Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Publicerad: 2013-02-21
Uppdaterad: 2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman

Mother-tongue teachers teach argumentation analysis. To this end, among other things, they use a stylistic meta-language, i.e. the tropes and figures of style, to analyse arguments as well as more aesthetic communication. The best-known trope is the metaphor. In this article it is argued that a more pragmatic view on the related figure metonymy could sharpen our tools for argumentation analysis. Metaphor is about resemblance or similarity; metonymy is about some kind of contextual togetherness or contiguity, “The White House has decided to decrease the military presence in Afghanistan”. Since the information focus in the metonymy is somewhere other than on the name shift, it makes it a potential carrier of possibly insidious assumptions and attempts to persuade. Such possible instances could be “Prices go up” or “Pensions go down”. The metonymy concept can help us see that pensions do not go down; someone has decided to lower them.

Författare: Anders Sigrell

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Education Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun