Läs- och skrivsvårigheter
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i läs- och skrivsvårigheter! Under två dagar får du ta del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör läs- och skrivsvårigheter, utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Konferensen riktar sig till svensklärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Missa inte! Vill du även ta del av vår konferens om DLD/Språkstörning, som genomförs 22 oktober i samma lokaler? 15% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT15 (Koden anges på båda bokningarna). Programmet för DLD hittar du här!
Bra arrangerat, och framför allt uppskattade vi att det inte enbart var engagerade lärare med erfarenhet som föreläste utan forskare med publicerade arbeten. Det ger tyngd till innehållet på ett annat sätt.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Lyssneläsning och E-böcker – så hanterar hjärnan digital litteratur.
- Assisterande teknik för elever med stora läs- och skrivsvårigheter.
- Samsynsproblem – så kan ögonkoordinationsträning förbättra läsförmågan.
- Avkodningsträning i helklass – handfasta råd för klassrummet.
Medverkande:

Rune Brautaset
PROFESSOR I OPTOMETRI

Sara Bruun
LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE

Idor Svensson
PROFESSOR I KLINISK PSYKOLOGI

Betty Tärning
FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP
Program
08.15 Registrering med kaffe och smörgås
09.00 Skolporten hälsar välkommen
09.20 Lyssneläsning och E-böcker – så hanterar hjärnan digital litteratur
Med den ökade möjligheten att ta del av inspelade böcker har det blivit vanligt att elever lyssnar på texter i stället för att läsa dem, oavsett om de har läs- och skrivsvårigheter eller inte. Många läromedel liksom de nationella proven bygger dessutom på att eleverna läser från skärmar. Ta del av en föreläsning som beskriver hur våra hjärnor hanterar ljudböcker och digitala texter, och hur upplevelsen skiljer sig från läsning på papper
- Är det samma sak att lyssna på en bok som att läsa den?
- Är det någon skillnad mellan att läsa på skärm eller läsa på papper?
- Vad händer i våra hjärnor när vi läser?
- Hur bör vi tänka kring lyssneläsning kontra lästräning för elever med läs- och skrivsvårigheter?
- Varför är det så svårt för vissa elever att lära sig läsa?

Betty Tärning
FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP
Betty Tärning är forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har bred erfarenhet av forskning kring digital lärteknologi. Betty är sedan starten 2010 medlem i The Educational Technology Group, som inriktar sig på barns och ungas lärande.
10.20 Kaffe
10.50 Assisterande teknik som komplement eller alternativ till att läsa och skriva
Att läsa och skriva är avgörande förmågor för att kunna delta i samhället. För några elever med stora svårigheter i sin läs- och skrivinlärning, sker liten eller ingen utveckling trots idogt tränande. Föreläsningen presenterar assisterande teknik som kan fungera som ett komplement, eller ibland ett alternativ, till att läsa och skriva. Vi vidgar perspektivet på vad det innebär att ta till sig och producera text, och du får förslag på vilken teknik som kan fungera för den här elevgruppen.
- När är det läge att använda assisterande teknik?
- Hur kan vi se på förhållandet mellan övning och assisterande teknik?
- Hur går språkträning med assisterande teknik till?
- Vilken teknik fungerar bäst?

Idor Svensson
PROFESSOR I KLINISK PSYKOLOGI
Idor Svensson är fritidspedagog, leg. psykolog och professor i klinisk psykologi vid institutionen för psykologi på Linneuniversitetet. Han forskar och föreläser inom området läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Idor tilldelades Dyslexipriset 2024, för sin forskning om rätten till assisterande teknik för den som har läs- och skrivsvårigheter.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Samsynsproblem och bristande läsförmåga
Samsyn, som innebär att båda ögonen samverkar för att skapa en enhetlig och tydlig bild, är avgörande för läsning och visuell uppmärksamhet. Samsynsproblem och reducerad visuell uppmärksamhet kan göra det svårt för elever att följa med i texten, spåra rader och bearbeta innehåll effektivt. Föreläsningen ger dig kunskap om vad samsyn och samsynsproblem innebär, och visar exempel på hur koordinationsövningar med bland annat VR- glasögon kan förbättra läsförmågan hos elever med samsynsproblem, adhd och dyslexi.

Rune Brautaset
PROFESSOR I OPTOMETRI
Rune Brautaset är professor i optometri och avdelningschef för avdelningen för Ögon och Syn vid institutionen för Klinisk Neurovetenskap (CNS) vid Karolinska Institutet och S.t Eriks Ögonsjukhus. Hans forskning kretsar kring samsyn och ögats struktur och funktion.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Avkodningsträning i helklass – så gör du
Att kunna läsa och skriva är en fråga om demokrati, men alldeles för många elever kan idag inte läsa åldersadekvat. Speciallärare har sällan tid att ta hand om alla som behöver hjälp, och som ensam lärare med många elever per klass kan det ibland kännas omöjligt att ge alla den stöttning i lästräningen som de behöver. Kanske har du i stället fått rådet att låta digitala verktyg kompensera? Det räcker inte. Ta del av forskning, frustration och förhoppning, samt en enkel, evidensbaserad och konkret modell för avkodningsträning i helklass, som lärare kan genomföra själva.

Sara Bruun
LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE
Sara Bruun är en erfaren språklärare och skolutvecklingsledare, verksam i Hässleholms kommun. Hon är även författare och en uppskattad föreläsare som de senaste åren haft uppdrag både i Sverige och runt om i världen. Sara har fått flera utmärkelser för sitt arbete som språklärare och medverkade som sommarpratare i radions P1 sommaren 2021.
15.30 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
-
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
-
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
-
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
-
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
-
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
-
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
-
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
-
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
-
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.