Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Vetenskapligt och akademiskt skrivande

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article explores the perceptions of active senior researchers from different scientific and scholarly areas about scientific and scholarly writing, specifically that associated with research. The study comprises interviews with 12 researchers in four different faculties at a Swedish university: Arts, Social Sciences, Science and Technology, and Medicine. The article draws on Biglan’s (1973) and Becher’s (1994) four intellectual clusters, i.e. (1) hard pure (natural) science; (2) soft pure (arts and social) sciences; (3) hard applied (engineering) sciences; and (4) soft applied (education) sciences and connects them with Graue’s (2006) four identified writing traditions in academia, of: reporting, interpreting, constituting and praxis. The findings suggest that researchers in the applied sciences see writing as having a mediating and creative function for research while, for pure scientists, writing is based on epistemology that does not attribute a mediating function to language (Wertsch, 1998). The study also indicates that researchers who are active in applied science, e.g. professional education of various kinds, are positioned at the interface between the discipline and individuals as social beings, and that they operate as epistemological boundary crossers for the faculties.

Författare: Per-Olof Erixon

Academic Literacies; Discourse and Epistemology in a Swedish University

Education Inquiry 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan, med Lotta Borg Skoglund och Maria Bühler. Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev