Svenska för högstadiet och gymnasiet
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan! Konferensen kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna. Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens, och nätverka med kollegor från hela Sverige.
Fantastiska lokaler och mycket god mat. Bra medarbetare som fixade allt som hörde till. Jag är mycket nöjd med dagarna. Klart den bästa konferensen jag deltagit på.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Gy25 och ämnesbetyg – så påverkas svenskämnet.
- Inkluderande språk – ordens betydelse för makt, normer och identitet.
- Hiphop i klassrummet – så kan rapmusiken inspirera till att läsa och skriva lyrik.
- Skrivutveckling med grammatiska redskap – konstruktiv feedback till skrivstarka elever.
- Skrivsvårigheter – konkreta verktyg för effektiv och utvecklande respons.
- Utforskande litteratursamtal – så höjer du kvaliteten på samtal om litterära texter.
- Litterära epoker i dagens klassrum – väck elevernas intresse för romantiken!
- AI som kompensatoriskt stöd – handfasta råd och exempel.
På konferensen medverkar:
Cecilia Düringer
GYMNASIELÄRARE OCH PROGRAMLEDARE
Adam Jacobson
RAPARTIST OCH FÖRFATTARE
Maritha Johansson
BITRÄDANDE PROFESSOR
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Katarina Lundin
PROFESSOR
Lena Lind Palicki
SPRÅKVETARE
Jonatan Tensetti
LÄRARE OCH FÖRFATTARE
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Program dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Skrivutveckling med grammatiska redskap
Ibland är det svårt att ge konstruktiv feedback till skrivstarka elever. De gör sällan fel gällande stavning eller skrivregler, men deras texter behöver ändå utvecklas för att nå nästa språkliga nivå. Föreläsningen presenterar satschemamodellen, som hjälper eleverna att omstrukturera redan befintlig text. Genom arbetssättet får eleverna använda grammatiska redskap på ett konkret och konstruktivt sätt, och det blir tydligt hur deras egna texter utvecklas. Vi tittar på elevexempel och diskuterar bland annat hur eleverna kan utveckla sina texter genom att
- nominalisera och passivera för mer informationstäta texter
- flytta information till fundamentet för en mer komplex satsstruktur
- använda ett schema för mer utvecklade nominalfraser.
Katarina Lundin
PROFESSOR
Katarina Lundin är professor i språkdidaktik med fokus på svenska, på Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. Hennes forskning handlar i första hand om elevers skriftspråksutveckling, och hon har skrivit flera läromedel om hur lärare kan använda grammatiska redskap och det gemensamma satsschemat för att stötta eleverna.
10.45 Kaffe
11.15 Skrivsvårigheter i högstadiet och gymnasiet – förslag på effektiv respons
Kraven på att utrycka sig i skrift återkommer i alla ämnen och ökar ju äldre eleverna blir, men det finns elever i högstadiet och gymnasiet som ännu inte har automatiserat stavning och språkriktighet. När all energi går åt till att skriva korrekt påverkas textens form, och ofta måste eleven välja mellan att stava rätt eller fokusera på innehållet. Föreläsningen presenterar en forskningsbaserad strategi för skrivundervisning, där du får konkreta verktyg för att stötta elever i skrivsvårigheter.
- Hur ringar du in elevens specifika behov?
- Hur formulerar du uppgifter på bästa sätt?
- Hur kan du vägleda skrivandet genom undervisning om skrivstrategier?
- Hur kan språkliga fel tolkas och rättas, utan att eleven tappar motivationen?
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Ulrika Örtenberg är gymnasielärare i svenska och historia, specialpedagog och speciallärare med inriktning på läs- och skrivsvårigheter. Hon har många års erfarenhet av praktiknära arbete med elever och universitetsstudenter i skrivsvårigheter. Ulrika är aktuell med boken Skrivsvårigheter i gymnasiet – handbok i effektiv respons (2024).
12.15 Gemensam lunch
13.15 Utforskande och fördjupande textsamtal
Att läsa och diskutera litterära texter är ett vanligt förekommande inslag i svenskundervisningen, men ibland kan det vara svårt att få till riktigt goda samtal. I ett aktuellt projekt har forskare undersökt hur lärare kan arbeta för att höja kvaliteten på samtal om utmanande litterära texter. Föreläsningen visar hur litteratursamtal med starkt fokus på elevernas deltagande kan läggas upp, och lärar- och elevrollen i det litterära samtalet problematiseras utifrån konkreta exempel. Vi diskuterar också betydelsen av att välja lämpliga texter, liksom vad en utmanande text kan vara. Maritha Johansson är biträdande professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot litteraturdidaktik vid Linköpings universitet. Hon forskar om litteraturundervisning på olika nivåer i utbildningssystemet och har ett särskilt intresse för mötet mellan läsaren och texten. Maritha har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och franska och undervisar vid lärarutbildningen. Maritha Johansson
BITRÄDANDE PROFESSOR
14.15 Eftermiddagsfika
14.45 Är hiphopen framtidens lyrik?
Hiphopen är en av Sveriges största ungdomskulturer, men kopplingen till den eskalerande gängkriminaliteten blir allt tydligare. Samtidigt är rapmusiken en kärleksförklaring till orden, och genren erbjuder en möjlighet att fånga elevernas intresse för lyrik och visa dem språkets kraft för att uttrycka åsikter. Ta del av ett samtal mellan en musikjournalist och en hiphopartist, och få fördjupad kunskap om hur vi kan förhålla oss till rapmusik i svenskklassrummet.
- Hur gick det till när rappande tonåringar började beskriva landets största politiska fråga inifrån?
- Vilken betydelse har förebilder för ungas läsning?
- Hur kan rapmusiken vara en utgångspunkt för samtal om lyrik?
- Hur tar vi som lärare avstånd från våldet som musiken förknippas med, utan att komma med pekpinnar och moralkakor?
Emil Arvidsson
JOURNALIST OCH FÖRFATTARE
Emil Arvidsson är journalist och författare. I boken Svensk gangsterrap (2023) skriver han om den svenska hiphopgeneration som har vuxit upp nära gängvåldet. I sin roll som journalist har Emil i tjugofem år bevakat frågor som rör hiphopkulturen och samhället.
Adam Jacobson
RAPARTIST OCH FÖRFATTARE
Hiphopartisten ADAAM (Adam Jakobsson) slog igenom som 15-åring i Märsta och har sedan dess vunnit en Grammis och flera P3-Guld-nomineringar. Nu debuterar han med boken Poeten i lurarna (2024), om poesi för tonåringar.
16.00 Avslutning dag 1
Program dag 2
09.00 Gy25 – vad ändras och varför?
Den 1 juli 2025 införs Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i svenskämnet, och vad dessa innebär för dig i din yrkesroll.
- Vad ändras i ämnesplanen för svenska, och varför?
- Hur påverkas bedömning och betygssättning?
- Hur kommer övergången från kursbetyg till ämnesbetyg att gå till?
- Hur kan du som ämneslärare förbereda dig på bästa sätt?
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
10.30 Kaffe och smörgås
11.00 Romantiken i dagens klassrum
Litteraturhistorien är full av texter som sprakar och glittrar, berör och roar, förargar och stör. Ändå kan äldre tiders litteratur kännas närmast ointaglig för dagens tonåringar. Hur kan vi lärare låsa upp texter från förr? Något universalrecept finns förstås inte, men genom att levandegöra tiden, samhället och människorna, kan vi få eleverna nyfikna på epokerna och verken i vår litteraturhistoria. Föreläsningen gör en djupdykning i den mångsidiga epoken romantiken, och ger dig några verktyg för att presentera dess plågade konstnärssjälar och nytänkande genier. Cecilia Düringer är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och författare till läroboken Punkt Litteraturhistoria. Sedan 2017 är hon programledare för Sveriges Radios P3 Historia och syns mellan varven i olika uppdrag för SVT. Cecilia Düringer
GYMNASIELÄRARE OCH PROGRAMLEDARE
12.00 Gemensam lunch
13.00 Inkluderande språk
Hur vi benämner andra människor spelar roll i ett demokratiskt samhälle, men hur vi använder språket så att alla inkluderas och ingen diskrimineras är långt ifrån självklart. Makt, normer och identitet påverkar – och påverkas av – det sätt vi väljer att uttrycka oss.
Hur lär du dina elever att använda ett språk som är inkluderande, neutralt och respektfullt, men inte krångligt och svårt? Föreläsningen ger inga enkla svar och inga listor på rätt och fel, men du får en bakgrund, argument och vägledning för att kunna sätta in språkliga diskussioner i ett sammanhang. Varför är vissa ord tabu, vilka områden kan vara laddade och vilka benämningar bör undvikas, och när? Lena Lind Palicki är språkvetare och arbetar som chef på Språkrådet. Hon skriver återkommande om språk i bland annat Svenska Dagbladet och har gett ut böckerna Inkluderande språk – att välja sina ord (2024) och Viktig svenska. Alla dom där språkfrågorna (2023), tillsammans med Språktidningens chefredaktör Anders Svensson. Lena Lind Palicki
SPRÅKVETARE
14.00 Eftermiddagsfika
14.30AI som kompensatoriskt stöd i svenskundervisningen
Generativ AI öppnar upp för nya möjligheter i klassrummet, men som lärare kan det ibland vara svårt att veta var man ska börja. Ta del av en interaktiv föreläsning som beskriver vad generativ AI är och vad du kan förvänta dig av tekniken. Du får också möjlighet att utforska de vanligaste AI-verktygen som lärare har tillgång till. Du lär dig bland annat
- hur AI kan generera bildstöd för att konkretisera undervisningsinnehållet
- hur ChatGPT och Claude kan användas i skrivundervisning
- hur du promptar för att få de svar du önskar
- hur konversationsagenter kan användas för att träna muntlig förmåga.
Jonatan Tensetti är leg. lärare i engelska och svenska och AI-nörd. För närvarande arbetar han som lärare på SFI i Trelleborg, och han är aktuell med boken Med AI som stöd (2024). Tillsammans med Danny Stacey och Joel Rangsjö driver Jonatan podcasten AI-snack och hemsidan eduai.se, där de tillsammans med experter utforskar hur AI kan förändra undervisningen.Jonatan Tensetti
LÄRARE OCH FÖRFATTARE
15.30 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.
Bokningsinfo
- PlatsStockholm
- LokalBygget konferens, Norrlandsgatan 11, StockholmHitta hit
- Datum29–30 jan 2025
- Tid09:20–15:30
- Pris (exkl. moms)4 595,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2024-12-304 595,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-01-295 995,00 kr
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Intervju med föreläsare
Läs Skolportens intervju med Cecilia Düringer, lärare, författare och programledare för P3 Historia. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet, där hon kommer att tala om hur vi kan väcka elevernas intresse för romantikens texter och författare.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här
Frågor om konferensen?