Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Välkomna (nästan) allihopa!

Publicerad:2011-02-22
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article explores the dilemmas involved in welcoming differences in education without simultaneously fostering structural conditions that reproduce discrimination and intolerance. Taking an excerpt from Fanny Ambjörnsson’s doctoral thesis I en klass för sig (2004) and Jaques Derrida’s deconstructions of the concept of hospitality as points of departure, the article unfolds in three parts. First, I make a distinction between two ways of responding to the otherness of the other: a conditional welcoming of social categories, and an unconditional welcoming of radical difference. These are further explored in part two. In part three I turn to the ”double responsiveness” Derrida highlights as inherent in the paradoxes of hospitality, and ask how it is possible to act within this tension in relation to education. I argue that the welcoming of differences in education demands sensitivity to ambiguity and uncertainty, as well as tact and improvisation in concrete pedagogical situations.

Författare: Elisabet Langmann

Välkomna (nästan) allihopa! Mellan kategoriserade olikheter och radikal skillnad

Utbildning & Demokrati 3/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev