Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Visingsöjazz – om att lära improvisation

Publicerad:2012-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

I jazzmusik är det egna skapandet, uttrycket, och gestaltandet viktigt. För mig som lärare handlar det om att lägga grund för teknik, uttryck och kunskap om musikformen samtidigt som kursdeltagaren helst ska känna en trygghet och frihet att bryta mot det som jag påstår och skapa själv på sitt eget sätt. Men för att kunna göra det behövs det redskap och övning. Redskap för själva uttrycket och redskap för utvecklingen av uttrycket. Om redskapen blir stereotypa och med kraft påtvingade alla som vill spela jazz finns ju en risk att alla kommer att låta likadant och då har det personliga uttrycket försvunnit – då är det inte längre jazz. Samtidigt kan en lärare inte säga ”spela som du vill” till någon som faktiskt inte kan spela. Här finns alltså någon sorts spänningsfält mellan det utvecklade, mognande personliga uttrycket och alla de små stegen på vägen dit. Jag är övertygad om att mina funderingar har många likheter och paralleller inom andra former av lärande och utveckling. Personligen är jag, trots det, i den här texten är mest intresserad av hur jag på bästa sätt kan vara en resurs för olika människor att närma sig ett musikuttryck som de längtar till.

Författare: Ambjörn Hugardt

Visingsöjazz – om att lära improvisation

Didaktisk Tidskrift, Vol 22, No 1, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev