Hoppa till sidinnehåll

Rektor i förskolan

Webbkonferens

Rektor i förskolan

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som är rektor i förskolan! Ta del av digitala föreläsningar om aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du nätverka med kollegor från hela landet via vår digitala utbildningsplattform.

Med deltagarlicens och lösenord tar du del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning. 

Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Så går det att leda en likvärdig och hållbar förskola med fokus på kvalitet, olika förutsättningar och utmanande tider till trots.
  • Digitalisering i förskolan – hur ska du som rektor förhålla dig till läroplanen, debatten och omvärlden?
  • Beredskapsläget i förskolan – vad är bra att tänka på om krisen blir ett faktum?
  • Ny forskning om motorik och fysisk aktivitet och hur rektorn skapar förutsättningar för rörelse.
  • Att leda ett språkutvecklande arbete med fokus på strukturerad högläsning – från tanke till bestående förändring.
  • Förskolans möte med hederskulturen – vad är rektorns ansvar och möjligheter i dessa frågor?
  • Självledarskap med motivation som drivkraft.
  • Om ansvarsfördelningen i arbetslaget – så stöttar du förskollärarens ledarskap och övriga yrkeskategorier på bästa sätt.

På konferensen medverkar:

Lena Edlund

FORTBILDARE OCH FÖRFATTARE

Christian Eidevald

Gästprofessor

Maria Elmér

BEREDSKAPSEXPERT

Agneta Gulz

PROFESSOR

Devin Rexvid

LEKTOR

Rasmus Riad

FIL. DR

Ann-Christine Sollerhed

LEKTOR

Caroline Wiking

REKTOR

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Att leda en likvärdig och hållbar förskola i tider av förändring

Att leda och bedriva en likvärdig och hållbar utbildning med hög kvalitet för alla barn är ett utmanande uppdrag i tider av besparingskrav, höga sjukskrivningstal och en sjunkande andel utbildad personal, inte minst i socioekonomiskt utsatta områden. Men genom ett tydligt ledarskap, gemensamma mål, riktlinjer, rutiner och strukturer går det som rektor att bygga en hållbar organisation, även där förutsättningarna saknas eller snabbt förändras.

Ta del av en föreläsning som utgår ifrån dilemman som försvårar uppdraget att erbjuda en hållbar och likvärdig undervisning av hög kvalitet, och fokuserar på rektors viktiga roll som konkret möjliggörare i det arbetet.

Christian Eidevald

Gästprofessor

Christian Eidevald är gästprofessor i pedagogik med inriktning mot förskola vid Södertörns högskola. Han har tidigare varit utvecklingschef för Göteborgs stads förskoleförvaltning och har skrivit ett flertal böcker, bland annat En likvärdig och hållbar förskola (2024), med medförfattarna Ingrid Engdahl och Charlotte Geijer.

2. Att leda motorisk träning och fysisk aktivitet i förskolan

Förskoleåldern är den mest gynnsamma perioden för att utveckla grundläggande motorik i samklang med hjärnans utvecklingsfas. Den grundläggande motoriken kan ses som en uppsättning byggklossar för alla andra rörelser under resten av livet. Barn som missar att utveckla sin grundförmåga riskerar i hög grad att aldrig hinna ifatt, vilket kan bidra till ett motoriskt utanförskap och i förlängningen påverka den fysiska aktivitetsnivån ur ett livsperspektiv. Föreläsningen fokuserar på ett nytt forskningsprojekt om att leda motorisk träning i förskolan och diskuterar även de senaste ändringsförslagen i läroplanen vad gäller rörelse, motorik och fysisk aktivitet.

  • Hur påverkar förskolors inne- och utemiljöer barns möjligheter till fysisk aktivitet?
  • Hur påverkar förskollärares uppfattningar, attityder och kompetens barnens motoriska utveckling?
  • Hur leder och stöttar rektorerna bäst arbetet med att främja fysisk aktivitet och motorisk utveckling ur ett organisationsperspektiv? 

Ann-Christine Sollerhed

LEKTOR

Ann-Christine Sollerhed är lektor i folkhälsovetenskap med inriktning idrott och hälsa vid Högskolan Kristianstad, där hon främst forskar om fysisk aktivitet och hälsa hos barn och ungdomar. Hon har nyligen avslutat forskningsprojektet Movement and Physical Activity in Early Childhood Education policies in five Nordic countries och är för närvarande involverad i forskningsstudien Motorisk förmåga och fysisk aktivitet i förskolan. Ann-Christine har även varit redaktör för boken Fysisk aktivitet för unga med Downs syndrom (2024) tillsammans med Gerth Hedov.

 

3. Beredskapsläget i förskolan

Förskolan är en samhällsviktig verksamhet och det är viktigt att den, så långt det är möjligt, pågår som vanligt vid olika typer av kriser. Omvärldsläget tillsammans med en höjd terrornivå gör att det blir ännu viktigare för förskolor att vara förberedda och ta ansvar för säkerhet och krisberedskap. Ta del av en föreläsning som fokuserar på rektorns roll att förbereda verksamhet, personal och barn på bästa sätt om krisen blir ett faktum. 

  • Hur involverar vi personalen och barnen på bästa sätt utan att rubba grundtryggheten i förskolan?
  • Hur analyserar vi risker och sårbarheter?
  • Vilka olika typer av kriser är särskilt viktiga att förbereda sig inför och på vilket sätt?

Maria Elmér

BEREDSKAPSEXPERT

Maria Elmér är före detta undervisningsråd med ansvar för säkerhet och krisberedskap på Skolverket, med lång erfarenhet av beredskapsfrågor för olika verksamheter.

4. Förskolans möte med hederskulturen

Hederskulturen och den svenska förskolans värderingar om jämställdhet, demokrati och självständighet står ofta i direkt konflikt med varandra, och här har förskolepersonal en unik möjlighet att tidigt upptäcka och agera vad gäller de utmaningar som hedersnormer utgör för förskolans samhällsuppdrag. Något som inte alltid är enkelt i praktiken och kan leda till konflikter. Hur påverkas barn från familjer med hedersnormer när deras föräldrars värderingar står i konflikt med förskolans? Hur påverkar de konkurrerande normerna i hederskulturen förskolans arbete med att jobba mot könsdiskriminering och könsstereotypa föreställningar?

Ta del av en föreläsning som utgår från en ny forskningsrapport om förskolans möte med hederskulturen, och som särskilt belyser rektors ansvar och möjligheter i arbetet med dessa frågor.  

Devin Rexvid

LEKTOR

Devin Rexvid är lektor vid Stockholms universitet där han forskar om hedersfrågor vid Institutionen för socialt arbete. Han har genomfört studien Förskolans möte med hederskulturen (2024), som nu följs upp med en ny studie om förskolans möte med mödrar som har bakgrund i en hederskontext.

5. Om vikten av att vara restriktiv med digitala inslag i förskolan

De barn som växer upp idag upplever en ny digital värld i jämförelse med tidigare generationer. Förskolans förhållande till digitalisering är emellertid omdebatterat, inte minst den senaste tiden med föreslagna ändringar i läroplanen som följd. Hur ska du som rektor förhålla dig till läroplanen, debatten och omvärlden gällande digitalisering? Ta del av en föreläsning som fokuserar på digitala verktyg och resurser i förhållande till förskolebarns kognitiva utveckling och lärande. Föreläsningen grundar sig på vetenskaplig kunskap om människan som informationsvarelse och om egenskaper i digitala lärresurser – kunskap som i sin tur baseras på omfattande mängder av forskning.

  • Vilka former av digitala inslag kan stärka förskolebarns lärande och utveckling?
  • Varför bör infrastrukturen för lek och lärande i förskolan vara analog?
  • Varför är det centralt med ett helhets- och framtidsperspektiv där förskolebarn även ses som skolbarn och så småningom vuxna?

Agneta Gulz

PROFESSOR

Agneta Gulz är professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds och Linköpings universitet, och leder forskargruppen Educational Technology Group. I över två decennier har hon ägnat sig åt frågor om digitalisering i förhållande till barns och ungas lärande och har genomfört ett flertal forskningsprojekt i förskolemiljöer. Tillsammans med Magnus Haake har hon nyligen gett ut boken Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund (2024).

6. Att leda språkutveckling i förskolan – från tanke till bestående förändring

Att förändra en verksamhet och i synnerhet arbetssätt för personal kräver planering, förberedelse och uthållighet. Genom att använda implementeringsvetenskap får du stöd av flera ledstänger som kan vägleda förändringsarbetet. Med utgångspunkt i ett praktiknära forskningsprojekt om strukturerad högläsning visar föreläsningen hur det går att åstadkomma bestående förändring vad gäller ett språkutvecklande arbetssätt, och hur det kan anpassas till den lokala kontexten. Föreläsningen går även igenom förändringsarbete i förskolan i stort och hur du implementerar och understödjer nya arbetssätt oavsett område. 

  • Vad kan du som rektor göra för att understödja hållbara förändringsprocesser vad gäller språkutveckling i förskolan?
  • Hur kan du skapa förutsättningar för att utvecklingsarbete eller riktade insatser består, även efter den initiala fasen?

Rasmus Riad

FIL. DR

Rasmus Riad är fil.dr i specialpedagogik vid Stockholms universitet där han forskar om språkutveckling i förskolan. Han disputerade i maj 2024 med avhandlingen Exploring language skills and well-being in inclusive preschools – The impact of a dialogic reading intervention och har nyligen inlett studien Dialogisk läsning i förskolan för stärkt språkutveckling.

7. Att leda förskollärarens ledande och stötta olika yrkeskategorier i förskolan

Enligt skollagen och förskolans läroplan ingår det i förskollärarens uppdrag att leda det pedagogiska arbete som genomförs gemensamt i arbetslaget. I praktiken kan det dock vara svårt. Inte alla förskollärare är bekväma i ledarrollen, och på vissa förskolor är andelen outbildade väldigt hög vilket gör att uppdraget kan kännas ensamt och tungt. Föreläsningen fokuserar på hur du som rektor stöttar förskollärare i ledaruppdraget– för att därigenom öka undervisningskvaliteten, tilliten och gemenskapen i hela arbetslaget.

  • Hur skapar du som rektor förutsättningar för förskollärarna att lyckas med ledaruppdraget?
  • Hur skapar du goda förutsättningar för övriga yrkeskategorier i förskolan med arbetsuppgifter för respektive roll? 
  • Hur hänger kvaliteten på förskolan samman med en välfungerande organisationsstruktur?

Lena Edlund

FORTBILDARE OCH FÖRFATTARE

Lena Edlund är fortbildare och författare, och har tidigare arbetat som rektor i förskolan och förskollärare. Hon har bland annat skrivit böckerna Leda förskolans barngrupp och arbetslag (2023) och De yngsta barnen och undervisningen (2020).

8. Självledarskap i förskolan – med motivation som drivkraft

Känner du motivation och engagemang i ditt arbete presterar du mer, mår bättre och stannar kvar längre på arbetsplatsen. Det gäller såväl chefer som medarbetare. En viktig grund för att känna inre motivation och engagemang är att utveckla självledarskap – som handlar om att förstå sig själv och andra på ett djupare sätt, känna tillit till sin inre potential och lita på sin förmåga fullt ut. Genom stärkt självledarskap blir vi skickligare på att hantera ledarskapets och arbetslivets utmaningar, vilket gynnar både individen, arbetslaget och organisationen.

I föreläsningen beskrivs hur självledarskap kan utövas i förskolemiljö, och hur vi kan stärka det, både för egen del som ledare men också hos våra medarbetare. På så vis kan alla komma till sin rätt och gemensamt bidra till en positiv och hållbar arbetsmiljö.

  • Hur hänger motivation och engagemang ihop med självkännedom och självledarskap?
  • Hur utvecklar jag mitt självledarskap som rektor i förskolan?
  • Hur leder jag ett gemensamt utvecklingsarbete om självledarskap för alla medarbetare?

Caroline Wiking

REKTOR

Caroline Wiking är rektor på Engelbrekts förskola i Halmstad kommun samt författare och föreläsare. 2023 var hon en av finalisterna till priset Årets demokratiarbete på skolledargalan, Skolledare21. Caroline har skrivit böckerna Självledarskap i förskolan – med motivation som drivkraft (2024) samt Leda förskolans demokratiarbete – i teori och praktik (2022). Hon driver även bloggen Lärande mötesplats.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    30 jan – 27 feb 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 895,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-12-22
    3 895,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-02-27
    4 595,00 kr

I priset ingår åtta föreläsningar à cirka 60 minuter samt dokumentation.

 

Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev