Hoppa till sidinnehåll
Dyslexi

Viktigt med tidiga läsinsatser

Publicerad:2019-09-30
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Hallå där, Jens Dietrichson! Du är nationalekonom och arbetar vid det danska statliga forskningsinstitutet VIVE. Tillsammans med ett par kolleger har du gjort en fältstudie med läsinlärningsmetoden Läsklar med 161 skånska barn i åldern 6–7 år med förväntade lässvårigheter. Berätta!

Jens Dietrichson.

– Läsklar är en kort och intensiv insats där eleverna tränas i små grupper tre–fyra gånger i veckan under åtta–tio veckor, totalt cirka tio timmar. De får använda känseln, synen, händerna och talet i kombination, till exempel med hjälp av en uppsättning lerfigurer i en träask med ett fack för varje bokstav, för att bli fonologiskt medvetna. Bland dem som deltog fanns barn med misstänkt dyslexi, kognitiva funktionsnedsättningar och nyanlända.

Vad såg ni för resultat?

– Eleverna testades före och efter insatsen. Och vid en jämförelse med kontrollgruppen visade det sig att 65 procent av barnen som hade arbetat med metoden lärde sig avkoda. Motsvarande siffra i kontrollgruppen var 18 procent. Som jag förstår är det inte vanligt att man jobbar med så unga barn som vi har gjort, det vill säga elever i förskoleklass och årskurs 1.

Varför är det viktigt att lära sig läsa tidigt?

– Annars är det svårt att delta i den vanliga undervisningen. Dessutom behöver senare insatser vara mer omfattande, eftersom eleverna har hamnat efter under lång tid, vilket även kan ha fått dem att tappa motivationen.

Ni har också tittat på hur kostnadseffektiv metoden är?

– Ja. Insatsen kostade ungefär 6 400 kronor per elev, men den blir billigare för varje gång som skolan genomför den. Specialpedagogerna som deltog fick genomföra en videokurs plus att Anna Aldenius Isaksson, som skapade metoden i samband med att hon lärde sin dotter med Downs syndrom att läsa, var ute hos dem. Skolorna fick organisera om en del för att få loss resurser, men de skolor som vi har pratat med är väldigt nöjda.

Vad kan lärare ta till sig av er studie?

– Jag tycker inte riktigt att det ska ligga på enskilda lärare att lösa problemen för den här gruppen elever. För skolor visar studien att man tidigt kan ge de elever som har allra störst risk för lässvårigheter ett rejält lyft med en intensiv men kort insats. Och det går att göra det till vad jag uppfattar som en relativt låg kostnad.

Läs mer: En rapport från IFAU om fältexperimentet finns att ladda hem på www.ifau.se

Av Mari Edman


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2019.

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset!

Tema: Elevhälsa

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Köp lösnummer av Skolporten i vår webbshop eller läs digitalt i appen som prenumerant! Sök på ’Skolporten’ i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev