Hoppa till sidinnehåll

Språkstörning/DLD

Konferens i Stockholm

Språkstörning/DLD

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever med språkstörning/DLD! Under en heldag tar du del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör språkstörning/DLD, utvecklas i din yrkesroll och nätverkar med kollegor från hela landet. 

Konferensen riktar sig till speciallärare, specialpedagoger och lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.

Missa inte! Vill du även ta del av vår konferens om Läs- och skrivsvårigheter? 15% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT15 (koden anges på båda bokningarna). Programmet för Läs- och skrivsvårigheter hittar du här!

Väldigt inspirerande föreläsningar med mycket bra föreläsare!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Språklig tillgänglighet i klassrummet, aktuell forskning och vikten av self-advocacy hos elever med språkstörning/DLD.
  • Flerspråkiga elever med språkstörning – upptäckt, stöttning och ordförrådsutveckling. 
  • Språkstörning/DLD i matematikundervisningen – SPSM presenterar elevexempel och handfasta stödstrategier. 
  • Äldre elever med språkstörning – kognitiva funktioner och konsekvenser av mer avancerad syntax i högstadiet och gymnasiet.
  • Att leva med språkstörning/DLD – en personlig berättelse.

Medverkande:

Jessica Borglund

RÅDGIVARE SPSM

Anna Eva Hallin

LEG. LOGOPED OCH BITRÄDANDE LEKTOR

Hanna Helttunen

LEG. LOGOPED

Sofia Nyman

RÅDGIVARE SPSM

Christina Reuterskiöld

PROFESSOR

Albert Telon

ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING

08.15 Registrering med kaffe och smörgås

08.55 Skolporten hälsar välkommen

09.05 Språklig tillgänglighet och vikten av self-advocacy hos elever med språkstörning 

Språkstörning är en av de vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningarna, men har inte fått samma uppmärksamhet som till exempel autism eller adhd. Men den samlade forskningen gör att vi nu har evidensbaserad kunskap om bland annat upptäckt, konsekvenser och insatser. Föreläsningen lyfter aktuell forskning ur ett flertal perspektiv, och beskriver hur den kunskapen kan användas konkret i klassrummet. Du får också veta mer om self-advocacy (självförespråkande), vad det innebär och varför det är en så viktig förmåga att utveckla för elever med språkstörning. Föreläsningen kommer att genomföras digitalt. 

  • Finns det olika sorters språkstörning? 
  • Skillnaden mellan språkstörning/DLD, talstörning och dyslexi.
  • Vad visar forskning om upptäckt och insatser i skolan – vad kan vi göra i klassrummet?
  • Self-advocacy – hur kan lärare och specialpedagoger arbeta med det? 

Anna Eva Hallin

LEG. LOGOPED OCH BITRÄDANDE LEKTOR

Anna Eva Hallin är leg. logoped och biträdande lektor vid Karolinska Institutet där hon forskar och undervisar om språk- läs- och skrivutveckling, samt om språksvårigheter hos barn och ungdomar; ett område där hon även har mångårig klinisk erfarenhet. Från juli 2025 är hon Visiting Fellow vid Southern Cross University i Australien. Anna Eva driver även webbsidan språkforskning.se och har bland annat skrivit böckerna Förstå och arbeta med språkstörning (2019) och Värt att veta om språkstörning (2021) tillsammans med Christina Reuterskiöld.

09.50 Kort paus

10.00 Språkstörning och ordförrådsutveckling hos flerspråkiga barn

Vissa aspekter av andraspråksutveckling överlappar med svårigheter som kan ha sin grund i språkstörning/DLD. Kunskap om vilka faktorer som påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga elever hjälper oss att förstå när språkliga svårigheter behöver utredas vidare, så att rätt stöd kan sättas in i ett tidigt skede. Ta del av en föreläsning som går igenom konkreta metoder och strategier för att upptäcka och stötta flerspråkiga elever med språkstörning. Föreläsningen kommer också belysa hur vi kan arbeta med ordförrådsutveckling i klassrummet.

  • Hur kan vi skilja språkstörning från enbart bristande exponering för det svenska språket?
  • Vilka undervisningsmetoder hjälper flerspråkiga elever med språkstörning?
  • Vilka strategier kan vi använda för att utveckla ordförrådet hos flerspråkiga elever, både med och utan språkstörning?
  • Vad innebär dynamisk bedömning och hur kan vi använda det som en pusselbit i språkutredningen?

Hanna Helttunen

LEG. LOGOPED

Hanna Helttunen är leg. logoped och en del av elevhälsoteamet på Hällsboskolan Kungsholmen i Stockholm, en statlig specialskola för elever med språkstörning. Hon har flerårig erfarenhet av att utreda och arbeta med flerspråkiga barn, både på logopedmottagning och inom specialskolan. I sitt masterprojekt vid Karolinska Institutet har hon fördjupat sig i dynamisk bedömning av ordförråd hos elever med grav språkstörning.

11.00 Kaffe

11.20 Arbeta med språkstörning/DLD i matematikundervisningen

Matematik är ett språkintensivt ämne med flera språkliga nivåer att förhålla sig till, vilket kan medföra att elever med språkstörning/DLD får problem. Ta del av en föreläsning där rådgivare från Specialpedagogiska skolmyndigheten presenterar elevexempel på hur matematiksvårigheter kan yttra sig hos elever med språkstörning/DLD. Du får också konkreta förslag på hur du kan ge stöd till dessa elever.

  • Vilka språkliga krav ställs i ämnet matematik?
  • Vad kan vara särskilt problematiskt i matematikundervisningen för elever med språkstörning?
  • Hur ökar vi förutsättningarna för lärande och utveckling för eleverna?
  • Hur kan matematikundervisningen anpassas för att minimera hindren som språket utgör?
  • Hur kan vi göra matematikundervisningen mer språkutvecklande?

Jessica Borglund

RÅDGIVARE SPSM

Jessica Borglund är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon är lärare, specialpedagog och speciallärare i matematikutveckling och har lång erfarenhet av undervisning av elever på både högstadiet, gymnasiet och inom vuxenutbildning.

Sofia Nyman

RÅDGIVARE SPSM

Sofia Nyman är lärare i matematik och specialpedagog med många års erfarenhet av arbete med elever med språkstörning. Sofia har bland annat arbetat som matematiklärare på Hällsboskolan, en statlig specialskola för elever med språkstörning. I dag arbetar hon som rådgivare på Resurscenter tal och språk.

12.20 Gemensam lunch

13.20 Kognitiva funktioner och språkstörning i högre årskurser – hur stöttar vi de äldre eleverna?

En språkstörning kan kvarstå från skolåren till vuxenlivet, men svårigheterna visar sig på olika sätt i olika åldrar. Ett område som är relativt obeforskat i svensk kontext är hur språkstörning/DLD yttrar sig i de högre årskurserna, från högstadiet till gymnasiet. Ju högre upp i skolan du kommer desto mer avancerat språk krävs för att klara målen. Hur kan vi arbeta för att stötta elever även i högre årskurser? Föreläsningen belyser internationell forskning om mer avancerade språkliga förmågor som inkluderar grammatik, textproduktion och bearbetning av information, samt ger handfasta råd.

  • Hur fungerar hjärnan, minnet och kognitiva funktioner hos elever med språkstörning i olika åldrar?
  • Hur yttrar sig språkstörning och språklig sårbarhet hos elever i de högre årskurserna?
  • Hur kan vi konkret arbeta med dessa elever för att stötta dem på bästa sätt?

Christina Reuterskiöld

PROFESSOR

Christina Reuterskiöld är professor i logopedi vid Linköpings universitet. I nära två decennier har hon forskat och undervisat vid The Department of Communicative Sciences and Disorders vid New York University (NYU). Christina är medförfattare till ett flertal böcker, bland annat Grundbok i logopedi (2024) och Värt att veta om språkstörning (2021) tillsammans med Anna Eva Hallin.

14.20 Eftermiddagsfika

14.50 Att leva med språkstörning – en personlig berättelse

Albert Telon har generell språkstörning och har haft svårigheter med det mesta som handlar om språk. Ta del av en berättelse där han delar med sig av hur det är att växa upp med en språkstörning, och hur hans liv ser ut idag. I föreläsningen fokuserar Albert till stor del på hur språkstörningen påverkat honom under skoltiden, och delar med sig av råd och insikter om hur lärare, specialpedagoger och annan skolpersonal kan tillgodose behoven hos elever med samma typ av svårigheter.

  • Hur är det att leva med språkstörning/DLD i en språktung värld?
  • Hur gör man sin röst hörd vid språkstörning/DLD?
  • Vad kan skolan och omgivningen göra?

Albert Telon

ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING

Albert Telon är ordförande i föreningen Unga med Språkstörning (UMS). Han studerar till socionom, och föreläser om sina erfarenheter vid sidan av studierna för att sprida kunskap om diagnosen.

15.35 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.

  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

    Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!

  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.

  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!

  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.

  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.

  • Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.

  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.

  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    22 okt 2025
  • Tid
    09:00–16:00
  • Pris (exkl. moms)
    2 645,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-14
    2 645,00 kr
  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-09-22
    3 145,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-10-21
    3 845,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i en dag samt dokumentation.

 

Vill du även ta del av vår konferens om Läs- och skrivsvårigheter? 15% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT15 (koden anges på båda bokningarna).

 

 

Frågor om konferensen?