
Svenska som andraspråk

Svenska som andraspråk
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Under två dagar får du ta del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör ditt ämne, utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Tycker det är så bra att ni söker upp doktorander och aktuell forskning.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Skönlitteratur i sva-undervisningen – aktuell forskning om lärares undervisningsstrategier.
- Lyssneläsning och skärmläsning – så hanterar hjärnan digital litteratur.
- Läs- och skrivinlärning på andraspråket – betydelsen av fonologisk medvetenhet och språktypologiska skillnader.
- Romantikens texter i sva-klassrummet – så väcker du intresse för litteratur från förr.
- Ordinlärning på språkintroduktionsprogrammet – forskning om inlärningsresultat hos elever med varierande bakgrund.
- Konkret stöd vid behovsprövning – så avgör du om eleven ska läsa sva eller sve.
- ChatGPT i skrivundervisningen – workshop med praktiska verktyg.
- Muntlig framställning i språkligt heterogena grupper – förslag på ett behovsanpassat arbetssätt.
Medverkande:


Cecilia Düringer
LÄRARE, FÖRFATTARE OCH PROGRAMLEDARE

Anna Ingves
FIL.DR I NORDISKA SPRÅK

Pär Sahlin
FÖRFATTARE

Betty Tärning
FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP

Robert Walldén
DOCENT I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Helén Winzell
LEKTOR I PEDAGOGISKT ARBETE

Elisabeth Zetterholm
BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Program dag 1
08.15 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Att stödja språkutveckling med hjälp av skönlitteratur
Att undervisa om och med skönlitteratur är en central del i sva-undervisningen, men hur lärare arbetar med böckerna kan se olika ut. Vilka undervisningsstrategier väljer vi att använda för att stötta elevernas andraspråksutveckling och litterära förståelse, och varför? Ett aktuellt forskningsprojekt har undersökt hur sva-lärare och bibliotekarier använder litteratur för att träna ordförråd, tolkande samtal, kreativitet och muntlig förmåga. Forskningen är genomförd i områden med socioekonomiska utmaningar.

Robert Walldén
DOCENT I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Robert Walldén är gästprofessor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet och docent vid Malmö universitet. Han är lärarutbildare i svenska som andraspråk och har ägnat en stor del av sin forskning åt att belysa undervisning i svenska som andraspråk ur språk- och kunskapsutvecklande perspektiv.
10.30 Kaffe
11.00 Lyssneläsning och skärmläsning – så hanterar hjärnan digital litteratur
Med den ökade möjligheten att ta del av inspelade böcker har det blivit vanligt att elever lyssnar på texter i stället för att läsa dem, och många läromedel liksom de nationella proven bygger på att eleverna läser från skärmar. Ta del av en föreläsning som beskriver hur våra hjärnor hanterar ljudböcker och digitala texter, och hur upplevelsen skiljer sig från läsning på papper.
- Är det samma sak att lyssna på en bok som att läsa den?
- Är det någon skillnad mellan att läsa på skärm och läsa på papper?
- Vad är det egentligen som händer i våra hjärnor när vi läser?
- Varför är det så svårt att lära sig läsa?

Betty Tärning
FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP
Betty Tärning är forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har bred erfarenhet av forskning kring digital lärteknologi. Betty är sedan starten 2010 medlem i The Educational Technology Group, som inriktar sig på barns och ungas lärande.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Språktypologiska skillnaders betydelse för läs- och skrivinlärning
I den tidiga läs- och skrivutvecklingen är fonologisk medvetenhet och relationen mellan uttal av fonem (språkljud) och grafem (bokstäver) av stor betydelse. Elever som lär sig läsa på svenska som andraspråk kan ibland få svårigheter som beror på språktypologiska skillnader mellan elevens modersmål och svenska. Som lärare i svenska som andraspråk behöver du inte kunna alla språk, men det är viktigt att ha förståelse för språkliga fel som inte förekommer hos elever med svenska som modersmål. Föreläsningen utgår från aktuell forskning om språktypologiska skillnaders betydelse vid läs- och skrivinlärning, och ger dig verktyg för att utveckla din undervisning.

Elisabeth Zetterholm
BITRÄDANDE PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Elisabeth Zetterholm är bitr. professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Hon undervisar på lärarutbildningen samt håller fortbildningskurser för verksamma lärare både inom grundskolan och vuxenutbildningen, bland annat om modersmålets betydelse för utvecklingen av svenska, i uttal, läsning och skrivande.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Romantiken i dagens klassrum
Litteraturhistorien är full av texter som sprakar och glittrar, berör och roar, förargar och stör. Ändå kan äldre tiders litteratur kännas närmast ointaglig för dagens tonåringar, särskilt om texterna ska läsas på deras andraspråk. Hur kan vi lärare låsa upp texter från förr? Något universalrecept finns förstås inte, men genom att levandegöra tiden, samhället och människorna, kan vi få eleverna nyfikna på epokerna och verken i vår litteraturhistoria. Föreläsningen gör en djupdykning i den mångsidiga epoken romantiken, och ger dig några verktyg för att presentera dess plågade konstnärssjälar och nytänkande genier.

Cecilia Düringer
LÄRARE, FÖRFATTARE OCH PROGRAMLEDARE
Cecilia Düringer är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och författare till läroboken Punkt Litteraturhistoria. Sedan 2017 är hon programledare för Sveriges Radios P3 Historia och syns mellan varven i olika uppdrag för SVT.
15.30 Konferensens första dag avslutas
Program dag 2
09.00 Ordinlärning på språkintroduktionsprogrammet
Forskning visar att ett brett och djupt ordförråd är en förutsättning för att förbättra läs- och hörförståelse samt muntlig och skriftlig förmåga, men för nyanlända tonåringar kan det vara svårt att hinna utveckla ett tillräckligt stort ordförråd på svenska för att klara gymnasiestudier. Föreläsningen presenterar resultat från aktuell forskning om nyanlända elevers ordförrådsutveckling på språkintroduktionsprogrammet, och ger förslag på hur vi kan arbeta på ett medvetet sätt med ordinlärning i undervisningen.
- Vilka ord kan eleverna? Hur mäter man ordförrådets bredd?
- Vilka ord bör vi fokusera på? Vilken betydelse har högfrekventa ord för läsförståelsen?
- Vilka faktorer i elevernas bakgrund och inlärningssammanhang påverkar ordinlärningen?

Anna Ingves
FIL.DR I NORDISKA SPRÅK
Anna Ingves är fil.dr i nordiska språk och lärare i svenska och svenska som andraspråk. Hennes forskning handlar om andraspråkstalares ordförrådsutveckling, testning av ordkunskaper samt faktorer som påverkar ordinlärning. Anna disputerade 2024 vid Uppsala universitet med avhandlingen Vägar mot ett svenskt ordförråd –Nyanlända ungdomars ordförrådsutveckling på språkintroduktionsprogrammet.
10.00 Kaffe och smörgås
10.30 Att använda ChatGPT som skrivutvecklande läromedel
Skrivande är en central del av vår språkliga och kommunikativa utveckling. Vad händer då med vår skriftliga kommunikation i en ny skriftkultur, där AI kan skriva texter åt oss? Ta del av en föreläsning om hur ChatGPT kan användas i sva-klassrummet. Passet har workshopsinslag där du får testa hur du konkret kan arbeta med språk och skrivande i relation till – och med hjälp av – AI-genererade texter.

Helén Winzell
LEKTOR I PEDAGOGISKT ARBETE
Helen Winzell är verksam som lärarutbildare vid Linköpings universitet, där hon även forskar om blivande och verksamma svensklärares kunskap i och om skrivundervisning. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och engelska och har skapat en uppdragsutbildning om skrivundervisning i relation till AI.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Konkret stöd vid behovsprövning – sva eller sve?
En elev har rätt att få undervisning i svenska som andraspråk om behov av detta finns, men hur tar man reda på vem som har behov? Skolor har olika rutiner kring kartläggning och behovsprövning, och det kan vara intressant att höra hur andra skolor gör. Linköpings kommun har tagit fram ett lätthanterligt material, som fungerar som stöd för lärare som ska utreda ett eventuellt behov av sva-undervisning. Föreläsningen presenterar materialet, som kan användas för elever från årskurs 1 till årskurs 9.

Ewa Bäckelid
LÄRARE I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Ewa Bäckelid är lärare i svenska som andraspråk inom grundskolan i Linköpings kommun. Hon har också ett centralt uppdrag i Linköpings kommun, där hennes uppgift är att stödja skolor och fritidshem i arbetet med flerspråkiga elever, både kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och när det gäller ämnet svenska som andraspråk.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Muntlig framställning med sva och sve i samma klassrum
Att arbeta med samtal och muntlig framställning med elever har sina utmaningar. Vi vill att eleverna ska känna sig trygga och våga uttrycka sina tankar och åsikter i samtal och diskussioner med varandra. Vi vill också att de ska klara av att planera och genomföra en muntlig presentation eller hålla ett tal inför klasskamraterna. Men hur kan vi organisera undervisningen för att ge eleverna de bästa förutsättningarna? Och hur gör vi i klassrum där några elever läser svenska, medan andra läser svenska som andraspråk? I föreläsningen får du konkreta metoder och tips på hur du kan arbeta med muntlig framställning i klassrum där eleverna läser både sva och sve.

Pär Sahlin
FÖRFATTARE
Pär Sahlin är lärare och författare. Han har skrivit läromedel för svenska och svenska som andraspråk, bland annat Klara svenskan (åk 4-6), SVEA (åk 7-9), Fixa texten (åk 7-9), och Fixa svenskan (gy). Pär har även skrivit ett tjugotal barn- och ungdomsböcker, bland annat ungdomsboken Ingen normal flyttar hit, som finns med på Skolverkets läslista för högstadiet.
15.30 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
-
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
-
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
-
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
-
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
-
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
-
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
-
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
-
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
-
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.
Bokningsinfo
-
PlatsStockholm
-
LokalIVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, StockholmHitta hit
-
Datum2–3 okt 2025
-
Tid09:00–16:00
-
Pris (exkl. moms)4 845,00 kr
Prisnivåer
-
Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-09-024 845,00 kr
-
Standardpris (exkl. moms)Till och med 2025-10-025 995,00 kr
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll
Nyhetsbrev
