Which students need accommodations the most, and to what extent are their needs met by regular upper secondary school? A cross-sectional study among students with special educational needs
En av slutsatserna i studien är att de elever som behöver mest stöd och anpassningar återfinns bland dem med störst frånvaro, bland elever i yrkesinriktade program och bland elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Elevernas problem finns genom hela skoltiden och försvinner inte. Att enbart få insatser under grundskoletiden räcker inte, de måste fortsätta även på gymnasienivå.
Författare: Moa Yngve, Helene Lidström, Elin Ekbladh och Helena Hemmingsson

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Digital temaföreläsning
Fysisk aktivitet och motorik i förskolan
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
12 maj – 16 jun