Historia
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar i historia! Här kan du ta del av den senaste forskningen som rör historiedidaktik, samt få ämnesfördjupning, praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll.
Konferensen vänder sig främst till lärare på högstadiet och gymnasiet men kan även passa för vuxenutbildningen.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Missa inte! Undervisar du i både historia och religion? 15% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: HisRel15 (Koden anges på båda bokningarna). Programmet för Religionskunskap hittar du här!
Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll:
- Ämnesfördjupande information om samernas historia.
- Arbeta med historiebruk och öka förståelsen för vår samtid.
- Undervisa utifrån angelägna frågor och skapa engagemang med frågedriven undervisning.
- Konkreta verktyg för källtolkning och källkritik med frågedriven undervisning.
Medverkande:

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR

Kenneth Nordgren
PROFESSOR

Peter Sköld
PROFESSOR
Program
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Historiebruk – vad, varför och hur? (ca 60 min.)
Historiebruk har funnits som lärandemål i flera år, men undersökningar visar att många lärare kämpar med att omsätta det i undervisningen och att elevers kunskaper ofta är outvecklade eller ytliga. Hur kan vi skapa en undervisning som gör det tydligt för eleverna hur referenser till det förflutna används för att konstruera identiteter, förklara samhälleliga fenomen och påverka andra? Ta del av en introduktion till historiebrukets teori och en diskussion om dess tillämpningar i klassrummet.
- Kan historiebrukets teori bidra till en djupare förståelse för begreppet historiebruk?
- Vad ska vi med begreppet till och vad innebär det att kunna historiebruk?
- Hur kan undervisning om historiebruk göras?

Kenneth Nordgren
PROFESSOR
Kenneth Nordgren är professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare och lång erfarenhet som lärarutbildare och forskare inom historia och historiedidaktik.
2. Frågedriven undervisning i historia, del 1: En metod för historiskt undersökningsarbete (ca 60 min.)
Frågedriven undervisning (FDU) är en modell för planering och undervisning, där utgångspunkten är en fråga som är relevant både för eleverna och ämnet. Frågor, uppgifter och källor kombineras enligt en metod som i internationell forskning har visat sig ha stor potential för elevers lärande. Ta del av ett seminarium där vi arbetar med ett undervisningsupplägg om en aktuell och angelägen historisk fråga, för att praktiskt utforska vad FDU är och hur du kan använda det. Seminariet ger
- förståelse för hur övningar kan sättas i centrum för historieundervisningen och bära lärandet
- kunskap om metodens potential och struktur
- information om de betydelsefulla frågorna, de bärande övningarna och de viktiga källorna, samt om metodens vetenskapliga grund.

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.
3. Frågedriven undervisning i historia, del 2: Konstruktion av övningar och historiskt källarbete (ca 60 min.)
Strukturen för ett upplägg inom frågedriven undervisning kan alltid sammanfattas på en sida (en så kallad ”grundritning”). I den här delen av seminariet bekantar vi oss med grundritningen samt diskuterar hur du kan formulera den angelägna frågan och hur den kan iscensättas. Övningar tillsammans med det historiska källarbetet och källorna spelar en viktig roll, och vi tittar konkret på hur övningar bör konstrueras för att elever ska träna på källtolkning och källkritik. Syftet är att ge en bas för att tänka runt och konstruera frågedriven undervisning på egen hand.

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.
4. Perspektiv på samernas historia – från landnyttjande till jojk (ca 90 min)
Nya skrivelser i kurs- och ämnesplanerna reflekterar en utveckling av samhället där samisk historia och samtid får mer utrymme Ta del av en föreläsning som behandlar det samiska samhället och samerna som folk i ett långt historiskt perspektiv. Vi tittar bland annat på hur man har försörjt sig, rennäringen, landnyttjande, dödlighet och barnafödande, språk och kultur. Vi kommer också att belysa frågor som rör gruvnäringen, samexistens, identitet och konflikter samt statlig politik och Sametinget.
Syftet med föreläsningen är att ge en bred inblick och förståelse för samernas historia, med fördjupningar inom valda områden
.

Peter Sköld
PROFESSOR
Peter Sköld är professor i samisk historia, kultur och samhällsomvandling vid Umeå universitet. Han startade Sveriges första samiska forskningscenter, Várdduo (tidigare CeCam). Peter har också skrivit läromedel för undervisning om samisk historia på universitetsnivå. 2012 startade arbetet med att bygga upp ett arktiskt forskningscenter på Umeå universitet, där han nu är verksam. Peter sitter också i ledningen för flera internationella organisationer och är ordförande för European Polar Board.
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
-
Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.
Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.
Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
-
Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
-
Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
-
Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
-
I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
-
Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
-
Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
-
Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
-
Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
-
Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
-
Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
-
Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
-
Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
-
Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
-
Ja, det går bra att pausa och spola.
-
Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.