Skolnärvaro
Skolnärvaro
Välkommen till en digital fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Ta del av föreläsningar om aktuell forskning inom området, och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du nätverka med kollegor från hela landet via vår digitala utbildningsplattform.
Konferensen är ett samarbete mellan Skolporten och det Nationella nätverket för skolnärvaro och riktar sig till elevhälsoteam, lärare, huvudmän, rektorer, politiker och forskare, samt samverkansroller inom socialtjänst och hälso- och sjukvård. Ekerö kommun är medarrangör till konferensen.
Med deltagarlicens och lösenord tar du del av åtta spännande föreläsningar när det passar dig under konferensens öppettid. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Skolkontakt – ett forskningsbaserat program som förbättrar både skolnärvaron och livskvaliteten för elever med autism.
- Det juridiska regelverket kring skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer.
- Vikten av närvaro i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan.
- Skolsociala team – Skolverket och Socialstyrelsen presenterar en kartläggning och ett stödmaterial för samverkansstruktur.
- En systematisk forskningsöversikt från SPSM om främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera.
- Närvaroarbete i praktiken – tre kommuner delar med sig av sitt systematiska och datadrivna närvaroarbete.
- Aktuell forskning om tidiga insatser och åtgärder.
- ”Hon kallades hemmasittare” – en förälders erfarenhet av barn med problematisk skolfrånvaro.
På konferensen medverkar:
Sven Bölte
PROFESSOR
Charlotte Franzén
KURATOR
Karin Fröding
UTREDARE
Mikael Hellstadius
SKOLJURIST
Denise Henry
KVALITETSSTRATEG
Annica Jäverby
SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND
Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE
Carl Nilsson
NÄRVAROSAMORDNARE
Nadja Yllner
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST
Sofia Åkerberg
UTREDARE
Christina Ivarsson Ålstig
ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Den viktiga närvaron i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan
Oroande frånvaro i förskolan har uppmärksammats alltmer i Sverige. Inte sällan är det de barn som behöver förskolan allra mest som missar en stor del av den viktiga tiden för språklig och social träning. Ta del av en föreläsning som går igenom närvarons betydelse i förskolan, med utgångspunkt i både forskning och praktik.
- Vad vet vi om närvarons betydelse i förskolan för att förebygga problematisk skolfrånvaro?
- Hur ser frånvaron ut på förskolor i Sverige och vilka erfarenheter finns det att arbeta med oroande frånvaro?
- Hur kan rektor och personal i förskolan få till ett systematiskt arbete som gynnar barns närvaro och vistelse i förskolan?
Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE
Malin Gren Landell är disputerad psykolog, föreläsare och författare. Hon har arbetat länge med skolfrånvaro och haft uppdrag för bland annat Utbildningsdepartementet, olika skolmyndigheter och Socialstyrelsen. Malin har skrivit flera böcker om ämnet och publicerat den digitala kursen Främja närvaro i förskolan (2024). Hon föreläser för personal inom framför allt skola, förskola och socialtjänst.
2. Det juridiska regelverket kring skolplikt
Nästan alla barn i Sverige har skolplikt från sex års ålder. Skolplikten innebär ett krav på närvaro i skolan, men också en mycket långtgående rätt till utbildning. Det juridiska regelverket kring skolplikten kan emellertid vara svårtolkat och det är många gånger svårt att avgöra vilka som omfattas och vem som har ansvar för vad. Föreläsningen går igenom de viktigaste aspekterna kring skolplikt med särskilt fokus på problematisk skolfrånvaro.
- Vad är extra viktigt att känna till om skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer?
- Vilka delar av skolplikten är nära kopplade till den praktiska verksamheten och varför?
- Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan kommunala och fristående skolor när det gäller att säkerställa fullgörandet av skolplikten?
Mikael Hellstadius
SKOLJURIST
Mikael Hellstadius är skoljuridisk expert och konsult, och har arbetat med juridiska frågor på Utbildningsdepartementet i tio år.
3. Skolsociala team – en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro
Skolverket och Socialstyrelsen har fram till oktober 2025 ett gemensamt uppdrag från regeringen att stödja skolhuvudmän och socialtjänst i att inrätta och organisera skolsociala team i grund- och gymnasieskolan för att förebygga skolfrånvaro. I uppdraget ingår att ta fram ett stödmaterial för genomförande och uppföljning, samt att kartlägga samverkan, förekomst, åtgärder och resultat i arbetet med skolsociala team.
Ta del av en föreläsning som informerar om kartläggningen och det stöd som tas fram.
- Hur bygger vi en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro?
- Socialtjänstens roll i skolfrånvaroarbete – hur kan socialtjänsten arbeta mer förebyggande tillsammans med skolor och förskolor?
- Hur kan vi ta hjälp av TSI (tidiga och samordnande insatser) för att utveckla en samverkansstruktur?
Ebba Silfverstolpe Agardh
UNDERVISNINGSRÅD
Ebba Silfverstolpe Agardh är undervisningsråd på Skolverket och projektledare för regeringsuppdraget om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team, samt tidiga och samordnade insatser för barn och unga (TSI). Även representant från Socialstyrelsen kommer att föreläsa tillsammans med Ebba.
4. Närvaroarbete i forskning och praktik
Problematisk frånvaro är en aktuell fråga i all verksamhet som berör skola och utbildning idag, och vi är många som frågar oss hur vi kunde hamna här. Men framför allt: Vad kan vi göra åt det? Ska vi tillsammans lyckas vända utvecklingen behöver vi samverka och samla alla resurser, men det behövs också mer evidensbaserad kunskap om området.
Ta del av en föreläsning som ger en översyn av aktuellt forskningsläge, både nationellt och internationellt, med fokus på skola och undervisning. Du får också konkreta exempel på systematiskt närvaroarbete och förslag på åtgärder vid problematisk skolfrånvaro.
- Vad säger forskningen och vilka lärdomar kan vi dra utifrån det?
- Vilka insatser och åtgärder kan stötta elever vid problematisk frånvaro?
- Hur bör vi tänka mer generellt vad gäller det främjande och förebyggande närvaroarbetet?
Annica Jäverby
SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND
Annica Jäverby är specialpedagog och forskar om skolfrånvaro. Hon har tidigare arbetat som lärare och ingår idag i ett tvärprofessionellt närvaroteam i Härryda kommun. Annica har skrivit boken Skolfrånvaro – tidiga insatser och åtgärder (2024).
5. Skolkontakt – ett program som ger bättre livskvalitet och mindre skolfrånvaro hos elever med autism
Elever med autism har, förutom svårigheter med det sociala samspelet, ofta hög skolfrånvaro och risk för psykisk ohälsa. Skolkontakt är ett forskningsbaserat program som har utvecklats av KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) vid Karolinska Institutet. Programmet bygger på social färdighetsträning i grupp och vänder sig främst till elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning, men även till elever utan diagnos som visar autistiska drag. Skolkontakt har visat sig ge ett flertal positiva effekter för dessa elever, såsom bättre självförtroende, nya vänner och mindre skolfrånvaro.
Ta del av en föreläsning som beskriver Skolkontakt och hur skolpersonal systematiskt kan arbeta med programmet, och förbättra både livskvaliteten och skolnärvaron för elever med autism. Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i över 25 år. Tillsammans med kollegor på KIND har han arbetat fram programmen Skolkontakt och dess kliniska motsvarighet Kontakt.Sven Bölte
PROFESSOR
6.Insatser för att främja skolnärvaro och förebygga frånvaro – en systematisk översikt från SPSM
I samverkan med forskare vid Uppsala och Stockholms universitet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) nyligen genomfört en systematisk översikt om effekten av insatser för att främja skolnärvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro. Översikten är en sammanställning av 34 internationella forskningsstudier om skolfrånvaro med insatser riktade till elever i åldrarna 6-18 år.
Föreläsningen beskriver översiktens resultat med fokus på främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera väl, och som är möjliga att använda i en svensk skolkontext. Resultaten redovisas utifrån följande fyra områden:
- Skolklimat
- Socioemotionellt lärande
- Fysisk hälsa
- Samarbete med vårdnadshavare
Karin Fröding
UTREDARE
Karin Fröding är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och projektledare för översikten. Hon är disputerad inom folkhälsa och har arbetat i många år med forskning och utveckling på myndigheten.
Sofia Åkerberg
UTREDARE
Sofia Åkerberg är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och biträdande projektledare för översikten. Hon är disputerad inom idéhistoria och har arbetat i flera år med forskning och utveckling på myndigheten.
7. Systematiskt och datadrivet närvaroarbete – praktiska exempel från tre kommuner.
Datadrivet arbete kan användas både i det återkommande och systematiska närvaroarbetet. Används data som en strategisk resurs går det att få välgrundad information om hur närvaron och frånvaron på skolan ser ut, vilket gör det enklare att identifiera såväl risk- som skyddsfaktorer på både grupp- och skolenhetsnivå, samt följa upp och utvärdera insatser. Kommuner organiserar sig däremot på olika sätt och antalet skolor med fristående huvudmän skiljer sig åt, vilket resulterar i olika förutsättningar för ett systematiskt och datadrivet närvaroarbete.
Ta del av en föreläsning där kommunerna Norrtälje, Nyköping och Nynäshamn, alla medlemmar i det Nationella nätverket för skolnärvaro, delar med sig av hur de har fått till ett välfungerande datadrivet närvaroarbete. Föreläsningen avslutas med ett panelsamtal.
- Hur blir närvarodata en viktig del av kommungemensamma rutiner?
- Vilka framgångsfaktorer och utmaningar har identifierats?
- Hur kan närvarodata användas som en del av huvudmannens systematiska kvalitetsarbete?
Charlotte Franzén
KURATOR
Charlotte Franzén är kurator på Barn- och utbildningsförvaltningen i Nynäshamns kommun.
Denise Henry
KVALITETSSTRATEG
Denise Henry är kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.
Christina Ivarsson Ålstig
ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG
Christina Ivarsson Ålstig är enhetschef och kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.
Carl Nilsson
NÄRVAROSAMORDNARE
Carl Nilsson är närvarosamordnare i Norrtälje skolsociala team.
8. Hon kallades hemmasittare – om skolan, tårarna och kampen i hallen
De senaste tio åren har antalet barn som uteblir från skolan samt utvecklar ångest, depressioner och får diagnoser, ökat oroväckande mycket. Varför ser det ut så här? Och vad kan samhället och vi som individer göra åt det? Författaren och journalisten Nadja Yllner ger sina egna svar på dessa frågor genom en samtidsanalys, och berättar om hur det gick till när hennes egen dotter Lova blev – och slutade vara – hemmasittare.
Nadja Yllner är författare och prisbelönt undersökande journalist. Hon har skrivit boken Hon kallades hemmasittare: om skolan, tårarna och kampen i hallen (2021) och är frilansande redaktör på bland annat Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning. Nadja Yllner är författare och prisbelönt undersökande journalist. Hon har skrivit boken Hon kallades hemmasittare: om skolan, tårarna och kampen i hallen (2021) och är frilansande redaktör på bland annat Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning.Nadja Yllner
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.
Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.
Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
Ja, det går bra att pausa och spola.
Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Bokningsinfo
- Datum10 apr – 8 maj 2025
- Tid08:00–23:59
- Pris (exkl. moms)3 495,00 kr
Prisnivåer
- Boka-nu-pris (exkl. moms)Till och med 2024-11-243 495,00 kr
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-03-023 895,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-05-084 595,00 kr
I priset ingår åtta föreläsningar à cirka 60 minuter samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Frågor om konferensen?