Elevhälsa
Elevhälsa
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du nätverka med kollegor från hela landet via vår digitala utbildningsplattform.
Med deltagarlicens och lösenord tar du del av åtta spännande föreläsningar när det passar dig under konferensens öppettid. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Skolkontakt – ett forskningsbaserat program för att stötta elever med autism.
- Elevhälsans roll för att sätta psykisk hälsa på schemat.
- Ett förändrat uppdrag – att leda och utveckla elevhälsoarbete utifrån de senaste skrivningarna i skollagen och modellen EHM.
- Så går det att vända skolfrånvaro till närvaro – nya perspektiv och lyckade insatser.
- En orolig omvärld – hur fungerar barns och ungdomars hjärnor vid upplevda hot, och hur stöttar vi vid känslor av oro?
- Så får vi till en systematisk samverkan med lärare – ta del av en praktisk modell som fungerar.
- Mellan resignation och framtidstro – elevers egna röster om skolans betydelse för att inte hamna i utanförskap och kriminalitet.
- Mångfald och integration – fördjupade insikter och inspiration.
På konferensen medverkar:
Anna Bengtsson
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
Sven Bölte
PROFESSOR
Charbel Gabro
INTEGRATIONSFRÄMJARE
Siri Helle
LEG. PSYKOLOG, FÖRFATTARE OCH FÖRELÄSARE
Jonas Lindbäck
FIL. DR
Louise Lugne
LÄRARE
Ida Necovski
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
Lotta Perman
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
Hanna Rondahl
SPECIALPEDAGOG OCH FÖRFATTARE
Aron Åslund
REKTOR
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Att leda och utveckla elevhälsoarbete
Under de senaste åren har elevhälsouppdraget genomgått förändringar, vilket inte minst tydliggörs i den senaste skrivningen i skollagen. Regeringen har även initierat en utredning i syfte att få fram förslag som ska stärka elevhälsan och skolans stödinsatser.
Men hur gör man för att skapa en organisation där elevhälsoarbetet är en naturlig och integrerad del av skolans kärnuppdrag på riktigt? Under den här föreläsningen ges svar på frågan genom strategier, arbetssätt och konkreta exempel utifrån modellen EHM (elevhälsomötet). Föreläsningen ger en beskrivning av det uppdaterade uppdraget, hur det kan översattas i praktiken och hur EHM är ett verktyg för att arbeta både förebyggande och främjande, med färre akututryckningar och med en varaktig, positiv förändring som resultat. Föreläsarna kommer även koppla modellen till en framtidsspaning om en förbättrad elevhälsa. Anna Bengtsson är leg. lärare och specialpedagog, och undervisar återkommande vid Göteborgs universitet. Hon har utvecklat modellen EHM tillsammans med Ida Necovski och Maria Kempe Olsson. Anna är medförfattare till flera böcker inom området, där den senaste är Att leda och utveckla elevhälsa – med EHM som exempel (2023). Ida Necovski är leg. lärare, specialpedagog och handledare, med återkommande undervisningsuppdrag vid olika universitet. Hon har utvecklat modellen EHM tillsammans med Anna Bengtsson och Maria Kempe Olsson. Ida är medförfattare till flera böcker inom området, där den senaste är Att leda och utveckla elevhälsa – med EHM som exempel (2023). Anna Bengtsson
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
Ida Necovski
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
2. Minskad skolfrånvaro – nya perspektiv och lyckade insatser
Problematisk skolfrånvaro är ett stort problem, som trots flertalet åtgärdsprogram och anpassningar ser ut att öka. Vad kan skolor och elevhälsoteam göra, som inte redan görs, för att få tillbaka eleverna till skolan? Går det att tänka annorlunda när det gäller förebyggande och åtgärdande insatser, och i så fall hur? Ta del av en föreläsning som utgår ifrån verkliga elevexempel där total frånvaro vänts till fungerande skolgång, och som beskriver vad som fungerade och varför. Föreläsningen belyser särskilt vikten av långsiktighet, förebyggande arbete, samverkan med lärarna samt goda organisatoriska förutsättningar.
- Vilka rutiner och forum är nödvändiga för att förebygga och tidigt upptäcka elever som riskerar att hamna i problematisk skolfrånvaro?
- Hur får vi till ett fungerande och långsiktigt samarbete med lärarna?
- Vad är skolan skyldig att göra, vad borde vi göra och har vi någonsin gjort tillräckligt?
Hanna Rondahl
SPECIALPEDAGOG OCH FÖRFATTARE
Hanna Rondahl är samordnande specialpedagog i central elevhälsa. Hon har arbetat inom både grundskola, gymnasium, särskild undervisningsgrupp och på resursskola. Hanna har skrivit boken Extra anpassningar – vems ansvar? (2022) och är nu aktuell med sin andra bok som handlar om skolfrånvaro (utgivning senhösten 2024).
3. ”Mellan resignation och framtidstro” – elevers egna röster om skolor i förorten
Skolsegregation och ökade skillnader mellan skolor och elever är i dag tydligt framträdande. Skolor i marginaliserade och stigmatiserade förorter är särskilt drabbade av de senaste decenniernas förändringar, och många av eleverna i dessa områden lämnar högstadiet utan att vara behöriga till gymnasiet. Något som i forskning visat sig leda till sämre livschanser och en ökad risk för kriminalitet. Att lyssna till elever i förorten kan ge en viktig förståelse för skolans, lärarnas och elevhälsans roll och betydelse för unga i dessa områden. Hur kan vi gemensamt arbeta för att stärka dessa elevers möjligheter och framtidstro? Föreläsningen utgår från forskningsprogrammet Mellan resignation och framtidstro, som bygger på deltagande observationer och intervjuer med elever i årskurs 9 från kommunala grundskolor i förorten.
- Hur förhåller sig eleverna till sin skola och bilden av den?
- Hur beskriver eleverna skolans och skolpersonalens betydelse?
- Hur beskriver de sig själva, sin skolgång och sina utbildningsmöjligheter?
Jonas Lindbäck
FIL. DR
Jonas Lindbäck är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Hans forskningsintresse rör skola, segregation och identitet, främst med fokus på unga i stigmatiserade förorter. Jonas är även medförfattare till boken Mellan resignation och framtidstro: Livsvillkor och lärande hos förortens unga (2024).
4. Arbeta för mångfald och integration – på djupet
Segregationen har ökat i Sverige de senaste 30 åren, vilket ofta lyfts fram som en av flera orsaker till utanförskap och kriminalitet. Ska vi lyckas bryta det mönstret spelar naturligtvis skolan och vi som arbetar där en viktig roll. Mångfald och integration är ofta ledstjärnor i det dagliga arbetet, men trots det fastnar vi ibland i tanke- och beteendemönster som är svåra att bryta. Missförstånd kan uppstå och ibland kanske vi, mer eller mindre omedvetet, förstärker olikheterna i stället för att överbrygga dem. Ta del av en fartfylld och berörande föreläsning med många aha-upplevelser, som hjälper dig att få syn på dina egna normer och värderingar och ger dig en fördjupad förståelse för människors olikheter. Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2019.Charbel Gabro
INTEGRATIONSFRÄMJARE
5. En modell för samverkan mellan elevhälsan och lärare
Samverkan mellan elevhälsan och lärare är ofta en utmaning i skolans värld. På Sannerudsskolan i Kil bedriver man ett utvecklingsarbete kring elevhälsa och systematiskt kvalitetsarbete för att komma åt problemet. Arbetet har resulterat i en modell som innebär ett gemensamt, systematiskt arbetssätt för att synliggöra resultat, utvecklingsområden och utmaningar. Modellen har visat sig ge positiva effekter för elevers närvaro, kunskapsutveckling och psykiska mående. Ta del av en praktiknära föreläsning som beskriver utvecklingsarbetet och modellen, och hur det är möjligt att synliggöra varje elevs progression med hänsyn till både hälsa och lärande.
- Hur blir elevhälsan mer förebyggande och hälsofrämjande genom ett arbete närmare klassrummet?
- Hur kan lärarna tillsammans med elevhälsan arbeta systematiskt för att synliggöra varje elevs hälsa och lärande?
- Hur identifierar vi vilka kritiska situationer som kan uppstå runt eleven och vilket/vilka moment vi ska arbeta mer med?
- Hur säkerställer vi en plan i arbetet med de elever som är i behov av stöttning och de som är i behov av extra stimulans?
Aron Åslund
REKTOR
Aron Åslund är rektor på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2017.
Lotta Perman
LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG
Lotta Perman är lärare och specialpedagog. Hon har arbetat på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2002 och som specialpedagog sedan 2021.
Louise Lugne
LÄRARE
Louise Lugne är lärare på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2012.
6. Så pratar du om oro med barn och ungdomar
Flera undersökningar visar att många barn och ungdomar känner stor oro inför framtiden och situationen i världen, vilket ofta går hand i hand med en oroskänsla över saker som rör det dagliga livet. I vissa fall kan oro och rädslor ta över tankarna helt. Det blir då svårt att fokusera på skolarbetet, känna glädje och uppleva en meningsfullhet i tillvaron, med en ökad risk för bland annat sömnproblem och psykisk ohälsa som följd.
Föreläsningen beskriver vad oro kan innebära för barn och ungdomar, och hur deras hjärnor reagerar vid upplevda hot. Du får handfasta, forskningsbeprövade råd som summerar de mest verksamma sätten för hur elevhälsan kan samtala med, och bäst stötta, dessa elever. Erik Andersson är leg. psykolog, docent i klinisk psykologi och studierektor vid avdelningen för psykologi vid Karolinska Institutet. Han har forskat på behandlingar för oro i över 10 år. År 2023 tilldelades Erik Stora Psykologpriset och tillsammans med Tove Wahlund är han författare till Orosboken (2024).Erik Andersson
DOCENT
7. Psykisk hälsa på schemat
Ungas psykiska hälsa är en av vår tids största samhällsutmaningar, där så många som varannan 15-åring upplever psykiska besvär. Forskning visar att unga som lär sig om psykisk hälsa i skolan mår bättre, vilket gör det lättare att klara läromålen. Kampanjen Psykisk hälsa på schemat arbetar för alla ungas rätt till kunskap om psykisk hälsa genom att kunskapen blir en lika självklar del av skolans hälsoundervisning som fysisk och sexuell hälsa.
Ta del av en föreläsning som beskriver vikten av att psykisk hälsa sätts på schemat, och elevhälsans roll för att det ska bli verklighet. Föreläsningen går igenom forskning, upplägg och inspirerande exempel för både grundskola och gymnasium. Siri Helle är leg. psykolog, författare och föreläsare. Tillsammans med ett flertal ideella organisationer (Bris, Friends och Suicide Zero med flera) är hon frontfigur för kampanjen Psykisk hälsa på schemat. Siri är även faktagranskare på 1177 Vårdguiden inom området psykisk hälsa, och medverkar regelbundet som psykologisk expert i TV4, SvD och Sveriges Radio. Hon har skrivit ett flertal populärvetenskapliga böcker, bland annat Existensboosten (2024) och Känslofällan (2022). Siri Helle
LEG. PSYKOLOG, FÖRFATTARE OCH FÖRELÄSARE
8. Skolkontakt – ett program som ger bättre livskvalitet hos elever med autism
Elever med autism har, förutom svårigheter med det sociala samspelet, ofta hög skolfrånvaro och risk för psykisk ohälsa. Skolkontakt är ett forskningsbaserat program som har utvecklats av KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) vid Karolinska Institutet. Programmet bygger på social färdighetsträning i grupp och vänder sig främst till elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning, men även till elever utan diagnos som visar autistiska drag. Skolkontakt har visat sig ge ett flertal positiva effekter för dessa elever, såsom bättre självförtroende, nya vänner och mindre skolfrånvaro.
Ta del av en föreläsning som beskriver Skolkontakt och hur elevhälsan systematiskt kan arbeta med programmet, och förbättra livskvaliteten för elever med autism. Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i över 30 år. Tillsammans med kollegor på KIND har han arbetat fram programmen Skolkontakt och dess kliniska motsvarighet Kontakt.Sven Bölte
PROFESSOR
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.
Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.
Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
Ja, det går bra att pausa och spola.
Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Bokningsinfo
- Datum21 nov – 12 dec 2024
- Tid08:00–23:59
- Pris (exkl. moms)4 495,00 kr
Prisnivåer
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2024-12-124 495,00 kr
I priset ingår åtta föreläsningar à cirka 60 minuter samt dokumentation.
Välj om du vill ha fakturan 2024 eller 2025!
Intervju med en föreläsare
Läs Skolportens intervju med professor Sven Bölte. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Elevhälsa och kommer att tala om programmet Skolkontakt som riktar sig till elever med autism.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här
Frågor om konferensen?