Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Publicerad:2013-02-21
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Mother-tongue teachers teach argumentation analysis. To this end, among other things, they use a stylistic meta-language, i.e. the tropes and figures of style, to analyse arguments as well as more aesthetic communication. The best-known trope is the metaphor. In this article it is argued that a more pragmatic view on the related figure metonymy could sharpen our tools for argumentation analysis. Metaphor is about resemblance or similarity; metonymy is about some kind of contextual togetherness or contiguity, “The White House has decided to decrease the military presence in Afghanistan”. Since the information focus in the metonymy is somewhere other than on the name shift, it makes it a potential carrier of possibly insidious assumptions and attempts to persuade. Such possible instances could be “Prices go up” or “Pensions go down”. The metonymy concept can help us see that pensions do not go down; someone has decided to lower them.

Författare: Anders Sigrell

”Whenever I put a black jacket on, I get dandruff” – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

Education Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev