Hoppa till sidinnehåll

Kemi

Konferens i Stockholm

Kemi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i kemi! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. 

Konferensen vänder sig främst till lärare i kemi på högstadiet och gymnasiet, men kan även passa för vuxenutbildningen.

Uppskattade upplägget och tyckte att programmet hade en bra röd tråd och en bra balans mellan teori och praktik. Det här var verkligen en konferens som jag hade konkret nytta av att gå på.

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör

  • Laborationer, demonstrationer och projekt som motiverar och skapar nya insikter.
  • Riskbedömning – så förhåller du dig till grön kemi och aktuella regelverk.
  • Ämnesfördjupning om PFAS– hur ser forskningsläget ut?
  • Praktiska upplägg för arbete med hållbar utveckling och miljöfrågor i kemiämnet.
  • Verktyg för att motverka ytinlärning och fördjupa förståelsen av svåra moment.
  • Övergångar mellan högstadiet, gymnasiet och högskolan – vilka kunskaper saknar eleverna?
  • Sociala medier och kemi – engagerande och elevnära inslag i undervisningen.
  • Ämnesfördjupning om AI som verktyg för utveckling av läkemedel och antibiotika.
  • Gy25, ämnesbetyg och nya betygskriterier.

Medverkande

Nadja Belova

FORSKARE

Cecilia Dudas

LEKTOR, GYMNASIELÄRARE

Leif A. Eriksson

PROFESSOR

Ylva Hamnell-Pamment

UNIVERSITETSLEKTOR

Pernilla Lundgren

UTBILDNINGSKONSULT

Jenny Olander

FÖRESTÅNDARE, KRC

Cecilia Stenberg

PROJEKTLEDARE, KRC

Anna Stiby

LEKTOR, GYMNASIELÄRARE

Mattias Öberg

DOCENT

08.20 Registrering med kaffe och smörgås

09.20 Skolporten hälsar välkommen

09.30Gy25 och kemiämnet – vad ändras och varför?

Den 1 juli 2025 införs som bekant Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. I den här genomgången ges exempel på några av de förändringar som genomförs i kemiämnet och hur det kan påverka undervisning och betygssättning. (Delar av föreläsningen passar även dig som undervisar på högstadiet.)

  • Varför genomförs Gy25?
  • Exempel på vad som ändras i ämnesplanen för kemi
  • Hur kan man tänka kring undervisning i nivåer och ändå skapa en helhet?
  • Hur kan Gy25 påverka undervisning och betygssättning?
  • Vad kan det innebära att tolka betygskriterierna när man sätter betyg i kemi?

Pernilla Lundgren

UTBILDNINGSKONSULT

Pernilla Lundgren har en bakgrund både som NO-lärare och forskare. Sedan 2009 har hon arbetat med bedömnings- och betygsfrågor, bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning, Skolverket och Karlstads universitet. Pernilla ansvarade under sin tid på Skolverket för de allmänna råden om betyg, var expert i Betygsutredningen och arbetar nu som frilansande utbildningskonsult. Hon är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).

10.30 Kaffepaus

11.00 Främja elevernas djupare förståelse i kemi

Kemiämnet upplevs ofta som svårt av elever, och även bland de som klarar kursen kan lärandet vara ytligt. Vanliga orsaker är svårigheter att koppla samman fenomen och teori, eller att förstå kemins språk. Detta leder till att eleverna inte får med sig de kompetenser som behövs för att klara studier på nästa nivå. 

Hur kan vi praktiskt använda forskningsresultat för att gynna elevers intresse för, och lärande i, kemi? Föreläsningen presenterar vad vi vet om vilken undervisning som fungerar i kemiklassrummet, samt vilka delar av ämnesinnehållet som lärare på högstadiet, gymnasiet och universitetet anser behöver stärkas upp inför övergång till nästa nivå. Du får även konkreta exempel på didaktiska upplägg och litteraturtips.

Ylva Hamnell-Pamment

UNIVERSITETSLEKTOR

Ylva Hamnell-Pamment är universitetslektor vid Malmö universitet, där hon undervisar om kemi och kemins didaktik för lärarstudenter med inriktning 4–6, 7–9 samt gymnasiet. Ylva disputerade 2023 med avhandlingen Sensemaking in chemistry at upper secondary school.

 

12.00 Gemensam lunch

13.00 Kemiundervisning och Lärande för hållbar utveckling

Forskning har visat att rena ämneskunskaper i kemi inte är tillräckligt för att skapa handlingskompetens i hållbarhetsfrågor. För att nå dit måste undervisningen designas så att eleverna får öva sig att delta i diskussioner där kunskaper i kemi efterfrågas och få möjlighet att utforska aspekter som komplexitet och intressekonflikter.

Föreläsningen presenterar hur lärande för hållbar utveckling kan inkluderas i kemiämnet, samt hur en sådan undervisning kan öka elevers aktiva deltagande. Du får konkreta förslag på lektionsupplägg och projekt. 

Cecilia Dudas

LEKTOR, GYMNASIELÄRARE

Cecilia Dudas är lektor i Stockholms stad och undervisar i kemi på Globala gymnasiet. Cecilia har en fil.lic i naturvetenskapsämnenas didaktik och presenterade sin avhandling Chemistry education for citizenship vid Stockholms universitet 2019.

14.00 Fikapaus

14.30 Evighetskemikalierna i vårt vatten

En gymnasist som går en sommarforskarskola i kemi upptäcker att hennes dricksvatten innehåller ett giftigt ämne – evighetskemikalien PFAS. Upptäckten leder till en dramatisk resa genom forskningens och juridikens värld, där svenska forskningspionjärer, lobbyister, advokater och drabbade människor deltar. Varför tog det så lång tid innan samhället förstod faran med PFAS och vem bär ansvaret? Ta del av en föreläsning om vetenskapens roll i att avslöja en av vår tids största miljöskandaler.

  • Vad är PFAS och hur farligt är det? 
  • Hur påverkar det våra liv och hur stort är problemet? 
  • Vad betyder förslaget om ett PFAS-förbud i EU? 

Mattias Öberg

DOCENT

Mattias Öberg är docent i toxikologi vid Karolinska Institutet och expertkoordinator vid Centrum för hälsokriser inom kemiska händelser. Han forskar om hälsorisker med kemiska ämnen och medverkade som expertvittne i PFAS-rättegången mellan de drabbade i Ronneby och det kommunala vattenbolaget. Snart publiceras Mattias bok Ingen anledning till oro (2025, Volante).

15.30 Avslutning dag 1

09.00Ökad motivation för kemiämnet med demonstrationer och laborationer

Demonstrationer och laborationer är uppskattade inslag i kemilektionerna och de är centrala för kemiundervisningen. Laborationer kan inte bara väcka elevernas nyfikenhet, utan även ge fördjupad förståelse för naturvetenskapliga fenomen genom att visa samma ämnesinnehåll på flera olika sätt. 

Ta del av praktiska exempel på laborationer och demonstrationer som kan genomföras på olika nivåer och knytas till olika ämnesområden inom kemi. Föreläsningen beskriver också ett genomfört projekt om kemisk bindning, med kristaller och ”magiska” vätskor.

Anna Stiby

LEKTOR, GYMNASIELÄRARE

Anna Stiby är lektor i kemi på Nacka gymnasium där hon undervisar i kemi och biologi på Natur- och teknikprogrammet. Anna är i grunden disputerad kemist, och har arbetat som lärare på högstadiet och gymnasiet i 15 år.

10.00 Paus med kaffe och smörgås

10.30 Säkert, grönt och spännande – möjligheter och risker i praktisk kemiundervisning

För att genomföra säkra laborationer behöver kemilärare lösa många praktiska frågor som rör hantering av utrustning, kemikalier och avfall. Eleverna behöver få rätt information, ansvarsfördelningen ska vara tydlig och aktiviteterna ska vara riskbedömda. Eftersom förberedelsetiden är begränsad behöver lärare dock ofta prioritera mellan dessa uppgifter för att alls få tid att laborera. Ta del av en föreläsning som ger vägledning i hur du som lärare kan arbeta med riskbedömning för att skapa säkra, gröna och spännande laborationer.

  • Hur kan du skapa trygga rutiner kring kemisäkerhet?
  • Hur påverkar principerna för grön kemi dina laborationer och avfallshantering?
  • Vad innebär MSB:s regler för laborationer med explosiva blandningar?

Jenny Olander

FÖRESTÅNDARE, KRC

Jenny Olander är gymnasielärare i kemi och föreståndare för Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare i grundskolan, gymnasiet och komvux i frågor relaterade till undervisning i kemi, bland annat kemisäkerhet. Jenny har även koordinerat ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education, som resulterade i hemsidan www.chesse.org.

Cecilia Stenberg

PROJEKTLEDARE, KRC

Cecilia Stenberg är gymnasielärare i kemi och projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. Cecilia har i sin roll på KRC hållit endagskurser om kemisäkerhet och kursdagar om explosiva blandningar samt deltagit i ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education. Cecilia är även aktiv i Kemiolympiadnämnden sedan 2007.

11.30 Gemensam lunch

12.30 Between Facts and Fake News: Learning with and about (Social) Media in the Chemistry Classroom 

(Föreläsningen ges på engelska)

Content in social media, such as Instagram posts or reels on TikTok, can motivate us to act responsibly, but also work in the opposite direction by distributing over-simplified and emotionally biased messages. Many times, social media contain chemistry-related information and messages which are not based on scientifically proven sources. Moreover, chemistry is often depicted as a science producing dangerous and harmful “chemicals” that need to be avoided. 

Where the gatekeeping mechanisms of traditional media have been eliminated, new skills are required to recognize reliable information and distinguish it from misinformation. Teaching students these skills is part of chemistry education – but how can we do it in a hands-on and motivating way?

This presentation gives 

  • suggestions for how to use AI in connection with social media and chemistry lessons.
  • an overview of social media mechanisms with a focus on how to develop critical scientific media literacy
  • concrete and time-efficient ideas for learning via media in the chemistry classroom 
  • lesson ideas based on other media types, such as advertising.

Nadja Belova

FORSKARE

Nadja Belova is a PostDoc researcher at the Institute of Science Education, Department of Chemistry Education at the University of Bremen, Germany. Her main research focus is critical science media literacy based on modern media. As part of her research, Nadja has developed and tested teaching concepts for the use of media in science lessons, for example in order to place experiments in a wider context or to question the role of science in media. She has also taught at various schools in Germany.

13.30 Fikapaus

14.00 AI-metoder som verktyg inom läkemedelsutveckling
AI och maskininlärning gör allt större framsteg inom läkemedelsbranschen, och tekniken kan förkorta tiden mellan målprotein och färdigt läkemedel med flera år. Med hjälp av superdatorer och avancerade simuleringar har svenska forskare tagit fram en specialutvecklad molekyl för behandling av aggressiva cancerformer vilken nu vässas ytterligare med AI, och internationellt har man med hjälp av AI-teknik utvecklat en ny antibiotikakandidat mot en av världens mest resistenta bakterier. Föreläsningen beskriver:

  • Finns det någon framtid i att utbilda sig inom kemi eller kommer AI att ta över hela processen? 
  • Vad innebär AI-metoder inom läkemedelsutveckling rent konkret? 
  • Vilka substanser håller på att utvecklas och kommer vi att få bättre och personligt anpassade mediciner i framtiden? 

Leif A. Eriksson

PROFESSOR

Leif A. Eriksson är professor i fysikalisk kemi vid Göteborgs universitet, där han driver en stor och dynamisk forskargrupp inom datorbaserad biokemi. Under karriären har Leif publicerat mer än 300 vetenskapliga arbeten, innehar ett flertal patent och har startat en handfull avknoppningsbolag, nu senast inom AI-baserad läkemedelsutveckling.

15.00 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.

  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

    Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!

  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.

  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!

  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.

  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.

  • Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.

  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.

  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    Cirkeln Konferens, Sveavägen 41, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    13–14 mar 2025
  • Tid
    09:20–15:00
  • Pris (exkl. moms)
    4 595,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-02-13
    4 595,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-03-12
    5 995,00 kr

I priset ingår 8 föreläsningar, förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025! 

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev