Kemi
Kemi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i kemi! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.
Konferensen vänder sig främst till lärare i kemi på högstadiet och gymnasiet, men kan även passa för vuxenutbildningen.
Uppskattade upplägget och tyckte att programmet hade en bra röd tråd och en bra balans mellan teori och praktik. Det här var verkligen en konferens som jag hade konkret nytta av att gå på.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör
- Laborationer, demonstrationer och projekt som motiverar och skapar nya insikter.
- Riskbedömning – så förhåller du dig till grön kemi och aktuella regelverk.
- Ämnesfördjupning om PFAS– hur ser forskningsläget ut?
- Praktiska upplägg för arbete med hållbar utveckling och miljöfrågor i kemiämnet.
- Verktyg för att motverka ytinlärning och fördjupa förståelsen av svåra moment.
- Övergångar mellan högstadiet, gymnasiet och högskolan – vilka kunskaper saknar eleverna?
- Sociala medier och kemi – engagerande och elevnära inslag i undervisningen.
- Ämnesfördjupning om AI som verktyg för utveckling av läkemedel och antibiotika.
- Gy25, ämnesbetyg och tolkningsutrymme – hur kan du arbeta i kemiämnet?
Medverkande
Cecilia Dudas
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Leif A. Eriksson
PROFESSOR
Ylva Hamnell-Pamment
UNIVERSITETSLEKTOR
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Jenny Olander
FÖRESTÅNDARE, KRC
Cecilia Stenberg
PROJEKTLEDARE, KRC
Anna Stiby
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Mattias Öberg
DOCENT
08.20 Registrering med kaffe och smörgås 09.20 Skolporten hälsar välkommen 09.30Gy25 och kemiämnet – vad ändras och varför? Den 1 juli 2025 införs som bekant Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i kemiämnet och vad de innebär för dig i din yrkesroll. Pernilla Lundgren har en bakgrund både som NO-lärare och forskare. Sedan 2009 har hon arbetat med bedömnings- och betygsfrågor, bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning, Skolverket och Karlstads universitet. Pernilla ansvarade under sin tid på Skolverket för de allmänna råden om betyg, var expert i Betygsutredningen och arbetar nu som frilansande utbildningskonsult. Hon är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024). 10.30 Kaffepaus 11.00 Främja elevernas djupare förståelse i kemi Kemiämnet upplevs ofta som svårt av elever, och även bland de som klarar kursen kan lärandet vara ytligt. Vanliga orsaker är svårigheter att koppla samman fenomen och teori, eller att förstå kemins språk. Detta leder till att eleverna inte får med sig de kompetenser som behövs för att klara studier på nästa nivå. Hur kan vi praktiskt använda forskningsresultat för att gynna elevers intresse för, och lärande i, kemi? Föreläsningen presenterar vad vi vet om vilken undervisning som fungerar i kemiklassrummet, samt vilka delar av ämnesinnehållet som lärare på högstadiet, gymnasiet och universitetet anser behöver stärkas upp inför övergång till nästa nivå. Du får även konkreta exempel på didaktiska upplägg och litteraturtips. Ylva Hamnell-Pamment är universitetslektor vid Malmö universitet, där hon undervisar om kemi och kemins didaktik för lärarstudenter med inriktning 4–6, 7–9 samt gymnasiet. Ylva disputerade 2023 med avhandlingen Sensemaking in chemistry at upper secondary school. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Kemiundervisning och Lärande för hållbar utveckling Forskning har visat att rena ämneskunskaper i kemi inte är tillräckligt för att skapa handlingskompetens i hållbarhetsfrågor. För att nå dit måste undervisningen designas så att eleverna får öva sig att delta i diskussioner där kunskaper i kemi efterfrågas och få möjlighet att utforska aspekter som komplexitet och intressekonflikter. Föreläsningen presenterar hur lärande för hållbar utveckling kan inkluderas i kemiämnet, samt hur en sådan undervisning kan öka elevers aktiva deltagande. Du får konkreta förslag på lektionsupplägg och projekt. Cecilia Dudas är lektor i Stockholms stad och undervisar i kemi på Globala gymnasiet. Cecilia har en fil.lic i naturvetenskapsämnenas didaktik och presenterade sin avhandling Chemistry education for citizenship vid Stockholms universitet 2019. 14.00 Fikapaus 14.30 Evighetskemikalierna i vårt vatten En gymnasist som går en sommarforskarskola i kemi upptäcker att hennes dricksvatten innehåller ett giftigt ämne – evighetskemikalien PFAS. Upptäckten leder till en dramatisk resa genom forskningens och juridikens värld, där svenska forskningspionjärer, lobbyister, advokater och drabbade människor deltar. Varför tog det så lång tid innan samhället förstod faran med PFAS och vem bär ansvaret? Ta del av en föreläsning om vetenskapens roll i att avslöja en av vår tids största miljöskandaler. Mattias Öberg är docent i toxikologi vid Karolinska Institutet och expertkoordinator vid Centrum för hälsokriser inom kemiska händelser. Han forskar om hälsorisker med kemiska ämnen och medverkade som expertvittne i PFAS-rättegången mellan de drabbade i Ronneby och det kommunala vattenbolaget. Snart publiceras Mattias bok Ingen anledning till oro (2025, Volante). 15.30 Avslutning dag 1Program, dag 1
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Ylva Hamnell-Pamment
UNIVERSITETSLEKTOR
Cecilia Dudas
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Mattias Öberg
DOCENT
09.00Ökad motivation för kemiämnet med demonstrationer och laborationer Demonstrationer och laborationer är uppskattade inslag i kemilektionerna och de är centrala för kemiundervisningen. Laborationer kan inte bara väcka elevernas nyfikenhet, utan även ge fördjupad förståelse för naturvetenskapliga fenomen genom att visa samma ämnesinnehåll på flera olika sätt. Ta del av praktiska exempel på laborationer och demonstrationer som kan genomföras på olika nivåer och knytas till olika ämnesområden inom kemi. Föreläsningen beskriver också ett genomfört projekt om kemisk bindning, med kristaller och ”magiska” vätskor. Anna Stiby är lektor i kemi på Nacka gymnasium där hon undervisar i kemi och biologi på Natur- och teknikprogrammet. Anna är i grunden disputerad kemist, och har arbetat som lärare på högstadiet och gymnasiet i 15 år. 10.00 Paus med kaffe och smörgås 10.30 Säkert, grönt och spännande – möjligheter och risker i praktisk kemiundervisning För att genomföra säkra laborationer behöver kemilärare lösa många praktiska frågor som rör hantering av utrustning, kemikalier och avfall. Eleverna behöver få rätt information, ansvarsfördelningen ska vara tydlig och aktiviteterna ska vara riskbedömda. Eftersom förberedelsetiden är begränsad behöver lärare dock ofta prioritera mellan dessa uppgifter för att alls få tid att laborera. Ta del av en föreläsning som ger vägledning i hur du som lärare kan arbeta med riskbedömning för att skapa säkra, gröna och spännande laborationer. Jenny Olander är gymnasielärare i kemi och föreståndare för Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare i grundskolan, gymnasiet och komvux i frågor relaterade till undervisning i kemi, bland annat kemisäkerhet. Jenny har även koordinerat ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education, som resulterade i hemsidan www.chesse.org. Cecilia Stenberg är gymnasielärare i kemi och projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. Cecilia har i sin roll på KRC hållit endagskurser om kemisäkerhet och kursdagar om explosiva blandningar samt deltagit i ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education. Cecilia är även aktiv i Kemiolympiadnämnden sedan 2007. 11.30 Gemensam lunch 12.30 Between Facts and Fake News: Learning with and about (Social) Media in the Chemistry Classroom (Föreläsningen ges på engelska) Content in social media, such as Instagram posts or reels on TikTok, can motivate us to act responsibly, but also work in the opposite direction by distributing over-simplified and emotionally biased messages. Many times, social media contain chemistry-related information and messages which are not based on scientifically proven sources. Moreover, chemistry is often depicted as a science producing dangerous and harmful “chemicals” that need to be avoided. Where the gatekeeping mechanisms of traditional media have been eliminated, new skills are required to recognize reliable information and distinguish it from misinformation. Teaching students these skills is part of chemistry education – but how can we do it in a hands-on and motivating way? This presentation gives Nadja Belova is a PostDoc researcher at the Institute of Science Education, Department of Chemistry Education at the University of Bremen, Germany. Her main research focus is critical science media literacy based on modern media. As part of her research, Nadja has developed and tested teaching concepts for the use of media in science lessons, for example in order to place experiments in a wider context or to question the role of science in media. She has also taught at various schools in Germany. 13.30 Fikapaus 14.00 AI-metoder som verktyg inom läkemedelsutveckling Leif A. Eriksson är professor i fysikalisk kemi vid Göteborgs universitet, där han driver en stor och dynamisk forskargrupp inom datorbaserad biokemi. Under karriären har Leif publicerat mer än 300 vetenskapliga arbeten, innehar ett flertal patent och har startat en handfull avknoppningsbolag, nu senast inom AI-baserad läkemedelsutveckling. 15.00 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här. Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt. När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se. Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare! Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren. På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost! Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen. Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen. Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut. Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost. Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka. Program, dag 2
Anna Stiby
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Jenny Olander
FÖRESTÅNDARE, KRC
Cecilia Stenberg
PROJEKTLEDARE, KRC
Nadja Belova
FORSKARE
AI och maskininlärning gör allt större framsteg inom läkemedelsbranschen, och tekniken kan förkorta tiden mellan målprotein och färdigt läkemedel med flera år. Med hjälp av superdatorer och avancerade simuleringar har svenska forskare tagit fram en specialutvecklad molekyl för behandling av aggressiva cancerformer vilken nu vässas ytterligare med AI, och internationellt har man med hjälp av AI-teknik utvecklat en ny antibiotikakandidat mot en av världens mest resistenta bakterier. Föreläsningen beskriver: Leif A. Eriksson
PROFESSOR
PRAKTISK INFORMATION
Bokningsinfo
- PlatsStockholm
- LokalIVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, StockholmHitta hit
- Datum13–14 mar 2025
- Tid09:20–15:00
- Pris (exkl. moms)4 595,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-02-134 595,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-03-125 995,00 kr
I priset ingår 8 föreläsningar, förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Frågor om konferensen?