Svenska för högstadiet och gymnasiet
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan! Föreläsningarna kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna. Ta del av digitala föreläsningar om aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utveckla din undervisning.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Sagt av tidigare deltagare
Den här typen av fortbildning är ovärderlig. Snälla fortsätt i samma stil!
Konferensens berör:
- Gy25 och ämnesbetyg – så påverkas svenskämnet.
- Inkluderande språk – ordens betydelse för makt, normer och identitet.
- Hiphop i klassrummet – så kan rapmusiken inspirera till att läsa och skriva lyrik.
- Skrivutveckling med grammatiska redskap – konstruktiv feedback till skrivstarka elever.
- Skrivsvårigheter – konkreta verktyg för effektiv och utvecklande respons.
- Utforskande litteratursamtal – så höjer du kvaliteten på samtal om litterära texter.
- Litterära epoker i dagens klassrum – väck elevernas intresse för romantiken!
- AI som kompensatoriskt stöd – handfasta råd och exempel.
På konferensen medverkar:
Cecilia Düringer
GYMNASIELÄRARE OCH PROGRAMLEDARE
Adam Jacobson
RAPARTIST OCH FÖRFATTARE
Maritha Johansson
BITRÄDANDE PROFESSOR
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Katarina Lundin
PROFESSOR
Lena Lind Palicki
SPRÅKVETARE
Jonatan Tensetti
LÄRARE OCH FÖRFATTARE
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Skrivutveckling med grammatiska redskap Ibland är det svårt att ge konstruktiv feedback till skrivstarka elever. De gör sällan fel gällande stavning eller skrivregler, men deras texter behöver ändå utvecklas för att nå nästa språkliga nivå. Föreläsningen presenterar satschemamodellen, som hjälper eleverna att omstrukturera redan befintlig text. Genom arbetssättet får eleverna använda grammatiska redskap på ett konkret och konstruktivt sätt, och det blir tydligt hur deras egna texter utvecklas. Vi tittar på elevexempel och diskuterar bland annat hur eleverna kan utveckla sina texter genom att Katarina Lundin är professor i språkdidaktik med fokus på svenska, på Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. Hennes forskning handlar i första hand om elevers skriftspråksutveckling, och hon har skrivit flera läromedel om hur lärare kan använda grammatiska redskap och det gemensamma satsschemat för att stötta eleverna. 2. Skrivsvårigheter i högstadiet och gymnasiet – förslag på effektiv respons Kraven på att utrycka sig i skrift återkommer i alla ämnen och ökar ju äldre eleverna blir, men det finns elever i högstadiet och gymnasiet som ännu inte har automatiserat stavning och språkriktighet. När all energi går åt till att skriva korrekt påverkas textens form, och ofta måste eleven välja mellan att stava rätt eller fokusera på innehållet. Föreläsningen presenterar en forskningsbaserad strategi för skrivundervisning, där du får konkreta verktyg för att stötta elever i skrivsvårigheter. Ulrika Örtenberg är gymnasielärare i svenska och historia, specialpedagog och speciallärare med inriktning på läs- och skrivsvårigheter. Hon har många års erfarenhet av praktiknära arbete med elever och universitetsstudenter i skrivsvårigheter. Ulrika är aktuell med boken Skrivsvårigheter i gymnasiet – handbok i effektiv respons (2024). 3. Utforskande och fördjupande textsamtal Att läsa och diskutera litterära texter är ett vanligt förekommande inslag i svenskundervisningen, men ibland kan det vara svårt att få till riktigt goda samtal. I ett aktuellt projekt har forskare undersökt hur lärare kan arbeta för att höja kvaliteten på samtal om utmanande litterära texter. Föreläsningen visar hur litteratursamtal med starkt fokus på elevernas deltagande kan läggas upp, och lärar- och elevrollen i det litterära samtalet problematiseras utifrån konkreta exempel. Vi diskuterar också betydelsen av att välja lämpliga texter, liksom vad en utmanande text kan vara. Maritha Johansson är biträdande professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot litteraturdidaktik vid Linköpings universitet. Hon forskar om litteraturundervisning på olika nivåer i utbildningssystemet och har ett särskilt intresse för mötet mellan läsaren och texten. Maritha har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och franska och undervisar vid lärarutbildningen. 4. Är hiphopen framtidens lyrik? Hiphopen är en av Sveriges största ungdomskulturer, men kopplingen till den eskalerande gängkriminaliteten blir allt tydligare. Samtidigt är rapmusiken en kärleksförklaring till orden, och genren erbjuder en möjlighet att fånga elevernas intresse för lyrik och visa dem språkets kraft för att uttrycka åsikter. Ta del av ett samtal mellan en musikjournalist och en hiphopartist, och få fördjupad kunskap om hur vi kan förhålla oss till rapmusik i svenskklassrummet. Emil Arvidsson är journalist och författare. I boken Svensk gangsterrap (2023) skriver han om den svenska hiphopgeneration som har vuxit upp nära gängvåldet. I sin roll som journalist har Emil i tjugofem år bevakat frågor som rör hiphopkulturen och samhället. Hiphopartisten ADAAM (Adam Jakobsson) slog igenom som 15-åring i Märsta och har sedan dess vunnit en Grammis och flera P3-Guld-nomineringar. Nu debuterar han med boken Poeten i lurarna (2024), om poesi för tonåringar. 5. Gy25 – vad ändras och varför? Den 1 juli 2025 införs Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i svenskämnet, och vad dessa innebär för dig i din yrkesroll. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024). 6. Romantiken i dagens klassrum Litteraturhistorien är full av texter som sprakar och glittrar, berör och roar, förargar och stör. Ändå kan äldre tiders litteratur kännas närmast ointaglig för dagens tonåringar. Hur kan vi lärare låsa upp texter från förr? Något universalrecept finns förstås inte, men genom att levandegöra tiden, samhället och människorna, kan vi få eleverna nyfikna på epokerna och verken i vår litteraturhistoria. Föreläsningen gör en djupdykning i den mångsidiga epoken romantiken, och ger dig några verktyg för att presentera dess plågade konstnärssjälar och nytänkande genier. Cecilia Düringer är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och författare till läroboken Punkt Litteraturhistoria. Sedan 2017 är hon programledare för Sveriges Radios P3 Historia och syns mellan varven i olika uppdrag för SVT. 7. Inkluderande språk Hur vi benämner andra människor spelar roll i ett demokratiskt samhälle, men hur vi använder språket så att alla inkluderas och ingen diskrimineras är långt ifrån självklart. Makt, normer och identitet påverkar – och påverkas av – det sätt vi väljer att uttrycka oss. Lena Lind Palicki är språkvetare och arbetar som chef på Språkrådet. Hon skriver återkommande om språk i bland annat Svenska Dagbladet och har gett ut böckerna Inkluderande språk – att välja sina ord (2024) och Viktig svenska. Alla dom där språkfrågorna (2023), tillsammans med Språktidningens chefredaktör Anders Svensson. 8. AI som kompensatoriskt stöd i svenskundervisningen Generativ AI öppnar upp för nya möjligheter i klassrummet, men som lärare kan det ibland vara svårt att veta var man ska börja. Ta del av en interaktiv föreläsning som beskriver vad generativ AI är och vad du kan förvänta dig av tekniken. Du får också möjlighet att utforska de vanligaste AI-verktygen som lärare har tillgång till. Du lär dig bland annat Jonatan Tensetti är leg. lärare i engelska och svenska och AI-nörd. För närvarande arbetar han som lärare på SFI i Trelleborg, och han är aktuell med boken Med AI som stöd (2024). Tillsammans med Danny Stacey och Joel Rangsjö driver Jonatan podcasten AI-snack och hemsidan eduai.se, där de tillsammans med experter utforskar hur AI kan förändra undervisningen. Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här. När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska. Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet. Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt. Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen. Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet. Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid. Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord. I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag. Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande. Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar. Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist. Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym. Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen. Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk. Ja, det går bra att pausa och spola. Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.Program
Katarina Lundin
PROFESSOR
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Maritha Johansson
BITRÄDANDE PROFESSOR
Emil Arvidsson
JOURNALIST OCH FÖRFATTARE
Adam Jacobson
RAPARTIST OCH FÖRFATTARE
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Cecilia Düringer
GYMNASIELÄRARE OCH PROGRAMLEDARE
Hur lär du dina elever att använda ett språk som är inkluderande, neutralt och respektfullt, men inte krångligt och svårt? Föreläsningen ger inga enkla svar och inga listor på rätt och fel, men du får en bakgrund, argument och vägledning för att kunna sätta in språkliga diskussioner i ett sammanhang. Varför är vissa ord tabu, vilka områden kan vara laddade och vilka benämningar bör undvikas, och när? Lena Lind Palicki
SPRÅKVETARE
Jonatan Tensetti
LÄRARE OCH FÖRFATTARE
PRAKTISK INFORMATION
Bokningsinfo
- Datum5 feb – 5 mar 2025
- Tid08:00–00:00
- Pris (exkl. moms)3 895,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2024-12-303 895,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-01-294 595,00 kr
I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Frågor om konferensen?