Specialpedagogik i gymnasiet
Specialpedagogik i gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i gymnasieskolan! Ta del av föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om specialpedagogik, och nätverka med kollegor från hela Sverige! Konferensen kan även vara av intresse för dig som arbetar på komvux.
Fantastiskt givande och inspirerande föreläsningar. Man vet att det varit bra när man inte märkt att klockan gått och dagen plötsligt är slut!
Sagt av tidigare deltagare
Programmet berör:
- Lär känna Gy25 ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
- Matematiksvårigheter på yrkesprogram – aktuell forskning om självbild och identitet.
- Dyskalkyli – forskningsläge, utredning, diagnostik och åtgärder.
- Steget före och intensivundervisning – strukturerat stöd i matematik.
- Psykisk hälsa i en digital värld – vad visar forskningen?
- AI som kompensatoriskt stöd – var drar vi gränsen mellan hjälp och plagiat?
- Skrivsvårigheter i gymnasiet – förslag på effektiv respons.
- Symptomnätverk – ett alternativ till psykiatriska diagnoser.
På konferensen medverkar:
Karoline Holmgren
FIL.DR
Sofia Karlsson
LOGOPED
Lars Klintwall
PSYKOLOG
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Joel Rangsjö
LÄRARE OCH VERKSAMHETSUTVECKLARE
Jonatan Tensetti
LÄRARE
Lisa Thorell
PROFESSOR I UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Annalena Önnhed
SPECIALPEDAGOG
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Program dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Gy25 – vad ändras och varför?
Den 1 juli 2025 införs Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en föreläsning som fokuserar på vad som kan vara bra för dig som specialpedagog/speciallärare att känna till om reformen.
- Hur kan det påverka undervisning, betygsunderlag och betygssättning?
- Varför genomförs ändringarna?
- Vad är det som ändras?
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Pernilla Lundgren har en bakgrund både som lärare och forskare. Sedan 2009 har hon arbetat med bedömnings- och betygsfrågor, bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning, Skolverket och Karlstads universitet. Pernilla ansvarade under sin tid på Skolverket för de allmänna råden om betyg, var expert i Betygsutredningen och arbetar nu som frilansande utbildningskonsult. Hon är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
10.45 Kaffe
11.15 Matematiksvårigheter på yrkesprogram
Varje år avslutar tusentals elever på yrkesprogram sin gymnasieutbildning utan fullständig examen, och icke godkänt betyg i matematik är en avgörande orsak till detta. Vad är det som gör att matematiken blir så svår när eleverna kommer till gymnasiet, trots att de har godkända betyg från grundskolan och en stor del av Ma1A är repetition från årskurs 9? Handlar det om glädjebetyg, eller finns det ett glapp mellan grundskollärares och gymnasielärares sätt att undervisa? En aktuell forskningsstudie pekar på att svaret på frågan snarare kan finnas i elevernas självbild och identitetsskapande, och att det krävs mer än matematikinsatser för att få eleverna att lyckas. Karoline Holmgren är forskande specialpedagog med flera års erfarenhet av skolutvecklingsarbete, och brinner för praktiknära forskning. Karoline disputerade 2024 vid Umeå universitet med avhandlingen Mål, matematik och mening. Om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram.Karoline Holmgren
FIL.DR
12.15 Gemensam lunch
13.15 Dyskalkyli – forskningsläge, utredning, diagnostik och åtgärder
Forskningen om dyskalkyli har under flera decennier varit eftersatt, men har på allvar börjat ta fart under de senaste 10-15 åren. Diagnosen börjar också bli mer känd i samhället och i våra skolor, vilket avspeglas i ett ökande antal remisser med dyskalkylifrågeställning till de logopedkliniker där matematiksvårigheter utreds. Under föreläsningen kommer du att få fördjupad kunskap om dyskalkyli samt förslag på hur du
som speciallärare och/eller specialpedagog kan stötta elever med diagnosen.
- Så definieras diagnosen dyskalkyli.
- En översiktlig bild av forskningsläget idag.
- Så går en dyskalkyliutredning till.
- Åtgärdsförslag efter en utredning.
Sofia Karlsson
LOGOPED
Sofia Karlsson är legitimerad logoped och huvudprocessledare inom dyskalkyli på Logopedkliniken, Danderyds sjukhus. Som kliniker har hon flerårig erfarenhet av såväl dyskalkyliutredningar som utredning av språkstörning/DLD och dyslexi.
14.15 Eftermiddagsfika
14.45 Strukturerad intensivundervisning i matematik
Att erbjuda intensivundervisning i matematik är en metod för att stötta elever i matematiksvårigheter och ge dem ökad tilltro till sin egen förmåga. Men för att insatsen ska ge de resultat som önskas behöver intensivundervisningen struktureras och utvärderas på ett effektivt sätt, på individ-, grupp- och organisationsnivå. Ta del av två erfarna lärares erfarenheter av hur de har arbetat med intensivundervisning och steget före-undervisning på gymnasiet. Föreläsningen presenterar forskning och bakgrund till vad intensivundervisning innebär, samt ger praktiska förslag på hur insatsen kan organiseras och genomföras på din arbetsplats. Metoden kan fungera även i andra ämnen än matematik. Annalena Önnhed är gymnasielärare i matematik och kemi, specialpedagog samt speciallärare med inriktning mot matematikutveckling vid Lerums Gymnasium. Hon arbetar också som pedagogisk utvecklare vid Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet, NCM. Ulrica Dahlberg är gymnasielärare i matematik och fysik och har på Lerums Gymnasium bedrivit vanlig klassundervisning samt intensivundervisning i matematik. Hon arbetar som pedagogisk utvecklare vid Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet, NCM. Annalena Önnhed
SPECIALPEDAGOG
Ulrica Dahlberg
PEDAGOGISK UTVECKLARE
15.45Avslutning dag 1
Program dag 2
09.00 Psykisk hälsa i en digital värld – vad visar aktuell forskning?
Både inom skolan och samhället i stort har det skett en ökad digitalisering under de senaste åren, och ungdomar idag tillbringar en stor del av sin vakna tid framför skärmar, både i skolan och på fritiden. Folkhälsomyndigheten har gått ut med nya rekommendationer gällande skärmtid, men varför? Ta del av en föreläsning som presenterar vad den senaste forskningen visar om hur unga människor påverkas av digitala medier, avseende psykisk hälsa och inlärning.
- Skärmtid för barn och ungdomar – hur ser rekommendationerna ut i Sverige och internationellt?
- Vad visar forskningen vad gäller digitaliseringens för- och nackdelar?
- Finns det ett samband mellan skärmanvändning och ungdomars psykiska hälsa?
- Vilka ungdomar är extra sårbara vad gäller negativa effekter av digitaliseringen?
Lisa Thorell
PROFESSOR I UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Lisa Thorell är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon forskar om neuropsykiatriska diagnoser samt kopplingen mellan digitala medier och psykisk hälsa.
10.00 Kaffe och smörgås
10.30 AI som kompensatoriskt stöd
Generativ AI öppnar upp för nya möjligheter i klassrummet, särskilt för de elever som upplever svårigheter med skolarbetet på olika sätt. Men var går gränsen mellan plagiat och stöd? Hur kan vi använda den nya tekniken utan att anpassa bort lärandet? Ta del av en interaktiv föreläsning som beskriver vad generativ AI är och vad du kan förvänta dig av tekniken. Du får också möjlighet att utforska de vanligaste AI-verktygen som lärare har tillgång till. Du lär dig bland annat
- hur chattbotar kan användas som hjälp och var gränsen går för fusk
- hur chattbotar kan användas av läraren för att anpassa innehållet
- hur AI kan generera bildstöd för att konkretisera undervisningsinnehållet.
Jonatan Tensetti
LÄRARE
Jonatan Tensetti är leg. lärare i engelska och svenska och AI-nörd. För närvarande arbetar han som lärare på SFI i Trelleborg, och han är aktuell med boken Med AI som stöd (utgivning hösten 2024). Tillsammans med Danny Stacey och Joel Rangsjö driver Jonatan podcasten AI-snack och hemsidan eduai.se, där de tillsammans med experter utforskar hur AI kan förändra undervisningen.
Joel Rangsjö
LÄRARE OCH VERKSAMHETSUTVECKLARE
Joel Rangsjö är leg. lärare i svenska och spanska, och jobbar för närvarande som verksamhetsutvecklare för AI, från förskola till gymnasium. Hans huvudsakliga patos när det kommer till AI är det tillgängliga lärandet och om detta handlar Joels och Jonatan Tensettis bok Med AI som stöd (2024). Tillsammans med Jonatan Tensetti och Danny Stacey diskuterar Joel AI i podden AI-snack och på Eduai.se
11.30 Gemensam lunch
12.30 Skrivsvårigheter i gymnasiet – förslag på effektiv respons
Kraven på att utrycka sig i skrift återkommer i alla ämnen och ökar ju äldre eleverna blir, men det finns elever i gymnasiet som ännu inte har automatiserat stavning och språkriktighet. När all energi går åt till att skriva korrekt påverkas textens form, och ofta måste eleven välja mellan att stava rätt eller fokusera på innehållet. Föreläsningen presenterar en forskningsbaserad strategi för skrivundervisning, där du får konkreta verktyg för att stötta elever i skrivsvårigheter.
- Hur ringar du in elevens specifika behov?
- Hur formulerar du uppgifter på bästa sätt?
- Hur kan du vägleda skrivandet genom undervisning om skrivstrategier?
- Hur kan språkliga fel tolkas och rättas, utan att eleven tappar motivationen?
Ulrika Örtenberg
SPECIALPEDAGOG
Ulrika Örtenberg är gymnasielärare i svenska och historia, specialpedagog och speciallärare med inriktning på läs- och skrivsvårigheter. Hon har många års erfarenhet av praktiknära arbete med elever och universitetsstudenter i skrivsvårigheter. Ulrika är aktuell med boken Skrivsvårigheter i gymnasiet – handbok i effektiv respons (2024).
13.30 Eftermiddagsfika
14.00 Symptomnätverk som alternativ till psykiatriska diagnoser
Varje tonåring är unik, och när psykisk ohälsa uppstår beror det ofta på många olika faktorer som samverkar. De senaste åren har metoden ”symptomnätverk” utvecklats för att analysera den här sortens komplexitet. Genom att skapa ett nätverk för varje elev och hur hens olika problem och styrkor hänger ihop, slipper vi fastna i diskussioner om diagnoser som exempelvis adhd, autism eller social ångest. I stället blir det tydligt vilka negativa spiraler just denna elev behöver hjälp att bryta. Föreläsningen går igenom teorin bakom symptomnätverk, ser på några exempel från gymnasiet och visar metoder för att skapa symptomnätverk med ungdomar. Lars Klintwall är leg psykolog och forskare vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska Institutet. Han är årets vinnare av ”Scientist-Practitioner Award”, utdelat av ”European Association for Behavioural and Cognitive Therapies”.Lars Klintwall
PSYKOLOG
15.00 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.
Bokningsinfo
- PlatsStockholm
- LokalIVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, StockholmHitta hit
- Datum27–28 mar 2025
- Tid09:20–15:30
- Pris (exkl. moms)4 595,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-02-274 595,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-03-275 995,00 kr
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Frågor om konferensen?