What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding
I studien identifierades fyra praktiker där inkluderings- och exkluderingsprocesser var särskilt framträdande; (i) att organisera, (ii) att samarbeta, (iii) att svettas, och (iv) att vinna. Studien visar också hur vissa praktiker vars syfte är att inkludera ibland exkluderar andra elever. Det blir således viktigt att arbeta med kommunikation och gruppdynamik snarare än med individuella elever med problem. Studien förordar också ett större fokus på hur lärare undervisar och vad eleverna ska lära sig snarare än vad lärare undervisar om och hur eleverna ska lära sig detta innehåll.
Författare: Anna Thoren, Mikael Quennerstedt och Ninitha Maivorsdotter

Webbkonferens
Svenska som andraspråk
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka 
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning
När leken inte fungerar
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
19 maj – 23 jun