Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Publicerad:2013-02-21
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Mother-tongue teachers teach argumentation analysis. To this end, among other things, they use a stylistic meta-language, i.e. the tropes and figures of style, to analyse arguments as well as more aesthetic communication. The best-known trope is the metaphor. In this article it is argued that a more pragmatic view on the related figure metonymy could sharpen our tools for argumentation analysis. Metaphor is about resemblance or similarity; metonymy is about some kind of contextual togetherness or contiguity, “The White House has decided to decrease the military presence in Afghanistan”. Since the information focus in the metonymy is somewhere other than on the name shift, it makes it a potential carrier of possibly insidious assumptions and attempts to persuade. Such possible instances could be “Prices go up” or “Pensions go down”. The metonymy concept can help us see that pensions do not go down; someone has decided to lower them.

Författare: Anders Sigrell

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Education Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev