Hoppa till sidinnehåll

Svenska som andraspråk

Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av den senaste forskningen som rör ditt ämne, utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landetWebbkonferensen riktar sig till lärare i både grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Jag kommer ha stor nytta av konferensen i mitt yrkesliv, men också i mitt privatliv då jag fick flera ögonöppnare. Tack!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Skönlitteratur i sva-undervisningen – aktuell forskning om lärares undervisningsstrategier.
  • Lyssneläsning och skärmläsning – så hanterar hjärnan digital litteratur.
  • Läs- och skrivinlärning på andraspråket – betydelsen av fonologisk medvetenhet och språktypologiska skillnader.
  • Romantikens texter i sva-klassrummet – så väcker du intresse för litteratur från förr.
  • Ordinlärning på språkintroduktionsprogrammet – forskning om inlärningsresultat hos elever med varierande bakgrund.
  • Konkret stöd vid behovsprövning – så avgör du om eleven ska läsa sva eller sve.
  • ChatGPT i skrivundervisningen – workshop med praktiska verktyg.
  • Muntlig framställning i språkligt heterogena grupper – förslag på ett behovsanpassat arbetssätt.

Medverkande:

Ewa Bäckelid

LÄRARE I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Cecilia Düringer

LÄRARE, FÖRFATTARE OCH PROGRAMLEDARE

Anna Ingves

FIL.DR I NORDISKA SPRÅK

Pär Sahlin

FÖRFATTARE

Betty Tärning

FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP

Robert Walldén

DOCENT I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Helén Winzell

LEKTOR I PEDAGOGISKT ARBETE

Elisabeth Zetterholm

BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Att stödja språkutveckling med hjälp av skönlitteratur

Att undervisa om och med skönlitteratur är en central del i sva-undervisningen, men hur lärare arbetar med böckerna kan se olika ut. Vilka undervisningsstrategier väljer vi att använda för att stötta elevernas andraspråksutveckling och litterära förståelse, och varför? Ett aktuellt forskningsprojekt har undersökt hur sva-lärare och bibliotekarier använder litteratur för att träna ordförråd, tolkande samtal, kreativitet och muntlig förmåga. Forskningen är genomförd i områden med socioekonomiska utmaningar.

Robert Walldén

DOCENT I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Robert Walldén är gästprofessor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet och docent vid Malmö universitet. Han är lärarutbildare i svenska som andraspråk och har ägnat en stor del av sin forskning åt att belysa undervisning i svenska som andraspråk ur språk- och kunskapsutvecklande perspektiv.

2. Lyssneläsning och skärmläsning – så hanterar hjärnan digital litteratur

Med den ökade möjligheten att ta del av inspelade böcker har det blivit vanligt att elever lyssnar på texter i stället för att läsa dem, och många läromedel liksom de nationella proven bygger på att eleverna läser från skärmar. Ta del av en föreläsning som beskriver hur våra hjärnor hanterar ljudböcker och digitala texter, och hur upplevelsen skiljer sig från läsning på papper.

  • Är det samma sak att lyssna på en bok som att läsa den?
  • Är det någon skillnad mellan att läsa på skärm och läsa på papper?
  • Vad är det egentligen som händer i våra hjärnor när vi läser?
  • Varför är det så svårt att lära sig läsa?

Betty Tärning

FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP

Betty Tärning är forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har bred erfarenhet av forskning kring digital lärteknologi. Betty är sedan starten 2010 medlem i The Educational Technology Group, som inriktar sig på barns och ungas lärande.

 

3. Språktypologiska skillnaders betydelse för läs- och skrivinlärning

I den tidiga läs- och skrivutvecklingen är fonologisk medvetenhet och relationen mellan uttal av fonem (språkljud) och grafem (bokstäver) av stor betydelse. Elever som lär sig läsa på svenska som andraspråk kan ibland få svårigheter som beror på språktypologiska skillnader mellan elevens modersmål och svenska. Som lärare i svenska som andraspråk behöver du inte kunna alla språk, men det är viktigt att ha förståelse för språkliga fel som inte förekommer hos elever med svenska som modersmål. Föreläsningen utgår från aktuell forskning om språktypologiska skillnaders betydelse vid läs- och skrivinlärning, och ger dig verktyg för att utveckla din undervisning.

Elisabeth Zetterholm

BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Elisabeth Zetterholm är bitr. professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Hon undervisar på lärarutbildningen samt håller fortbildningskurser för verksamma lärare både inom grundskolan och vuxenutbildningen, bland annat om modersmålets betydelse för utvecklingen av svenska, i uttal, läsning och skrivande.

4. Romantiken i dagens klassrum
Litteraturhistorien är full av texter som sprakar och glittrar, berör och roar, förargar och stör. Ändå kan äldre tiders litteratur kännas närmast ointaglig för dagens tonåringar, särskilt om texterna ska läsas på deras andraspråk. Hur kan vi lärare låsa upp texter från förr? Något universalrecept finns förstås inte, men genom att levandegöra tiden, samhället och människorna, kan vi få eleverna nyfikna på epokerna och verken i vår litteraturhistoria. Föreläsningen gör en djupdykning i den mångsidiga epoken romantiken, och ger dig några verktyg för att presentera dess plågade konstnärssjälar och nytänkande genier.

Cecilia Düringer

LÄRARE, FÖRFATTARE OCH PROGRAMLEDARE

Cecilia Düringer är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och författare till läroboken Punkt Litteraturhistoria. Sedan 2017 är hon programledare för Sveriges Radios P3 Historia och syns mellan varven i olika uppdrag för SVT.

5. Ordinlärning på språkintroduktionsprogrammet

Forskning visar att ett brett och djupt ordförråd är en förutsättning för att förbättra läs- och hörförståelse samt muntlig och skriftlig förmåga, men för nyanlända tonåringar kan det vara svårt att hinna utveckla ett tillräckligt stort ordförråd på svenska för att klara gymnasiestudier. Föreläsningen presenterar resultat från aktuell forskning om nyanlända elevers ordförrådsutveckling på språkintroduktionsprogrammet, och ger förslag på hur vi kan arbeta på ett medvetet sätt med ordinlärning i undervisningen.

  • Vilka ord kan eleverna? Hur mäter man ordförrådets bredd?
  • Vilka ord bör vi fokusera på? Vilken betydelse har högfrekventa ord för läsförståelsen?
  • Vilka faktorer i elevernas bakgrund och inlärningssammanhang påverkar ordinlärningen?

Anna Ingves

FIL.DR I NORDISKA SPRÅK

Anna Ingves är fil.dr i nordiska språk och lärare i svenska och svenska som andraspråk. Hennes forskning handlar om andraspråkstalares ordförrådsutveckling, testning av ordkunskaper samt faktorer som påverkar ordinlärning. Anna disputerade 2024 vid Uppsala universitet med avhandlingen Vägar mot ett svenskt ordförråd –Nyanlända ungdomars ordförrådsutveckling på språkintroduktionsprogrammet.

6. Att använda ChatGPT som skrivutvecklande läromedel

Skrivande är en central del av vår språkliga och kommunikativa utveckling. Vad händer då med vår skriftliga kommunikation i en ny skriftkultur, där AI kan skriva texter åt oss? Ta del av en föreläsning om hur ChatGPT kan användas i sva-klassrummet. Passet har workshopsinslag där du får testa hur du konkret kan arbeta med språk och skrivande i relation till – och med hjälp av – AI-genererade texter. 

Helén Winzell

LEKTOR I PEDAGOGISKT ARBETE

Helen Winzell är verksam som lärarutbildare vid Linköpings universitet, där hon även forskar om blivande och verksamma svensklärares kunskap i och om skrivundervisning. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och engelska och har skapat en uppdragsutbildning om skrivundervisning i relation till AI.

7. Konkret stöd vid behovsprövning – sva eller sve?

En elev har rätt att få undervisning i svenska som andraspråk om behov av detta finns, men hur tar man reda på vem som har behov? Skolor har olika rutiner kring kartläggning och behovsprövning, och det kan vara intressant att höra hur andra skolor gör. Linköpings kommun har tagit fram ett lätthanterligt material, som fungerar som stöd för lärare som ska utreda ett eventuellt behov av sva-undervisning. Föreläsningen presenterar materialet, som kan användas för elever från årskurs 1 till årskurs 9.

Ewa Bäckelid

LÄRARE I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Ewa Bäckelid är lärare i svenska som andraspråk inom grundskolan i Linköpings kommun. Hon har också ett centralt uppdrag i Linköpings kommun, där hennes uppgift är att stödja skolor och fritidshem i arbetet med flerspråkiga elever, både kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och när det gäller ämnet svenska som andraspråk.

14.30 Muntlig framställning med sva och sve i samma klassrum

Att arbeta med samtal och muntlig framställning med elever har sina utmaningar. Vi vill att eleverna ska känna sig trygga och våga uttrycka sina tankar och åsikter i samtal och diskussioner med varandra. Vi vill också att de ska klara av att planera och genomföra en muntlig presentation eller hålla ett tal inför klasskamraterna. Men hur kan vi organisera undervisningen för att ge eleverna de bästa förutsättningarna? Och hur gör vi i klassrum där några elever läser svenska, medan andra läser svenska som andraspråk? I föreläsningen får du konkreta metoder och tips på hur du kan arbeta med muntlig framställning i klassrum där eleverna läser både sva och sve.

Pär Sahlin

FÖRFATTARE

Pär Sahlin är lärare och författare. Han har skrivit läromedel för svenska och svenska som andraspråk, bland annat Klara svenskan (åk 4-6), SVEA (åk 7-9), Fixa texten (åk 7-9), och Fixa svenskan (gy). Pär har även skrivit ett tjugotal barn- och ungdomsböcker, bland annat ungdomsboken Ingen normal flyttar hit, som finns med på Skolverkets läslista för högstadiet.

15.30 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    13 okt – 3 nov 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 895,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-09-02
    3 895,00 kr
  • Standardpris (exkl. moms)
    Till och med 2025-11-03
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 7–8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

 

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

 

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev