Hoppa till sidinnehåll

Skolnärvaro

Konferens i Stockholm

Skolnärvaro

Välkommen till en konferens för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Under två dagar samlas olika yrkesgrupper i Stockholm för att diskutera hur vi gemensamt kan arbeta för att systematiskt främja skolnärvaro, och vända problematisk skolfrånvaro. Ta del av föreläsningar om aktuell forskning inom området, och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.

Konferensen är ett samarbete mellan Skolporten och det Nationella nätverket för skolnärvaro och riktar sig till elevhälsoteam, lärare, huvudmän, rektorer, politiker och forskare, samt samverkansroller inom socialtjänst och hälso- och sjukvård. Ekerö kommun är medarrangör till konferensen.

Är du medlem i det Nationella nätverket för skolnärvaro får du information om hur du bokar plats på konferensen via nätverket.

Mycket välorganiserad konferens med utmärkt och angeläget innehåll!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Skolkontakt – ett forskningsbaserat program som förbättrar både skolnärvaron och livskvaliteten för elever med autism.
  • Det juridiska regelverket kring skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer.
  • Vikten av närvaro i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan.
  • Skolsociala team – Skolverket och Socialstyrelsen presenterar en kartläggning och ett stödmaterial för samverkansstruktur.
  • En systematisk forskningsöversikt från SPSM om främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera.
  • Närvaroarbete i praktiken – tre kommuner delar med sig av sitt systematiska och datadrivna närvaroarbete. 
  • Aktuell forskning om tidiga insatser och åtgärder.
  •  ”Hon kallades hemmasittare” – en förälders erfarenhet av barn med problematisk skolfrånvaro.

På konferensen medverkar:

Ebba Silfverstolpe Agardh

UNDERVISNINGSRÅD

Sven Bölte

PROFESSOR

Charlotte Franzén

KURATOR

Karin Fröding

UTREDARE

Mikael Hellstadius

SKOLJURIST

Denise Henry

KVALITETSSTRATEG

Annica Jäverby

SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND

Malin Gren Landell

PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE

Carl Nilsson

NÄRVAROSAMORDNARE

Nadja Yllner

FÖRFATTARE OCH JOURNALIST

Sofia Åkerberg

UTREDARE

Christina Ivarsson Ålstig

ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG

08.30 Registrering med kaffe och smörgås

09.15 Det Nationella nätverket för skolnärvaro, Ekerö kommun och Skolporten hälsar välkommen

09.30 Den viktiga närvaron i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan

Oroande frånvaro i förskolan har uppmärksammats alltmer i Sverige. Inte sällan är det de barn som behöver förskolan allra mest som missar en stor del av den viktiga tiden för språklig och social träning. Ta del av en föreläsning som går igenom närvarons betydelse i förskolan, med utgångspunkt i både forskning och praktik.

  • Vad vet vi om närvarons betydelse i förskolan för att förebygga problematisk skolfrånvaro?
  • Hur ser frånvaron ut på förskolor i Sverige och vilka erfarenheter finns det att arbeta med oroande frånvaro?
  • Hur kan rektor och personal i förskolan få till ett systematiskt arbete som gynnar barns närvaro och vistelse i förskolan? 

Malin Gren Landell

PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE

Malin Gren Landell är disputerad psykolog, föreläsare och författare. Hon har arbetat länge med skolfrånvaro och haft uppdrag för bland annat Utbildningsdepartementet, olika skolmyndigheter och Socialstyrelsen. Malin har skrivit flera böcker om ämnet och publicerat den digitala kursen Främja närvaro i förskolan (2024). Hon föreläser för personal inom framför allt skola, förskola och socialtjänst.

10.30 Kaffe

11.00 Det juridiska regelverket kring skolplikt

Nästan alla barn i Sverige har skolplikt från sex års ålder. Skolplikten innebär ett krav på närvaro i skolan, men också en mycket långtgående rätt till utbildning. Det juridiska regelverket kring skolplikten kan emellertid vara svårtolkat och det är många gånger svårt att avgöra vilka som omfattas och vem som har ansvar för vad. Föreläsningen går igenom de viktigaste aspekterna kring skolplikt med särskilt fokus på problematisk skolfrånvaro.

  • Vad är extra viktigt att känna till om skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer?
  • Vilka delar av skolplikten är nära kopplade till den praktiska verksamheten och varför?
  • Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan kommunala och fristående skolor när det gäller att säkerställa fullgörandet av skolplikten?

Mikael Hellstadius

SKOLJURIST

Mikael Hellstadius är skoljuridisk expert och konsult, och har arbetat med juridiska frågor på Utbildningsdepartementet i tio år.

12.00 Gemensam lunch

13.00 Skolsociala team – en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro

Skolverket och Socialstyrelsen har fram till oktober 2025 ett gemensamt uppdrag från regeringen att stödja skolhuvudmän och socialtjänst i att inrätta och organisera skolsociala team i grund- och gymnasieskolan för att förebygga skolfrånvaro. I uppdraget ingår att ta fram ett stödmaterial för genomförande och uppföljning, samt att kartlägga samverkan, förekomst, åtgärder och resultat i arbetet med skolsociala team.

Ta del av en föreläsning som informerar om kartläggningen och det stöd som tas fram.

  • Hur bygger vi en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro?
  • Socialtjänstens roll i skolfrånvaroarbete – hur kan socialtjänsten arbeta mer förebyggande tillsammans med skolor och förskolor?
  • Hur kan vi ta hjälp av TSI (tidiga och samordnande insatser) för att utveckla en samverkansstruktur?

Ebba Silfverstolpe Agardh

UNDERVISNINGSRÅD

Ebba Silfverstolpe Agardh är undervisningsråd på Skolverket och projektledare för regeringsuppdraget om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team, samt tidiga och samordnade insatser för barn och unga (TSI). Även representant från Socialstyrelsen kommer att föreläsa tillsammans med Ebba.

14.00 Eftermiddagsfika

14.30 Närvaroarbete i forskning och praktik

Problematisk frånvaro är en aktuell fråga i all verksamhet som berör skola och utbildning idag, och vi är många som frågar oss hur vi kunde hamna här. Men framför allt: Vad kan vi göra åt det? Ska vi tillsammans lyckas vända utvecklingen behöver vi samverka och samla alla resurser, men det behövs också mer evidensbaserad kunskap om området.

Ta del av en föreläsning som ger en översyn av aktuellt forskningsläge, både nationellt och internationellt, med fokus på skola och undervisning. Du får också konkreta exempel på systematiskt närvaroarbete och förslag på åtgärder vid problematisk skolfrånvaro.

  • Vad säger forskningen och vilka lärdomar kan vi dra utifrån det?
  • Vilka insatser och åtgärder kan stötta elever vid problematisk frånvaro?
  • Hur bör vi tänka mer generellt vad gäller det främjande och förebyggande närvaroarbetet?

Annica Jäverby

SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND

Annica Jäverby är specialpedagog och forskar om skolfrånvaro. Hon har tidigare arbetat som lärare och ingår idag i ett tvärprofessionellt närvaroteam i Härryda kommun. Annica har skrivit boken Skolfrånvaro – tidiga insatser och åtgärder (2024).

15.30Avslutning dag 1

08.00 Kaffe

09.00 Skolkontakt – ett program som ger bättre livskvalitet och mindre skolfrånvaro hos elever med autism

Elever med autism har, förutom svårigheter med det sociala samspelet, ofta hög skolfrånvaro och risk för psykisk ohälsa. Skolkontakt är ett forskningsbaserat program som har utvecklats av KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) vid Karolinska Institutet. Programmet bygger på social färdighetsträning i grupp och vänder sig främst till elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning, men även till elever utan diagnos som visar autistiska drag. Skolkontakt har visat sig ge ett flertal positiva effekter för dessa elever, såsom bättre självförtroende, nya vänner och mindre skolfrånvaro. 

Ta del av en föreläsning som beskriver Skolkontakt och hur skolpersonal systematiskt kan arbeta med programmet, och förbättra både livskvaliteten och skolnärvaron för elever med autism. 

Sven Bölte

PROFESSOR

Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i över 25 år. Tillsammans med kollegor på KIND har han arbetat fram programmen Skolkontakt och dess kliniska motsvarighet Kontakt.

10.00 Kaffe och smörgås

10.30Insatser för att främja skolnärvaro och förebygga frånvaro – en systematisk översikt från SPSM

I samverkan med forskare vid Uppsala och Stockholms universitet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) nyligen genomfört en systematisk översikt om effekten av insatser för att främja skolnärvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro. Översikten är en sammanställning av 34 internationella forskningsstudier om skolfrånvaro med insatser riktade till elever i åldrarna 6-18 år.

Föreläsningen beskriver översiktens resultat med fokus på främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera väl, och som är möjliga att använda i en svensk skolkontext. Resultaten redovisas utifrån följande fyra områden:

  • Skolklimat
  • Socioemotionellt lärande
  • Fysisk hälsa
  • Samarbete med vårdnadshavare

Karin Fröding

UTREDARE

Karin Fröding är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och projektledare för översikten. Hon är disputerad inom folkhälsa och har arbetat i många år med forskning och utveckling på myndigheten.

Sofia Åkerberg

UTREDARE

Sofia Åkerberg är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och biträdande projektledare för översikten. Hon är disputerad inom idéhistoria och har arbetat i flera år med forskning och utveckling på myndigheten.

11.30 Gemensam lunch

Datadrivet arbete kan användas både i det återkommande och systematiska närvaroarbetet. Används data som en strategisk resurs går det att få välgrundad information om hur närvaron och frånvaron på skolan ser ut, vilket gör det enklare att identifiera såväl risk- som skyddsfaktorer på både grupp- och skolenhetsnivå, samt följa upp och utvärdera insatser. Kommuner organiserar sig däremot på olika sätt och antalet skolor med fristående huvudmän skiljer sig åt, vilket resulterar i olika förutsättningar för ett systematiskt och datadrivet närvaroarbete.

Ta del av en föreläsning där kommunerna Norrtälje, Nyköping och Nynäshamn, alla medlemmar i det Nationella nätverket för skolnärvaro, delar med sig av hur de har fått till ett välfungerande datadrivet närvaroarbete. Föreläsningen avslutas med ett panelsamtal.

  • Hur blir närvarodata en viktig del av kommungemensamma rutiner?
  • Vilka framgångsfaktorer och utmaningar har identifierats?
  • Hur kan närvarodata användas som en del av huvudmannens systematiska kvalitetsarbete?

Charlotte Franzén

KURATOR

Charlotte Franzén är kurator på Barn- och utbildningsförvaltningen i Nynäshamns kommun.

Denise Henry

KVALITETSSTRATEG

Denise Henry är kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.

Christina Ivarsson Ålstig

ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG

Christina Ivarsson Ålstig är enhetschef och kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.

Carl Nilsson

NÄRVAROSAMORDNARE

Carl Nilsson är närvarosamordnare i Norrtälje skolsociala team.

13.45 Eftermiddagsfika

14.15 Hon kallades hemmasittare – om skolan, tårarna och kampen i hallen

De senaste tio åren har antalet barn som uteblir från skolan samt utvecklar ångest, depressioner och får diagnoser, ökat oroväckande mycket. Varför ser det ut så här? Och vad kan samhället och vi som individer göra åt det? Författaren och journalisten Nadja Yllner ger sina egna svar på dessa frågor genom en samtidsanalys, och berättar om hur det gick till när hennes egen dotter Lova blev – och slutade vara – hemmasittare.

Nadja Yllner

FÖRFATTARE OCH JOURNALIST

Nadja Yllner är författare och prisbelönt undersökande journalist. Hon har skrivit boken Hon kallades hemmasittare: om skolan, tårarna och kampen i hallen (2021) och är frilansande redaktör på bland annat Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning.

15.15 Det Nationella nätverket för skolnärvaro avslutar från scenen

15.25 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.

  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

    Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!

  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.

  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!

  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.

  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.

  • Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.

  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.

  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    2–3 apr 2025
  • Tid
    08:30–15:25
  • Pris (exkl. moms)
    4 245,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-11-24
    4 245,00 kr
  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-03-02
    4 595,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-01
    5 995,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

 

Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev