Hoppa till sidinnehåll

Skolbibliotek

Webbkonferens

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens webbkonferens för dig som leder eller arbetar i skolbibliotek! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 7 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är cirka 60 till 90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

ERBJUDANDE! BJUD IN DIN REKTOR GRATIS PÅ WEBBKONFERENSEN. ANGE REKTORS NAMN OCH E-POST I KOMMENTARFÄLTET FÖR DIN BOKNING!

Skolporten höll måttet som vanligt! Är alltid nöjd med era konferenser.

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Hur kan vi stärka elevers läsfärdigheter i de tidiga skolåren?
  • Så bygger du ett systematisk läsfrämjande arbete för äldre elever!
  • Så kan skönlitteratur bli en del av NO-undervisningen – från förskoleklass till gymnasiet.
  • Läsfrämjande med faktaböcker – hur kan det gå till?
  • Varför ska man använda AI i skolbibliotek? Ta del av praktiska exempel!
  • Nydalaskolan – Årets skolbibliotek 2024.
  • Livelitteratur – att nå unga med läsning bortom boksidan.

På konferensen medverkar:

Cilla Dalén

SKOLBIBLIOTEKARIE

Lotta Davidson-Bask

SKOLBIBLIOTEKARIE

Jenny Edvardsson

LÄRARE & DOKTORAND

Linda Fälth

PROFESSOR I PEDAGOGIK

Linda Masalkovski

REKTOR

Felix Sjögren

SKOLBIBLIOTEKARIE

Jonna Steinrud

MIK-BIBLIOTEKARIE

Agnes Török

SVERIGES LÄSAMBASSADÖR

Klara Önnerfält

SKOLBIBLIOTEKARIE

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Att stärka elevers läsfärdigheter i de tidiga skolåren

En allt för stor andel elever i svensk skola har utmaningar och svårigheter med sin läsning och såväl internationella som nationella mätningar visar att läsförståelsen sjunker. Att stärka eleverna läsförståelse och lässtrategier är angeläget och det arbetet bör vi starta med tidigt i skolan. Föreläsningen fokuserar på läsförståelse och hur högläsning kan bidra till att stärka läsförståelse hos elever i de tidiga skolåren.

Linda Fälth

PROFESSOR I PEDAGOGIK

Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och forskar inom området läsning, läsutveckling och lässvårigheter. Forskningen handlar främst om åtgärdssidan och interventioner för att främja läsutvecklingen hos såväl barn som vuxna som kämpar med sin läsning. Hon har tidigare arbetat som lågstadielärare och specialpedagog

2. Så kan skönlitteratur bli en del av NO-undervisningen

Skönlitteratur har under lång tid varit en viktig del i skolan men den har framför allt använts inom språk- och SO-ämnena. Under de senaste åren har ett intresse för skönlitteratur också inom NO-ämnena börjat växa fram. I den här föreläsningen får du exempel på hur skönlitteratur kan användas i NO-undervisningen från förskoleklass upp till gymnasiet. Du får också en mängd boktips utifrån olika teman som alla går att koppla samman med NO-ämnena. Föreläsningen tar sin utgångspunkt i följande frågor:  

  • Varför ska vi använda skönlitteratur i NO-undervisningen?
  • Hur kan skönlitteratur användas i NO-undervisningen?
  • Vilka böcker passar att arbeta med i klassrummet?
  • Vilka vinster finns med ett samarbete mellan lärare och skolbibliotekarie när skönlitteratur ska bli en del av NO-undervisningen?

Jenny Edvardsson

LÄRARE & DOKTORAND

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare och doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning rör skönlitteratur som didaktiskt redskap i biologi-, fysik- och kemiundervisningen. Jenny tilldelades Svenska Akademiens svensklärarpris 2017 och har skrivit flera böcker om läsning och språkutvecklande arbetssätt, bland annat Sagolik NO och teknik – Skönlitteratur i undervisningen (2024), Skönlitteratur i värdegrundsarbetet (2020) och Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg ( 2019). Fotograf: Ej i bild

3.Från ett rum med böcker till Årets skolbibliotek

På drygt två år gick Nydalaskolans bibliotek från att vara ett rum med böcker till att få utmärkelsen Årets skolbibliotek. Skolan har på kort tid byggt upp en fungerande skolbiblioteksverksamhet som är integrerad i alla ämnen, i alla årskurser. Eleverna har fått ett kreativt och levande bibliotek där de aldrig vet vad de ska få möta­ – kommer de att bli inlåsta i fängelset tillsammans med Familjen Knyckertz och behöva använda matte för att ta sig ut, eller råkar de ut för den bokbrännande myndighetsmedarbetaren B. Yråkrat? Oavsett vilken skepnad biblioteket tar har effekterna varit tydliga – det ger läslust! I den här föreläsningen beskriver Nydalaskolans rektor Linda Masalkovski hur hon som skolledare bygger strukturer för skolbibliotek och säkerställer en välintegrerad verksamhet, och skolbibliotekarie Felix Sjögren berättar om hur han arbetar kreativt för att öka elevernas läslust – och i förlängningen måluppfyllelse.

Linda Masalkovski

REKTOR

Linda Masalkovski är rektor på Nydalaskolan i Malmö. Skolan fick utmärkelsen Årets skolbibliotek 2024 av Nationella skolbiblioteksgruppen.

Felix Sjögren

SKOLBIBLIOTEKARIE

Felix Sjögren är skolbibliotekarie på Nydalaskolan i Malmö. Skolan fick utmärkelsen Årets skolbibliotek 2024 av Nationella skolbiblioteksgruppen.

4.Systematiskt läsfrämjande arbete för äldre elever

Hur kan det gå till att bygga ett långsiktigt läsfrämjande arbete? Det är utgångspunkten i den här föreläsningen som fokuserar på hur man kan bedriva ett systematiskt arbete kring läsning med fokus på högstadiet och gymnasiet. Skolbibliotekarierna Lotta och Klara beskriver till exempel hur skolan kan arbeta med elever som läsfrämjare och hur man driver ämnesöverskridande läsprojekt. De utgår från hur de har utvecklat arbetet på gymnasieskolan Spyken i Lund, men arbetssätten kan tillämpas även på yngre elever.

Klara Önnerfält

SKOLBIBLIOTEKARIE

Klara Önnerfält har arbetat som skolbibliotekarie sedan 2004, från förskoleklass till gymnasiet. Klara är en flitigt anlitad föreläsare och har skrivit boken Klaras läsprepp (2020) som kommer i en ny utgåva januari 2025 och Klaras & Lottas skolbibliotek tillsammans med Lotta Davidsson-Bask. Lotta och Klara tilldelades gemensamt Svenska Akademiens bibliotekariepris 2024 och driver tillsammans skolbibliotekspodden Flödet. Fotograf: Erika Lemark

Lotta Davidson-Bask

SKOLBIBLIOTEKARIE

Lotta Davidson-Bask har arbetat som skolbibliotekarie sedan 2004, på ett integrerat folk- och skolbibliotek, på en högstadieskola och på gymnasiet. Hon har skrivit Klaras & Lottas skolbibliotek (2021) tillsammans med Klara Önnerfält. Hon är mångfaldigt prisbelönad för Årets skolbibliotek och Årets skolbibliotekarie. Lotta och Klara tilldelades gemensamt Svenska Akademiens bibliotekariepris 2024 och driver tillsammans skolbibliotekspodden Flödet.

5. Förstärkt MIK-arbete genom AI i skolbiblioteket

AI erbjuder många möjligheter till utökat lärande men kan också innebära en stor förändring av vår gemensamma digitala vardag. Ett MIK-perspektiv ger en bra grund för att arbeta med AI och anta ett skapande, utforskande men även kritiskt granskande förhållningssätt. Via MIK kan arbete med AI kopplas till områden som läsfrämjande, informationssökning och källkritik, samt delaktighet och demokrati. Genom att se på AI som medium, informationsbärare och teknologi kan vi hitta flera intressanta ingångar och skapa utrymme för både diskussioner och lärande. Föreläsningen utforskar skolbibliotekens användning av AI och ger praktiska exempel grundade i forskning och beprövad erfarenhet. Frågor som lyfts är:  

  • Hur ser praktisk användning av AI ut i skolbiblioteket?
  • Vad är AI-kunnighet?
  • Varför ska man använda AI i skolbibliotek?

Jonna Steinrud

MIK-BIBLIOTEKARIE

Jonna Steinrud är författare, föreläsare och MIK-bibliotekarie. Hon har skrivit MIK i praktiken! Biblioteken visar vägen (2024) tillsammans med Marika Alneng. Jonna har arbetat som MIK-bibliotekarie sedan 2017 och har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom bland annat STEM/STEAM, spel och spelkultur, digitalt skapande och informationskunnighet. Fotograf: Helena Atkinson

6. Läsfrämjande arbete med fokus på facklitteratur

Det ges ut många bra faktaböcker för barn och unga i Sverige, men använder vi dem tillräckligt när vi arbetar läsfrämjande, eller när vi stöttar eleverna i deras informationssökande? I den här föreläsningen med workshopinslag får du ta del av olika sätt att använda facklitteratur i undervisningen, och för att öka elevernas läslust.

  • Läsfrämjande med faktaböcker – hur kan det gå till?
  • Hur kan vi uppmuntra lärare att använda facklitteratur i undervisningen?
  • Vad behöver eleverna lära sig för att själva kunna tillägna sig facklitteratur, till exempel vid högre studier?

Cilla Dalén

SKOLBIBLIOTEKARIE

Cilla Dalén har lång erfarenhet som bibliotekarie på grundskolor där hon har utvecklat skolbiblioteksverksamheten i nära samverkan med lärare och fritidshemspersonal. Hon har skrivit två böcker för pedagoger: Världens bästa böcker – läsglädje med ALMA (2022) och Faktaboken i skolan – för läslust och lärande (2024), där hon har använt sig av sina erfarenheter från 15 års arbete i Tensta

7. Livelitteratur – nå unga med läsning bortom boksidan

Sveriges Läsambassadör Agnes Török är spoken word-poet i grunden – en resa som blev möjlig genom en fantastisk skolbibliotekarie, som en gång uppmuntrade Agnes att delta i skolans första poetry slam. I denna programpunkt går vi igenom den forskning som finns inom livelitteraturfältet – hur det går att använda sig av uppläst, framförd, gestaltad, interaktiv, immersiv eller improviserad litterär text i mötet med fysiska läsare, publikmedlemmar och deltagare. Vi lyfter konkreta exempel på hur det kan se ut och vad som redan görs på många skol- och folkbibliotek. Sist men inte minst går vi från teori till praktik och prövar några olika livelitteraturmetoder. Tillsammans utforskar vi:

  • Vad är livelitteratur?
  • Hur går det att använda det sociala läsandet, den talade texten och den gemensamma upplevelsen av en berättelse, som komplement till det tysta, individuella läsandet?

  • Hur gör andra – vad kan vi lära oss av framgångsrika livelitteraturprojekt med unga som målgrupp?

  • Vad behövs för att komma igång med livelitteratur i  skolbiblioteket?

Agnes Török

SVERIGES LÄSAMBASSADÖR

Agnes Török är Sveriges Läsambassadör 2024-2026. Hen är spoken word poet i grunden, författare till fem böcker och huvudlärare på Sveriges första högskoleutbildning inom scenpoesi. I sin roll som Sveriges Läsambassadör fokuserar hen på livelitteratur, psykisk hälsa och ungas läsande bortom storstäderna.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    15 maj – 5 jun 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 495,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-12-05
    3 495,00 kr
  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-06
    3 895,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-05-06
    4 595,00 kr

I priset ingår 7 föreläsningar à 60 minuter samt dokumentation.

 

Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev