Historia
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i historia! Under en heldag kan du ta del av den senaste forskningen som rör historiedidaktik, samt få ämnesfördjupning, praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.
Konferensen vänder sig främst till lärare på högstadiet och gymnasiet men kan även passa för vuxenutbildningen.
Missa inte! Undervisar du i både historia och religion? 15% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: HisRel15 (Koden anges på båda bokningarna). Programmet för Religionskunskap hittar du här!
Fantastiska lokaler och mycket god mat. Bra medarbetare som fixade allt som hörde till. Jag är mycket nöjd med dagen. Klart den bästa konferensen jag deltagit på.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll:
- Ämnesfördjupande information om samernas historia.
- Arbeta med historiebruk och öka förståelsen för vår samtid.
- Undervisa utifrån angelägna frågor och skapa engagemang med frågedriven undervisning.
- Konkreta verktyg för källtolkning och källkritik med frågedriven undervisning.
Medverkande:

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR

Kenneth Nordgren
PROFESSOR

Peter Sköld
PROFESSOR
Program
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Historiebruk – vad, varför och hur?
Historiebruk har funnits som lärandemål i flera år, men undersökningar visar att många lärare kämpar med att omsätta det i undervisningen och att elevers kunskaper ofta är outvecklade eller ytliga. Hur kan vi skapa en undervisning som gör det tydligt för eleverna hur referenser till det förflutna används för att konstruera identiteter, förklara samhälleliga fenomen och påverka andra? Ta del av en introduktion till historiebrukets teori och en diskussion om dess tillämpningar i klassrummet.
- Kan historiebrukets teori bidra till en djupare förståelse för begreppet historiebruk?
- Vad ska vi med begreppet till och vad innebär det att kunna historiebruk?
- Hur kan undervisning om historiebruk göras?

Kenneth Nordgren
PROFESSOR
Kenneth Nordgren är professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare och lång erfarenhet som lärarutbildare och forskare inom historia och historiedidaktik.
10.30 Kaffepaus
11.00 Frågedriven undervisning i historia, del 1: En metod för historiskt undersökningsarbete
Frågedriven undervisning (FDU) är en modell för planering och undervisning, där utgångspunkten är en fråga som är relevant både för eleverna och ämnet. Frågor, uppgifter och källor kombineras enligt en metod som i internationell forskning har visat sig ha stor potential för elevers lärande. Ta del av ett seminarium där vi arbetar med ett undervisningsupplägg om en aktuell och angelägen historisk fråga, för att praktiskt utforska vad FDU är och hur du kan använda det. Seminariet ger
- förståelse för hur övningar kan sättas i centrum för historieundervisningen och bära lärandet
- kunskap om metodens potential och struktur
- information om de betydelsefulla frågorna, de bärande övningarna och de viktiga källorna, samt om metodens vetenskapliga grund.

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Frågedriven undervisning i historia, del 2: Konstruktion av övningar och historiskt källarbete
Strukturen för ett upplägg inom frågedriven undervisning kan alltid sammanfattas på en sida (en så kallad ”grundritning”). I den här delen av seminariet bekantar vi oss med grundritningen samt diskuterar hur du kan formulera den angelägna frågan och hur den kan iscensättas. Övningar tillsammans med det historiska källarbetet och källorna spelar en viktig roll, och vi tittar konkret på hur övningar bör konstrueras för att elever ska träna på källtolkning och källkritik. Syftet är att ge en bas för att tänka runt och konstruera frågedriven undervisning på egen hand.

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller.
14.00 Fikapaus
14.30 Perspektiv på samernas historia – från landnyttjande till jojk
Nya skrivelser i kurs- och ämnesplanerna reflekterar en utveckling av samhället där samisk historia och samtid får mer utrymme Ta del av en föreläsning som behandlar det samiska samhället och samerna som folk i ett långt historiskt perspektiv. Vi tittar bland annat på hur man har försörjt sig, rennäringen, landnyttjande, dödlighet och barnafödande, språk och kultur. Vi kommer också att belysa frågor som rör gruvnäringen, samexistens, identitet och konflikter samt statlig politik och Sametinget.
Syftet med föreläsningen är att ge en bred inblick och förståelse för samernas historia, med fördjupningar inom valda områden.

Peter Sköld
PROFESSOR
Peter Sköld är professor i samisk historia, kultur och samhällsomvandling vid Umeå universitet. Han startade Sveriges första samiska forskningscenter, Várdduo (tidigare CeCam). Peter har också skrivit läromedel för undervisning om samisk historia på universitetsnivå. 2012 startade arbetet med att bygga upp ett arktiskt forskningscenter på Umeå universitet, där han nu är verksam. Peter sitter också i ledningen för flera internationella organisationer och är ordförande för European Polar Board.
16.00 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
-
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
-
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
-
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
-
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
-
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
-
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
-
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
-
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
-
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.