Anpassad grund- och gymnasieskola
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som arbetar i anpassad grund- och gymnasieskola! Under två dagar får du ta del av den senaste forskningen och praktiska exempel, samt möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Mycket välorganiserad konferens med utmärkt och angeläget innehåll!
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Utåtagerande beteende vid IF och autism.
- Bedömning som synliggör och stödjer alla elevers lärande.
- Att motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF.
- Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF.
- Kommunikation i anpassad grundskola – turtagning, kommunikationssätt och AKK.
- Hur stödja lärande i undervisning av elever med IF?
- Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium.
Medverkande:

Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE

Nina Klang
PROFESSOR

Issis Melin
SAMORDNARE CMHV

Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE

Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED

Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE
Program dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Stödja lärande i undervisning av elever med IF
I interaktionen mellan elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras lärare skapas möjligheter för elevernas lärande. Men vad har betydelse och på vilket sätt? Ta del av en föreläsning som presenterar en ny forskningssammanställning av internationell och nationell praktiknära forskning om undervisning och lärande i ämnesområden och ämnen. De ingående studierna har undersökt interaktionen mellan lärare och elever i klassrumssituationer och resultaten kan användas för att analysera, förstå och vid behov förändra undervisningen av elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE
Karolina Fredriksson Erson, har doktorerat i pedagogik och arbetar sedan 2015 som forskare på Skolforskningsinstitutet. Karolina har projektlett forskningssammanställningen om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning som genomfördes i nära samarbete med Helena Roos, docent och biträdande lektor i matematikens didaktik vid Malmö universitet samt Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
10.30 Kaffepaus
11.00 Bedömning i anpassad grund- och gymnasieskola
I den här föreläsningen behandlas centrala teman kring bedömning i anpassade skolformer med särskilt fokus på principer vid utformning av uppgifter och bedömningssituationer för att synliggöra och stödja alla elevers lärande. Föreläsningen kommer också att beröra Gy25 i de anpassade skolformerna.

Nina Klang
PROFESSOR
Nina Klang är professor i pedagogik vid Mälardalens universitet där hon forskar om undervisning och lärande i anpassad skola.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF
Ett liv fritt från förtryck och våld, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning är en fråga om rättigheter och demokrati. Därför är det viktigt att upptäcka de flickor och pojkar som lever med hedersnormer och från 2022 är hedersfrågor en del av läroplanen. För elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan hedersrelaterat våld och förtryck ta sig annorlunda uttryck och det kan vara svårt att upptäcka, eftersom dessa elever ofta befinner sig i en stark beroendeställning i förhållande till familjen. Ta del av en föreläsning som beskriver hur hedersrelaterat våld och förtryck påverkar elever och undervisning, men också vilka möjligheter som finns för lärare i anpassad grund- och gymnasieskola att arbeta förebyggande, stöttande och med fokus på fungerande kommunikation.

Issis Melin
SAMORDNARE CMHV
Issis Melin är samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck i Västmanland. Hon har lång erfarenhet av arbete med HRV-frågor, och har även varit sakkunnig på Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som har regeringsuppdraget att motverka och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Utåtagerande beteende vid IF och autism
Mer information om föreläsningen kommer inom kort
15.30 Konferensens första dag avslutas
.
Program dag 2
09.00 Kommunikation i anpassad grundskola
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har svårigheter att förstå och/eller uttrycka talat språk. Internationell forskning visar att elever med kommunikationssvårigheter ofta är passiva i samtal och att kommunikationshjälpmedel inte alltid finns tillgängliga för dem i skolan. I en aktuell avhandling har aspekter kring turtagning och kommunikationssätt undersökts i svensk kontext (anpassad grundskola), samt hur kommunikationen förändras efter personalens deltagande i insatsen AKKtiv Kompis (Alternativ och Kompletterande Kommunikation – tidig intervention).
- Hur ser elevernas kommunikation ut över tid, i relation till insatsen AKKtiv Kompis?
- Hur kan kommunikationen se ut i anpassad grundskola under samling och rast inomhus?
- Hur använder lärare i anpassad grundskola kommunikationsstrategier i klassrummet, i relation till insatsen AKKtiv Kompis?

Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED
Sofia Wallin är specialistlogoped och fil.dr i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2025 med avhandlingen Supporting Communication in Schools for Students with Intellectual Disability: Augmentative and Alternative Communication and Partner Strategies.
10.00 Kaffe
10.30 Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning har stora svårigheter att ta till sig skriven text och ännu större utmaningar med att uttrycka sig i skrift. Samtidigt är en stor del av den information vi möter i samhället textbaserad, vilket kan leda till att dessa elever hamnar utanför viktiga sociala sammanhang. Denna föreläsning bygger på en avhandling som omfattar fyra studier genomförda i anpassad grund- och gymnasieskola, där assisterande teknik har använts som alternativ till traditionell läsning och skrivande.

Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE
Tina Sand är grundskollärare, speciallärare och är fil.dr i psykologi. Hon har en lång och bred erfarenhet av att möta elever som av olika anledningar upplever det svårt att läsa och skriva. Tinas forskningsintressen handlar främst om läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. Förutom att forska arbetar hon som läs- och skrivutvecklare i Ronneby kommun.
11.30 Gemensam lunch
12.30. Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium
Hur kan bildundervisningen utformas för elever på tidig utvecklingsnivå med stora omsorgsbehov, eller för estetelever med lindrig IF? Och hur kan den estetiska verksamheten bidra till elevernas kunskapsutveckling och personliga utveckling? Föreläsningen handlar om hur lärmiljön kan anpassas efter unika behov hos varje elev, om att måla med flugsmällor, mjölkvispar och ballonger, och om att bygga broar mellan ämnen, material och kollegor. Den kommer också att beröra ett spännande samarbete med scenkonstkollektivet Kollaborativet, och vilka vinster det förde med sig för alla inblandade.

Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE
Marie Wetterstrand är bildlärare, speciallärare, förstelärare och kulturombud på Valdemarsro anpassade gymnasium i Malmö. Hon brinner för att skapa en inkluderande och meningsfull undervisning för alla elever och verkar för allas rätt till kulturupplevelser oavsett funktionsförmåga. Marie tilldelades Malmös pedagogpris 2023.
13.30 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
-
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
-
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
-
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
-
Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
-
Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
-
På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
-
Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
-
Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
-
Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
-
Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
-
Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.