Anpassad grund- och gymnasieskola
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som arbetar i anpassad grund- och gymnasieskola! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel samt få möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landet.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 7-8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Skolporten höll måttet som vanligt! Är alltid nöjd med era konferenser.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Att hantera utåtagerande beteende vid IF och autism.
- Bedömning som synliggör och stödjer alla elevers lärande.
- Att motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF.
- Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF.
- Kommunikation i anpassad grundskola – turtagning, kommunikationssätt och AKK.
- Hur stödja lärande i undervisning av elever med IF?
- Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium.
Medverkande:

Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE

Nina Klang
PROFESSOR

Issis Melin
SAMORDNARE CMHV

Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE

Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED

Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE
Program
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Stödja lärande i undervisning av elever med IF
I interaktionen mellan elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras lärare skapas möjligheter för elevernas lärande. Men vad har betydelse och på vilket sätt? Ta del av en föreläsning som presenterar en ny forskningssammanställning av internationell och nationell praktiknära forskning om undervisning och lärande i ämnesområden och ämnen. De ingående studierna har undersökt interaktionen mellan lärare och elever i klassrumssituationer och resultaten kan användas för att analysera, förstå och vid behov förändra undervisningen av elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE
Karolina Fredriksson Erson, har doktorerat i pedagogik och arbetar sedan 2015 som forskare på Skolforskningsinstitutet. Karolina har projektlett forskningssammanställningen om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning som genomfördes i nära samarbete med Helena Roos, docent och biträdande lektor i matematikens didaktik vid Malmö universitet samt Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
2. Bedömning i anpassad grund- och gymnasieskola
I den här föreläsningen behandlas centrala teman kring bedömning i anpassade skolformer med särskilt fokus på principer vid utformning av uppgifter och bedömningssituationer för att synliggöra och stödja alla elevers lärande. Föreläsningen kommer också att beröra Gy25 i de anpassade skolformerna.

Nina Klang
PROFESSOR
Nina Klang är professor i pedagogik vid Mälardalens universitet där hon forskar om undervisning och lärande i anpassad skola.
3. Motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF
Ett liv fritt från förtryck och våld, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning är en fråga om rättigheter och demokrati. Därför är det viktigt att upptäcka de flickor och pojkar som lever med hedersnormer och från 2022 är hedersfrågor en del av läroplanen. För elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan hedersrelaterat våld och förtryck ta sig annorlunda uttryck och det kan vara svårt att upptäcka, eftersom dessa elever ofta befinner sig i en stark beroendeställning i förhållande till familjen. Ta del av en föreläsning som beskriver hur hedersrelaterat våld och förtryck påverkar elever och undervisning, men också vilka möjligheter som finns för lärare i anpassad grund- och gymnasieskola att arbeta förebyggande, stöttande och med fokus på fungerande kommunikation.

Issis Melin
SAMORDNARE CMHV
Issis Melin är samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck i Västmanland. Hon har lång erfarenhet av arbete med HRV-frågor, och har även varit sakkunnig på Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som har regeringsuppdraget att motverka och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning.
4. Utåtagerande beteende vid IF och autism
Mer information om föreläsningen kommer inom kort
5. Kommunikation i anpassad grundskola
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har svårigheter att förstå och/eller uttrycka talat språk. Internationell forskning visar att elever med kommunikationssvårigheter ofta är passiva i samtal och att kommunikationshjälpmedel inte alltid finns tillgängliga för dem i skolan. I en aktuell avhandling har aspekter kring turtagning och kommunikationssätt undersökts i svensk kontext (anpassad grundskola), samt hur kommunikationen förändras efter personalens deltagande i insatsen AKKtiv Kompis (Alternativ och Kompletterande Kommunikation – tidig intervention).
- Hur använder lärare i anpassad grundskola kommunikationsstrategier i klassrummet, i relation till insatsen AKKtiv Kompis?
- Hur ser elevernas kommunikation ut över tid, i relation till insatsen AKKtiv Kompis?
- Hur kan kommunikationen se ut i anpassad grundskola under samling och rast inomhus?

Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED
Sofia Wallin är specialistlogoped och fil.dr i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2025 med avhandlingen Supporting Communication in Schools for Students with Intellectual Disability: Augmentative and Alternative Communication and Partner Strategies.
6. Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning har stora svårigheter att ta till sig skriven text och ännu större utmaningar med att uttrycka sig i skrift. Samtidigt är en stor del av den information vi möter i samhället textbaserad, vilket kan leda till att dessa elever hamnar utanför viktiga sociala sammanhang. Denna föreläsning bygger på en avhandling som omfattar fyra studier genomförda i anpassad grund- och gymnasieskola, där assisterande teknik har använts som alternativ till traditionell läsning och skrivande.

Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE
Tina Sand är grundskollärare, speciallärare och är fil.dr i psykologi. Hon har en lång och bred erfarenhet av att möta elever som av olika anledningar upplever det svårt att läsa och skriva. Tinas forskningsintressen handlar främst om läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. Förutom att forska arbetar hon som läs- och skrivutvecklare i Ronneby kommun.
7. Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium
Hur kan bildundervisningen utformas för elever på tidig utvecklingsnivå med stora omsorgsbehov, eller för estetelever med lindrig IF? Och hur kan den estetiska verksamheten bidra till elevernas kunskapsutveckling och personliga utveckling? Föreläsningen handlar om hur lärmiljön kan anpassas efter unika behov hos varje elev, om att måla med flugsmällor, mjölkvispar och ballonger, och om att bygga broar mellan ämnen, material och kollegor. Den kommer också att beröra ett spännande samarbete med scenkonstkollektivet Kollaborativet, och vilka vinster det förde med sig för alla inblandade.

Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE
Marie Wetterstrand är bildlärare, speciallärare, förstelärare och kulturombud på Valdemarsro anpassade gymnasium i Malmö. Hon brinner för att skapa en inkluderande och meningsfull undervisning för alla elever och verkar för allas rätt till kulturupplevelser oavsett funktionsförmåga. Marie tilldelades Malmös pedagogpris 2023.
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
-
Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.
Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.
Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
-
Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
-
Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
-
Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
-
I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
-
Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
-
Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
-
Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
-
Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
-
Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
-
Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
-
Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
-
Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
-
Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
-
Ja, det går bra att pausa och spola.
-
Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.