What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding
I studien identifierades fyra praktiker där inkluderings- och exkluderingsprocesser var särskilt framträdande; (i) att organisera, (ii) att samarbeta, (iii) att svettas, och (iv) att vinna. Studien visar också hur vissa praktiker vars syfte är att inkludera ibland exkluderar andra elever. Det blir således viktigt att arbeta med kommunikation och gruppdynamik snarare än med individuella elever med problem. Studien förordar också ett större fokus på hur lärare undervisar och vad eleverna ska lära sig snarare än vad lärare undervisar om och hur eleverna ska lära sig detta innehåll.
Författare: Anna Thoren, Mikael Quennerstedt och Ninitha Maivorsdotter
Stockholm
Företagsekonomi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec