Hoppa till sidinnehåll

Försäljnings- och serviceprogrammet

Webbkonferens

Försäljnings- och serviceprogrammet

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar på försäljnings- och serviceprogrammet! Ta del av den senaste forskningen som rör utbildningen, utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landetWebbkonferensen riktar sig till lärare på gymnasiet och i vuxenutbildningen.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 7–8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll:

  • Hur utbildar vi för framtidens försäljnings- och servicesektor och vilka kompetenskrav finns?
  • En termin med Gy25 – få svar på dina frågor om reformen och hur den påverkar FS-programmet.
  • Arbeta metodiskt med stöd inför och under APL.
  • Så kan du undervisa om hållbar handel och cirkulär ekonomi.
  • Praktisk workshop om AI i yrkesundervisningen.
  • Nycklar för att äga klassrummet och bygga relationer som stärker lärandet på FS-programmet.
  • Metoder och strategier för att bemöta dina elever med NPF.
  • Ge språklig stöttning till språksvaga elever i yrkesämnena.

Medverkande:

Charlotte Arkenback

UNIVERSITETSLEKTOR

Annsofie Engborg

LÄRARFORTBILDARE, FÖRFATTARE

Carina Karlsson Flink

LÄRARE

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Emma Leifler

LÄRARUTBILDARE, FÖRFATTARE

My Olofsson

SPECIALPEDAGOG, LÄRARE

Andreas Stenberg

VERKSAMHETSCHEF

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Passet presenteras inom kort.

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).

2. Relationer som stärker lärandet och motivationen

Många elever på försäljnings- och serviceprogrammet har en god hemsituation, men för andra kan vi lärare vara den trygga vuxna person som gör att eleven kommer till skolan. Ibland kan det vara en svår balansgång mellan att visa intresse och engagemang för elevens lärande och samtidigt arbeta med gränssättning och ställa krav. Så hur vinner vi elevernas respekt? Kan vi komma för nära?  

Föreläsningen beskriver nycklar för att bygga relationen, motivera eleverna och äga sitt klassrum, utifrån praktiska erfarenheter hos en FS-lärare.  

Carina Karlsson Flink

LÄRARE

Carina Karlsson Flink arbetar som yrkeslärare på Försäljnings- och serviceprogrammet på VBU (Västerbergslagens utbildningsförbund) i Ludvika. Hon fick priset ”Årets yrkeslärare i Sverige” på Lärargalan 2023, och har även utsetts till ”Årets Ludvikaprofil” 2023, och ”Årets UF-lärare” 2016 och 2024. 

3. Elevaktiva arbetssätt med muntlig kommunikation och språklig stöttning i yrkesämnen 

Att undervisa med ett elevaktivt arbetssätt gör eleverna mer delaktiga i sitt lärande och låter dem utveckla språket samtidigt som de lär sig sitt yrke. I den här workshoppen får du prova på hur språk- och yrkesintegrerad undervisning kan genomföras, vilka metoder och arbetssätt som utvecklar elevernas språk samt hur du kan undervisa med hög grad av muntlig kommunikation och stöttning. Under passet besvaras följande frågor: 

  • Vad menas med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom ramen för yrkesutbildning? 
  • Hur kan språk- och yrkesintegrerad undervisning genomföras? 
  • Vad menas med ”stöttning” (eng. scaffolding) och hur kan det tillämpas i yrkesämnen på Försäljnings- och serviceprogrammet?

Annsofie Engborg

LÄRARFORTBILDARE, FÖRFATTARE

Annsofie Engborg är lärarfortbildare och författare med en masterexamen i språkdidaktik. I sin masterstudie undersöker hon yrkeslärares undervisning och hur muntlig kommunikation kan stötta lärandet. Annsofie arbetar även som redaktör på Sfi-lärartidningen och är författare till Att undervisa vuxna – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (2020), samt Samtal som verktyg i vuxnas lärande (2024). 

Att möta elevers behov i yrkesutbildning – metoder, strategier och stödstrukturer

Vad innebär begreppet neurodiversitet och vad kan kognitionsvetenskapen bidra med i skolan? Hur förvandlar vi kunskaper om olika funktionsvariationer till praktik och konkreta handlingar? Föreläsningen tar avstamp i forskning om elever med NPF och diskuterar hur undervisningen kan planeras utifrån kunskaper om elevers behov.

Du får möta specialdidaktiska metoder, strategier och stödstrukturer som kan kopplas till yrkesutbildningens unika förutsättningar, både på gymnasie- och vuxennivå.

Emma Leifler

LÄRARUTBILDARE, FÖRFATTARE

Emma Leifler har en bakgrund som klasslärare och specialpedagog och är nu verksam som lärarutbildare vid Göteborgs universitet. Emma disputerade 2022 vid KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) på Karolinska institutet och har skrivit böckerna Lärarprofession (2021), Praktisk inkludering (2022), Specialdidaktik (2023) samt Specialdidaktik: en handbok (med Johanna Lindgren Chin, 2025).

5. Stöd inför och under det arbetsplatsförlagda lärandet 

Arbetsplatsförlagt lärande är en viktig del av utbildningen på Försäljnings- och serviceprogrammet, men för vissa elever innebär APL en stor utmaning både socialt och arbetsmässigt. I skolan får elever med svårigheter hjälp och stöd för att klara sin examen, men vad händer med stödet vid APL?  

Föreläsningen presenterar ett första resultat av en pågående studie om hur lärare och elever på yrkesprogram upplever stödet inför och under APL. Du får också konkreta exempel på hur du som yrkeslärare kan förbereda dina elever inför och stötta dem under APL. 

My Olofsson

SPECIALPEDAGOG, LÄRARE

My Olofsson är leg. yrkeslärare och specialpedagog och numera doktorand i pedagogik. Hon är verksam vid Linköpings universitet, där hon forskar om erfarenheter av stöd inför och under APL inom yrkesutbildningar i gymnasieskolan. 

6. Gy25 och framtidens servicemöte – hur utbildning, yrkesroller och kompetens förändras (eller inte) 

Trots digitaliseringens framfart har utbildningsmodeller och yrkesroller inom försäljning och service förändrats förvånansvärt lite, samtidigt som nya krav ställs på säljare att navigera i så kallade postdigitala servicemiljöer, där säljaren interagerar med kund och teknik samtidigt. I Gy25 finns nya formuleringar om digital teknik, men hur förbereds elever egentligen för framtidens servicemöten under sin utbildning?  

I föreläsningen får du: 

  • en genomgång av hur digital utbildning för servicemötet har utvecklats – vilka pedagogiska modeller används och varför har vissa metoder förändrats så lite? 
  • en analys av yrkesrollen – vilka kompetenser har format säljprofessionen, varför dominerar traditionella roller och varför inkluderas inte nya kompetenskrav? 
  • en diskussion om hur undervisningen kan utvecklas för att bättre spegla branschens förändrade behov när AI och digitala serviceekosystem förändrar säljares roller – med konkreta exempel och strategier för undervisningen. 

Charlotte Arkenback

UNIVERSITETSLEKTOR

Charlotte Arkenback är fil.lic i pedagogiskt arbete och fil.dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon är lektor vid Göteborgs universitet och undervisar inom yrkeslärar- och specialpedagogprogrammen. Med en bakgrund inom folkbildning, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning forskar Charlotte om hur digitalisering och AI omvandlar undervisning och lärande. För närvarande undersöker hon hur AI-assistenter kan stödja lärare i planering och uppföljning av VFU/APL-besök samt trepartssamtal. 

7. AI i undervisningen – från osäkerhet till möjligheter 

AI väcker både nyfikenhet och osäkerhet i skolan. Diskussionerna kretsar ofta kring elevers användning och rättssäkerhet, medan potentialen att använda AI som ett stöd för läraren sällan lyfts fram. Här får du en praktisk introduktion till hur AI kan användas i undervisningen på försäljnings- och serviceprogrammet – inte för bedömning, utan som ett arbetsverktyg som kan avlasta i planering, formativ återkoppling och administration. 

Därefter får du själv testa en AI-assistent framtagen för att stödja lärare vid APL-besök och trepartssamtal. Med vägledning och praktiska övningar lär du dig att gå från enkel promptning till färdigt upplägg – antingen individuellt eller tillsammans med en kollega. 

Du behöver en laptop med internetuppkoppling för att delta i en praktiska delen av passet. 

Andreas Stenberg

VERKSAMHETSCHEF

Andreas Stenberg har en bakgrund som matematiklärare, rektor och utvecklingschef med över tio års erfarenhet inom vuxenutbildning. År 2010 grundade han, tillsammans med två kollegor, en lärplattform för vuxenutbildning inom Academediakoncernen, vilken idag har vuxit till företaget Omniway. Andreas håller regelbundet föreläsningar och workshops om pedagogisk utveckling och ny teknologi.

Charlotte Arkenback

UNIVERSITETSLEKTOR

Charlotte Arkenback är fil.lic i pedagogiskt arbete och fil.dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon är lektor vid Göteborgs universitet och undervisar inom yrkeslärar- och specialpedagogprogrammen. Med en bakgrund inom folkbildning, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning forskar Charlotte om hur digitalisering och AI omvandlar undervisning och lärande. För närvarande undersöker hon hur AI-assistenter kan stödja lärare i planering och uppföljning av VFU/APL-besök samt trepartssamtal. 

8. Passet presenteras inom kort.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    24 nov – 15 dec 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 495,00 kr

Prisnivåer

  • Boka nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-25
    3 495,00 kr
  • Boka-tidigt pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-10-13
    3 895,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-12-15
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 7–8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

 

 

Frågor om konferensen?