg kan bland annat användas för strukturerad dokumentation och interaktiva simuleringar. Rätt använd kan teknologin öka elevernas engagemang och förståelse för ämnena.
Föreläsningen utforskar praktiska tillvägagångssätt för att integrera digitala verktyg i VO-undervisningen, med fokus på följande huvudområden:
- kunskapsinhämtning
- dokumentation
- simuleringar
- värdeskapande lärande

Eva Bida
LÄRARE
Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje som lärare på VO-programmet samt i biologi, kemi, naturkunskap och idrott och hälsa. Hon har också ett uppdrag som IKT-pedagog för samtliga Södertäljes gymnasieskolor. 2023 mottog Eva lärarpriset Guldäpplet för sitt arbete med inkluderande digitala verktyg i undervisningen.
10.00 Kaffe och smörgås
10.30 En utbildning för framtidens äldreomsorg?
Digital teknik implementeras idag på bred front i äldreomsorgen med målet att effektivisera och höja kvaliteten. Men nya tekniska verktyg skapar behov av nya arbetssätt och kompetenser. Dessa kompetenser rör inte enbart den praktiska förmågan att göra tekniken relevant för de äldre, utan även personalens känslor inför ny teknik, samt förmågan att hantera verktygen på ett etiskt sätt utan att äventyra de äldres integritet.
Just begränsad kunskap hos personalen pekas idag ut som ett centralt hinder för att tillvarata den digitala teknikens potential inom äldreomsorgen, vilket i sin tur ställer nya krav på vård- och omsorgsutbildningen.
Föreläsningen ger
- exempel på digital teknik som används inom äldreomsorgen idag
- en spaning om AI och annan digital teknik vi kan vänta oss framöver
- en diskussion om vilka kompetenskrav som användning av digital teknik ställer på personalen – praktiskt, etiskt och känslomässigt.

Marcus Persson
DOCENT
Marcus Persson är docent i sociologi och verksam vid Linköpings universitet. Han har mångårig forskningserfarenhet om digitaliseringens effekter på arbetslivet. Specifikt arbetar Marcus med frågor kopplade till digital teknik i äldreomsorgen och dess betydelse för personalens arbetssätt och kompetensbehov. Därtill arbetar han som redaktör för tidskriften Sociologisk Forskning.
11.30 Gemensam lunch
12.30 Pedagogiska nycklar och samarbeten för stärkt APL
Att det arbetsplatsförlagda lärandet är välstrukturerat och håller hög kvalitet är avgörande för att eleverna ska bli väl förberedda på sitt yrke liksom för att utveckla en yrkesidentitet. I planeringen för APL i förhållande till målen för vård- och omsorgsutbildningen finns flera utmaningar som rör samarbete och kommunikation, men också många möjligheter.
Föreläsningen berör elevens, handledarens och lärarens roll under APL och ger konkreta förslag på
- pedagogiska nycklar för trepartssamtal med kvalitet
- hur vi kan arbeta för ökad språklig stöttning under APL
- hur handledarutbildningen kommer att påverkas av Gy25
- hur vi kan öka samarbetet med externa partners.

Linn Piros
PROJEKTLEDARE
Linn Piros är legitimerad yrkes- och gymnasielärare och har arbetat som förstelärare med fokus på APL-utveckling på vård- och omsorgsprogrammet. Nu arbetar hon som projektledare på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad, med uppgift att utveckla vård- och omsorgsutbildningen samt skapa ökad samverkan mellan skola och arbetsliv.
13.30 Fikapaus
14.00 Att skapa en kommunikativ miljö med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK)
Hur kan vi bidra till att säkerställa alla människors möjlighet att uttrycka sig och att bli förstådda? Hur kan vi skapa en mer kommunikativ och kognitivt tillgänglig värld med Tecken som AKK? Ta del av en praktiskt inriktad föreläsning där du får lära dig tecken samtidigt som du får konkreta råd och förslag på sådant som är bra att tänka på, både i den egna verksamheten, i utbildningssyfte och i dina elevers framtida möte med sitt yrke.

Maria Krafft Helgesson
UTBILDARE, FÖRFATTARE
Maria Krafft Helgesson är utbildare, författare och inspiratör inom kommunikation och tillgänglighet. Hon genomför utbildningar, föreläsningar och handledning inom Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och Tecken som AKK (TAKK), dels via sin egen utbildningsportal och även i vodden/podden Maria inspireras av… .Maria har erfarenhet av arbete i bland annat förskola, skola, LSS-verksamhet och äldreomsorg.
15.00 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
-
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
-
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
-
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
-
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
-
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
-
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
-
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
-
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
-
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.