Engelska för högstadiet och gymnasiet
Engelska för högstadiet och gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i engelska på högstadiet eller i gymnasieskolan! Konferensen kan även vara av intresse av dig som undervisar vuxna. Ta del av aktuell forskning om ditt ämne, och få praktiska verktyg för att utveckla din undervisning!
Fantastiska lokaler och mycket god mat. Bra medarbetare som fixade allt som hörde till. Jag är mycket nöjd med dagarna. Klart den bästa konferensen jag deltagit på.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Gy25 och ämnesbetyg – så påverkas engelskämnet.
- Workshop om bedömning av skriftlig förmåga – vässa din bedömarkompetens!
- Ordundervisning – praktiska förslag på motiverande övningar.
- Hörförståelse – att förstå och stötta det som är svårt.
- Uppgiftsbaserad engelskundervisning – för förbättrad kommunikativ förmåga.
- AI som kompensatoriskt stöd – handfasta råd och exempel.
- Muntlig färdighet – så skapar du uppgifter som främjar interaktion.
- Möjligheter med internationella utbyten i engelskundervisningen – upptäck eTwinning!
Medverkande:
Gudrun Erickson
PROFESSOR I PEDAGOGIK
Amanda Hoskins
DOKTORAND
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Eva Olsson
DOCENT I ÄMNESDIDAKTIK
Joseph Siegel
PROFESSOR I ENGELSKA
Oliver Smith
UNIVERSITETSLEKTOR
Jonatan Tensetti
LÄRARE
Sanna Vikström
LÄRARE
Per Wennlund
FIL.DR I SPRÅKDIDAKTIK
Program dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Tasks for increased student engagement
According to a significant body of research, task-based language teaching is an effective method to develop students’ communicative skills and boost their motivation. This presentation demonstrates the reasons for using tasks in relation to Skolverket’s syllabi for English, and indicates the potential challenges involved.
But what is a task, exactly? You will get a definition of this, based on four established criteria, and we will compare tasks to other classroom activities, such as exercises. We will also describe light, medium and strong versions of task-based language teaching. Finally, you will also be invited to try out various types of tasks. Per Wennlund (prev. Snoder) has a PhD in language education. He trains student teachers of English at Stockholm University. His research mainly concerns vocabulary knowledge and task-based language teaching. Oliver Smith is a university lecturer at Stockholm University, where he trains student teachers of English. He also writes course books for EFL teaching. In 2022 Oliver won the award Årets lärare at Stockholm University.Per Wennlund
FIL.DR I SPRÅKDIDAKTIK
Oliver Smith
UNIVERSITETSLEKTOR
10.30 Kaffe
11.00 Organisera explicit ordundervisning i engelskklassrummet
På engelsklektionerna har fokus länge legat på kommunikativa övningar samt läsning och bearbetning av texter. Traditionella glosläxor har ofta prioriterats bort, särskilt i undervisningen av de äldre eleverna. Det finns dock stora vinster med att ibland fokusera explicit på att lära eleverna nya ord. Hur gör du detta på ett sätt som är värt tiden och ger eleverna rätt förutsättningar för att utvecklas? Hur kan eleverna träna på glosor på ett sätt som är motiverande och samtidigt leder till lärande? Föreläsningen presenterar forskning om hur ordinlärning kan stöttas, och du får praktiska förslag på hur undervisningen kan organiseras. Denise Bergström är fil.dr. i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Hon forskar om ordundervisning i engelska och har kartlagt vilka möjligheter som ges för att öva ordförråd, i bland annat läromedel för högstadiet. Denise disputerade 2023 med avhandlingen Words in school. A study of vocabulary learning support in the Swedish EFL classroom. Denise Bergström
FIL.DR I ENGELSKA
12.00 Lunch
13.00 Att bedöma engelskt skrivande
I skolans styrdokument framgår att lärande, undervisning och bedömning av skrivande utgör en väsentlig del av vårt uppdrag som engelsklärare. Men vad är det som bedöms, och på vilka grunder? Denna workshop innehåller en inledande föreläsning om skrivande och bedömning ur olika perspektiv, och därefter ges tillfälle att diskutera och bedöma ett antal engelska elevtexter tillsammans.
OBS! Föreläsningen ingår ej i webbkonferensen, på grund av sekretessbelagda elevtexter. Gudrun Erickson är professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning. Hon har lång erfarenhet av bedömning av språkfärdighet i nationella och internationella sammanhang. Gudrun arbetar vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, och hon har en bakgrund som lärare i språk. Eva Olsson är docent i ämnesdidaktik med inriktning mot språk. Hon är bland annat verksam inom provutveckling. Evas forskning är inriktad mot undervisning, lärande och bedömning i språk, främst engelska. Hon arbetar vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, och hon har en bakgrund som lärare i språk.Gudrun Erickson
PROFESSOR I PEDAGOGIK
Eva Olsson
DOCENT I ÄMNESDIDAKTIK
14.30 Eftermiddagsfika
15.00Möjligheter med digitala utbyten i undervisningen
Vill du öka motivationen hos dina elever genom att ge dem verkliga mottagare och möjlighet att samarbeta med elever i andra länder? Undrar du hur du ska få tid till detta, och hur du hittar skolor att samarbeta med?
Sanna Vikström är lärare i engelska och franska på Grubbeskolan, en 7-9 skola i Umeå. Hon är eTwinningambassadör och arbetar med internationella projekt i sin undervisning.
Upptäck det europeiska nätverket eTwinning och dess möjligheter att genomföra digitala samarbeten med skolor i Europa! Ta del av goda exempel på tidigare projekt och aktiviteter som du som engelsklärare kan genomföra, och få konkreta förslag på hur du enkelt kan komma i gång med dina elever. Sanna Vikström
LÄRARE
15.50 Konferensen första dag avslutas
09.00 Gy25 – vad ändras och varför? Den 1 juli 2025 införs Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i engelskämnet, och vad dessa innebär för dig i din yrkesroll. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024). 10.30 Kaffe och smörgås 11.00 Understanding and supporting listening comprehension Listening is a crucial but sometimes overlooked skill in second language (L2) development. Since listening occurs with seemingly little effort in one’s first language, many people assume it simply happens automatically in an L2. When reflecting upon the actual set of processes and multiple demands made on the listener, however, the complex reality of the listening act becomes clearer. This presentation aims to Joseph Siegel is a Professor in English with a focus on second language pedagogy at Stockholm University (SU), where he teaches courses in language teacher education and applied linguistics. He has published a number of articles on various aspects of second language teaching and development. His book Teaching English in Secondary School: A handbook for teachers (2022) combines international perspectives on second language education with the Swedish context. Along with colleagues Maria Kuteeva (SU) and Aki Siegel (SU), Joseph is currently working on the ReMoDEL project, which focuses on listening in L2 English in higher education. 12.00 Lunch 13.00 Designing interactive speaking tasks A common view within the English as a foreign language (EFL) classroom is that being orally proficient is exclusively a matter of accurate linguistic proficiency, in terms of vocabulary, grammar and fluency. However, being a successful speaker of a foreign language also requires the ability to interact with others, e.g. recognising and responding to what is going on, showing active listenership, asking for clarification, and offering re-formulations. One way to create opportunities for students to practise this is by offering speaking tasks that promote interaction. But how do you know if a task is effective or not? This presentation provides research on oral task design and presents a framework for how you can create interactive speaking tasks for your students. Amanda Hoskins is a doctoral student at Linköping University. Her research focuses on EFL students’ interactional competence in the classroom, and how the design of speaking tasks affects students’ interaction. In particular, she is interested in how students employ and interact with teaching materials. 14.00 Eftermiddagsfika 14.30 AI som kompensatoriskt stöd i engelskundervisningen Generativ AI öppnar upp för nya möjligheter i språkklassrummet, men som lärare kan det ibland vara svårt att veta var man ska börja. Ta del av en interaktiv föreläsning som beskriver vad generativ AI är och vad du kan förvänta dig av tekniken. Du får också möjlighet att utforska de vanligaste AI-verktygen som lärare har tillgång till. Du lär dig bland annat Jonatan Tensetti är leg. lärare i engelska och svenska och AI-nörd. För närvarande arbetar han som lärare på SFI i Trelleborg, och han är aktuell med boken Med AI som stöd (utgivning hösten 2024). Tillsammans med Danny Stacey och Joel Rangsjö driver Jonatan podcasten AI-snack och hemsidan eduai.se, där de tillsammans med experter utforskar hur AI kan förändra undervisningen. 15.30 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här. Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt. När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se. Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare! Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren. På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost! Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen. Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen. Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut. Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost. Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka. Program dag 2
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Joseph Siegel
PROFESSOR I ENGELSKA
Amanda Hoskins
DOKTORAND
Jonatan Tensetti
LÄRARE
PRAKTISK INFORMATION
Bokningsinfo
- PlatsStockholm
- LokalIVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, StockholmHitta hit
- Datum20–21 mar 2025
- Tid09:20–15:30
- Pris (exkl. moms)4 595,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-02-204 595,00 kr
- Standardpris (exkl. moms)Till och med 2025-03-205 995,00 kr
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Intervju med föreläsare
Läs Skolportens intervju med Denise Bergström, fil.dr i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Hon ska föreläsa på konferensen Engelska för högstadiet och gymnasiet, där hon kommer att tala om explicit ordundervisning.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här
Frågor om konferensen?